رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

توسعه شهرها،‌مبتنی بر توسعه پایدار

از آنجا که شهرها بخش عظیمی از جمعیت دنیا را در خود جای داده‌اند و این جمعیت در آینده رو‌به فزونی است، همچنین عامل اصلی توسعه فرهنگی و اقتصادی کشورها در واقع شهرها به شمار می‌آیند و به‌دلیل رشد و گسترش بی‌وقفه و روزافزون جمعیت شهرهای بزرگ که عواملی ازجمله مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک و همچنین رشد موالید و کاهش میزان مرگ‌ومیر باعث این امر است، توجه به توسعه شهر‌های بزرگ اهمیت زیادی پیدا کرده است.

ولی آنچه در اینجا مسئله اصلی و قابل تامل است، این است که توسعه این شهرها چگونه و به چه صورتی باید صورت گیرد که نیاز‌های آیندگان را تأمین کند و با اصول توسعه پایدار مطابقت داشته باشد.

ادامه مطلب ...

توسعه پایدار شهری در ایران

جمعیت انسانها روی کره زمین رشد صعودی شتابانی را به خود گرفته است و با توجه به اعمال خودسرانه و خودخواهانه بشریت در روی کره زمین باعث ایجاد آلودگیهای مختلف و تهدیدی برای خود انسانها و دیگر موجودات ساکن آن شده است. امروزه با توجه به آلودگیهای متفاوتی که به علل گوناگونی از جمله فرایند صنعتی شدن، استفاده بی رویه و غیراصولی از منابع و... بر روی این کره خاکی بوجود آمده، رشد زیاد جمعیت و کمبود منابع برای ادامه زندگی نسل حاضر و نسلهای آینده، باعث ایجاد تغییراتی در دیدگاهها و نقطه نظرات توسعه شده است. دیدگاهی که در کنار رسیدن به توسعه اقتصادی- اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی انسان، ارزش و اعتباری ویژه برای حفظ کیفیت محیط زیست انسانها و سایر موجودات قائل است. در بحث برنامه ریزی شهرها که محیط زندگی عده کثیری از انسانها می باشند نیز مباحث تئوریک و عملی این نظریه وارد شده است واژه توسعه پایدار در مفهوم گسترده آن به معنی اداره و بهره برداری صحیح و کارآمد از منابع پایه، طبیعی، مالی و نیروی انسانی برای دستیابی به الگوی مصرف مطلوب است که با بکارگیری امکانات فنی و ساختار و تشکیلات مناسب برای رفع نیاز نسل امروز و آینده بطور مستمر و رضایت بخش امکان پذیر می شود.

نظریه توسعه پایدار شهری، حاصل بحث های طرفداران محیط زیست درباره مسایل زیست محیطی بخصوص محیط زیست شهری است. این نظریه موضوعهایی از قبیل جلوگیری از آلودگیهای محیط شهری و ناحیه ای، کاهش ظرفیهای تولید محلی، ناحیه ای و ملی، حمایت از بافتها و عدم حمیت از توسعه های زیان آور و از بین بردن شکاف میان فقر و غنی را مطرح می کند. همچنین راه رسیدن به این اهداف را برنامه ریزیهای شهری- روستایی، ناحیه ای و ملی که برابر قانون، کنترل کاربریها و کنترل بیشتر در شهر و روستاست می داند، این نظریه به مثابه دیدگاهی راهبردی به نقش دولت در این برنامه ریزیها اهمیت بسیاری می دهد و معتقد است دولت باید از محیط زیست شهری حمایت همه جانبه ای کنند توسعه شهری پایدار سلامت اجتماعی و اکولوژیکی بلندمدت شهرها را بهبود می بخشد بر این اساس راستاهای اصلی پایداری شهری باید زمینه هایی از قبیل احیاء سیستمهای اکولوژی بومی و طبیعی، اقتصاد پایدار، کاربری فشرده و با کارایی بیشتر، وسیله نقلیه شخصی کمتر دسترسی آسانتر، استفاده درست از منابع، حفظ فرهنگ بومی و محلی، مشارکت مردمی و خودبجوش، اکولوژی اجتماعی سالم، مسکن و محیط زندگی مناسب را دربرگیرد.

ادامه مطلب ...

فرهنگ و آیین شهروندی

انسانها در زمان‌های نسبتاً‌ دور که هنوز شهرها به صورت امروزی شکل نگرفته بودند بسیار آزادانه‌تر زندگی می‌کردند و هیچ حد و حصری را برای خود قائل نبودند.

 شاید ضرب‌المثلی مانند «چهاردیواری،‌ اختیاری» از همان زمان‌ها شکل گرفته باشد و امروز که در قرن بیست و یکم دیگر تاریخ مصرف چنین ضرب‌المثل‌هایی گذشته است، هنوز بعضی از اشخاص برای توجیه رفتار غیراجتماعی خود از این نوع ضرب‌المثل‌ها استفاده می‌کنند. در عصر ما دیگر «چهار دیواری، اختیاری نیست» و افراد حتی در درون خانه خود هم باید با عدم ایجاد سروصدای غیرمتعارف به حقوق همسایه‌ها احترام بگذارند.

اگر کمی به عقب برگردیم، زمانی که شهرها در حال شکل گرفتن بودند، هر روز که می‌گذشت بر تراکم جمعیتی شهرها افزوده می‌شد و از طرف دیگر مناسبات اجتماعی میان مردم نیز پیچیده‌تر از قبل می‌شد از این رو آنها احساس کردند که ناچارند محدودیت‌هایی هر چند کوچک را برای زندگی آرام‌تر قبول کنند در غیر این صورت ممکن است آسایش خودشان نیز در خطر باشد و از این جا رفتار شهرنشینی به تدریج شکل گرفت تا امروز که این رفتار حتی در قانون جزایی نیز راه یافته و به صورت قانون مدون در آمده است و اگر در گذشته شهروندان به اختیار آن را اجرا می‌کردند، امروز به اجبار مجبور به رعایت این قوانین هستند در غیر این صورت حتی پشت میله‌های زندان نیز می‌تواند سزای تخلف از آیین شهرنشینی باشد.


ادامه مطلب ...

شهروند مداری و مشارکت مصاحبه همشهری با دکتر موسی کمانرودی

دکتر موسی کمانرودی، دکترای برنامه‌ریزی شهری و معاون فنی و پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی و نهاد تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران است. همکاران‌مان در گروه مطالعات شهری دفتر مطالعات راهبردی، با او در زمینه شهروندمداری و مشارکت به گفتگو نشسته‌ایم:

سوال: آقای دکتر کمانرودی به عنوان سوال نخست خواهشمندم بفرمایید که مفهوم شهروندی و مشارکت به چه معناست؟

شهروند از دیرینه‌ترین مفاهیم سیاسی و اجتماعی و ناظر بر ساختار و حقوق اجتماعی و سیاسی و توزیع قدرت در دولت- شهرهای یونان باستان بوده است.

این مفهوم علاوه بر بیان نوع ساختار اجتماعی و سیاسی و نوع و سطح رابطه قدرت سیاسی و افراد جامعه، امروزه مهم‌ترین ملاک مشروعیت نظام‌های دموکراتیک محسوب می‌گردد و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.


ادامه مطلب ...

شورای شهر یا شورای شهرداری؟

 شورای شهر نهاد نوپایی است که در مدت 13 سال از ظهور خود اگر چه نقطه عطفی در مدیریت محلی کشور محسوب می شود ولی نتوانسته است به جایگاه اعلای خود دست پیدا کند و این در حالی است که این نهاد مردمی می تواند قویترین تشکیلات مدیریتی در کشور باشد.

 شکل گیری شوراهای اسلامی کشور در سال 1377 در پی گسترش استفاده از ظرفیتهای قانون اساسی و توان مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها و روستاها و به طور کلی در راستای اداره امور محلی به دست مردم بود. اما این حرکت به دلیل آن که فاقد بسترهای مناسب در جهت سیر سالمِ انتقال قدرت بود نه تنها گرهی از معضلات شهر و روستاهای کشور را به صورت چشمگیر نگشود بلکه تنها باعث افزایش توقعات ملی و مطالبات مردمی شد.

 از جمله عواملی که باعث شد تا شورای شهر بعد از یازده سال از ظهور خود هنوز نتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند می توان به « نقص قانون » و « نبود سیستم مدیریت واحد شهری » اشاره کرد.

ادامه مطلب ...

نقش و جایگاه شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری

از زمان‌ مشروطه‌ تاکنون‌ ایده‌ تشکیل‌ شوراها تقریباًهمیشه‌ در گفتمان‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ ما جریان‌ داشته‌است‌ گاه‌ کم‌ رنگ‌ و گاه‌ پر رنگ‌، دغدغه‌ اصلی‌ مردم‌ ماچانه‌زنی‌های‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ برای‌ تشکیل‌ شوراها بوده‌است‌، شوراهای‌ کارگری‌، روستایی‌، شوراهای‌ محلات‌ و...اما در کشاکش‌ مسایل‌ اجتماعی‌، سوای‌ چند تجربه ‌محدود، بیشتر تلاش‌ جامعه‌ بر تشکیل‌ شوراها صرف‌ شده‌است‌ و لابد نسل‌ ما قدمی‌ فراتر رفته‌ است‌ که‌ از دلواپسی‌تشکیل‌ شورا به‌ درآمد، و به‌ استقرار شورا‌ می‌اندیشید. باشکل‌گیری‌ شوراها یکی‌ از اصول‌ نظام‌ مردم‌سالاری‌جمهوری‌ اسلامی‌ تحقق‌ یافت‌، اصلی‌ که‌ پس‌ از سال‌هاحکومت‌ استبدادی‌ شاهنشاهی‌ با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌در قانون‌ اسلامی‌ گنجانده‌ شد و پس‌ از گذشت‌ دو دهه‌ ازپیروزی‌ انقلاب‌ در صدر برنامه‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ قرارگرفت‌.

حضور پر شکوه‌ و قدرتمند مردم‌ در شوراهای‌کشوری‌، بیانگر تداوم‌ انقلاب‌ و حرکت‌ اصولی‌ دولت‌ درراستای‌ توسعه‌ همه‌ جانبه‌ کشور بوده‌ اما هنوز تا تحقق‌کامل‌ مشارکت‌ گسترده‌ و فراگیر مردم‌ ونهادینه‌شدن‌حضورآنهاراهی‌تقریباًطولانی‌پیش‌روداریم‌.

ادامه مطلب ...

روز پدر مبارک


دل هر چه نظر به وسعت عالم تافت / جز نور تو در عرصه ی آفاق نیافت

هنگام نهادن قدم بر سر خاک / دیوار حرم به احترام تو شکافت . . .

شهر الکترونیک چگونه ایجاد می‌گردد؟

اولین گام در تحقق شهر الکترونیک یکپارچگی مدیریت جمع‌آوری تقاضاهای شهروندان است. شاید بتوان درخواست‌های امدادی شهروندان از راهنمایی و رانندگی، آتش‌نشانی، اورژانس بیمارستان و خدمات شهری را از طریق مدیریتی واحد توزیع کرد. در این صورت می‌توان انتظار داشت در هنگام بروز حوادث اورژانس و آتش‌نشانی، راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی به سرعت در محل حاضر و اقدام به ارائه خدمات نمایند و لا‌زم نباشد ابتدا به ۱۱۰، ۱۱۵ و یا ۱۳۷ و... تماس گرفت، در حالی که ممکن است خدمات‌رسانی هماهنگ این نیروها انجام نشود و این نیروها تنها تاخیرها را به گردن یکدیگر بیاندازند.

ادامه مطلب ...

مزایای دولت الکترونیک


گام نخست در فرآیند ایجاد دولت الکترونیک، امکان استفاده آزاد و آسان از اطلاعات برای شهروندان است. این گام در تمامی کشورهایی که در این مسیر قدم گذاشته اند مشترک است. برخی از کشورهای پیشرفته حتی قبل از ایجاد شبکه جهانی، اقدام به ایجاد مجموعه های الکترونیک غنی از اطلاعات به دوایر مختلف دولتی کرده و آن را به روش های مختلف در اختیار شهروندان قرار داده اند. امروزه اکثر سازمان های دولتی در کشورهای غربی، دارای سایت مستقل اینترنتی هستند که در ضعیف ترین حالت، اطلاعات و قوانین جاری شرکت را در اختیار شهروندان قرار می دهند. در برخی دیگر از کشورها نیز این مجموعه به صورت یک سایت مادر که حاوی پیوندهایی به زیرمجموعه های دولتی است، وجود دارد و شهروند با ورود به این سایت می تواند راه خود را تا جزیی ترین خدمات موجود، به راحتی انتخاب کند.
▪ مزایای دولت الکترونیک عبارتند از؛
۱) دسترسی مستقیم به اطلاعات و خدمات مالی
۲) ارتباط مستقیم با مقامات دولتی
۳)صرفه جویی در زمان، حمل و نقل، ساعات کار، هزینه های خدمات و منابع انرژی
۴) افزایش کارایی عملیات دولتی
۵) ارائه خدمت به شهروندان به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته
۶) امکان ارائه خدمات در هر مکان

حمل و نقل توام با فناوری اطلاعات

رای یافتن متولی فناوری اطلاعات در حمل و نقل کشور باید به خیابان دمشق و طبقه ششم ساختمان سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور قدم گذاشت آن جای که قرار است در طرح های که به زودی اجرا شود تحولی اساسی در وضعیت کنترل حمل و نقل جاده ای توسط سیستم های کامپیوتری و بـــا بهره وری از توانایی های متخصصان این امر صورت گیرد .
سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور در سال ۱۳۷۳ و براساس ماده یک مصوبه شورای عالی اداری و با ادغام وظایف معاونت حمل و نقل وزارت راه و ترابری با وظایف شرکت سهامی خاص پایانه های عمومی وسایله نقلیه باربری ایجاد شده پیش از آن به موجب قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری که در سال ۱۳۵۳ تصویب شد فعالیت های مرتبط با حمل و نقل کشور را ابتدا توسط سازمان هماهنگی ترابری کشور و در تشکیلات بعدی وزارت راه به معاونت حمل و نقل محوله شده بود.

ادامه مطلب ...

ویژگی شهروند الکترونیک

براساس استاندارد ، شهروند الکترونیک کسی است که از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است ، توانایی برقراری ارتباط با اینترنت و ارسال و دریافت پیامهای الکترونیکی از طریق پست الکترونیک (Email) را دارد و همچنین اطلاعات ، خدمات ، کالاها و نرم افزارهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو می کند.
ضمن این که چنین فردی باید نسبت به تامین امنیت شخص و خانواده در برابر آسیبهای اینترنتی آگاهی داشته باشد و بتواند امور مختلف زندگی خود را تا حد امکان از طریق شبکه های اینترنتی انجام دهد.
به بیانی واضح تر شهروند الکترونیک کسی است که از توانایی لازم برای کار با رایانه برخوردار باشد و بتواند از اینترنت برای انجام سریعتر و موثرتر امور روزمره زندگی از قبیل برقراری ارتباط با دیگران ، خرید و فروش ، تعاملات بانکی ، استخدام ، مسافرت ، تفریح ، سرگرمی ، درمان و... استفاده کند.
امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ، اغلب شهروندان ویژگی های یک شهروند الکترونیک را دارند و لزوم چنین تحولی در کشور ما نیز احساس می شود. پیام پنهان در استاندارد شهروند الکترونیکی این است. «بزودی اگر یک شهروند الکترونیک نباشید، اساسا شهروند به حساب نمی آیید.» بنابراین تمام کسانی که می خواهند در عصر حکمرانی اطلاعات ، زندگی موفقی داشته باشند، نیازمند فراگیری مهارت های لازم در فناوری اطلاعات هستند.

ادامه مطلب ...

در جست وجوی شهر الکترونیک


مهمترین مزایای ایجاد شهر مجازی صرفه جویی در هزینه های اقتصادی و رفاه بیشتر شهروندان است که با ایجاد ارتباط میان مصرف کننده و تولیدکننده به رشد اقتصادی کمک می کند. در این باره مهندس «رضا صیامی نمین» مسؤول شبکه محلی دانشگاه شهید بهشتی می گوید: «نداشتن سرویس اینترنت با معنا و مفهوم اصلی، عامل اساسی در به تأخیر افتادن سرویس های الکترونیک است و متأسفانه در ایران به اینترنت به عنوان سرویس پیشرفته نگاه نمی شود و در اجرای زندگی مردم رسوخ پیدا نکرده است در حالی که لزوم ایجاد شهرک های مجازی در کلان شهر تهران به دلیل ساختار غیر استاندارد آن ضروری به نظر می رسد، و از آنجایی که هنوز دولت الکترونیک محقق نشده است و همه کارها مستلزم داشتن رفت و آمد و ثبت روی کاغذ است، وجود اینگونه شهرهای الکترونیکی رفت و آمدها را کاهش داده و هزینه ها را می کاهد.» با این همه از منظر بسیاری از کارشناسان برای محقق شدن یک شهر الکترونیکی در ایران مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد.

ادامه مطلب ...

آرمان شهر الکترونیک


الکترونیک شدن مزایای بسیاری داشته و دارد که از جمله مزایای آن ایجاد شهر مجازى و صرفه جویى در هزینه هاى اقتصادى و رفاه بیشتر شهروندان است که با ایجاد ارتباط میان مصرف کننده و تولیدکننده به رشد اقتصادى کمک مى کند. در باره شاید بتوان گفت نداشتن سرویس اینترنت با معنا و مفهوم اصلى، عامل اساسى در به تأخیر افتادن سرویس هاى الکترونیک است و متأسفانه در کشور ما کار با محیط مجازی در اجراى زندگى مردم رسوخ پیدا نکرده است در حالى که لزوم ایجاد شهر‌هاى مجازى در کشور به نفسه ضرورى به نظر مى رسد و از آنجایى که هنوز دولت الکترونیک محقق نشده است و همه کارها مستلزم داشتن رفت و آمد و ثبت روى کاغذ است، وجود اینگونه شهرهاى الکترونیکى رفت و آمدها را کاهش داده و هزینه ها را مى کاهد. با این همه از منظر بسیارى از کارشناسان براى محقق شدن یک شهر الکترونیکى مسائل و مشکلات فراوانى وجود دارد. متناسب نبودن کیفیت و قیمت خدمات اینترنتى و کامپیوترى‌، گرانى سرویس‌ها اینترنتی که عاملی باز دارنده در کشور است اکثر کار شناسان معتقد است «وجود سرویس هاى الکترونیکى مستلزم نوعى هماهنگى بین حداقل امکانات اساسى مثل شهردارى، آتش نشانى و نیروى پلیس است تا سرویس هماهنگى را به شهروندان ارائه دهند و مدیریت مطمئن موردنیاز را دراختیار مردم قراردهند.» ازطرفى، بسیارى از کارشناسان امور اینترنت و فضاهاى مجازى معتقدند براى تشکیل یک شهر الکترونیکى به «بک بون» مخابراتى براى ارائه اینترنت پرسرعت نیاز است و وجود سرویس هاى ADSL و اینترنت دائمى بدون قطعى از ضروریات ایجاد شهرک هاى الکترونیکى است و باید دراین شهر مراکز مخابراتى ارتقا یابد نه ظرفیت تعداد مشترکان، چرا که با نبود زیرساخت هاى شبکه نمى توان به شاخ و برگ شهر مجازى رسید و باید سیستم حمایت کننده اى براى برآوردن توقعات کاربران از اینترنت وجودداشته باشد. حرف تا عمل!!! این که شهر الکترونیک در کشور در چه مرحله‌اى قراردارد را باید از زبان مدیران فناورى اطلاعات وزارت ارتباطات شنید. که ایشان بر این عقیده اند که:

ادامه مطلب ...

گشت و گذار در شهر الکترونیکی ، شهرهایی در آینده نزدیک

خیلی هیجان انگیزه !!! تصور کنید که در یک شهر با تجهیزات کامل و تسهیلات تعریف شده شهر الکترونیکی حضور دارید ، برای آشنایی بیشتر با کارکرد فن آوری اطلاعات امروز به این مبحث پرداختیم یک روز در شهر الکترونیک البته کوتاه و مختصر و بی دغدغه

این نکته رو فراموش نکنیم که در حال حاضر آنچه که مطالعه خواهیم کرد در کشورهای نیمه پیشرفته و  توسعه یافته جهان به امری معمول بدل شده است اما هنوز چنین زندگی مدرن جای خود را به طور کامل باز نکرده است و از طرفی دیگر سیستمهای ذکر شده یا به صورت آزمایشی در حال اجرا هستند و یا به صورت یکپارچه استفاده نمی شوند ، گشت و گذار یک روزه در شهر الکترونیک ، گشت و گذاری هیجان انگیزه


ادامه مطلب ...

پارکینگ های مکانیزه-نیاز امروز ،ضرورت فردا

یکی از تکنولوژی های موجود در صنایع برای جابه جایی اجسام که میتواند به طور عملی با چگالی و اطمینان و ظرفیت بالا ،آنها را به صورت اتوماتیک ذخیره کند ، میتواند در حمل و نقل عمومی شهرهای پر ترافیک نیز مورد استفاده قرار گیرد این تکنولوزی (پارکینگ های اتوماتیک ) از لحاظ حفظ نیازمندیهای محیط زیست با پارکینکهای سنتی قابل مقایسه نبوده واین عامل ، انگیزه قوی برای به کارگیری گسترده از پارکینکهای اتوماتیک در فضای درون شهری کشورهای پیشرفته است

پارکینگ اتوماتیک عبارت است از سیستم ذخیره ، بازیابی خودروها در سایزهای مختلف به وسیله تکنولوژی بالابر ها  ،که منجر به حذف رمپ ها ی طبقات و مسیر فضای دسترسی و سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه و روشنایی میگردد.

  در انتخاب پارکینگ مکانیزه پارامترهایی مانند  ظرفیت  پارکینگ  ، ابعاد زمین و شکل هندسی و موقعیت آن ، مسیرهای دسترسی ، حسا سیت مدت زمان پارک و بازیابی خودرو، هزینه های سرمایه گذاری ، دسترسی سریع به قطعات یدکی  و هزینه های تعمیرات و نگهداری  ازجمله پارامترهای اصلی تعیین کننده محسوب میگردند

ادامه مطلب ...

کاربرد GIS در مدیریت شهری

مقدمه برای نخستین بار در اواسط دهه ی 1960 در ایالات متحده کار بر روی اولین سامانه ی اطلاعات جغرافیایی آغاز شد. در این سامانه، عکس های هوایی، اطلاعات کشاورزی، جنگل داری، خاک، زمین شناسی و نقشه های مربوطه مورد استفاده قرار گرفتند. در دهه ی 1970 با پیشرفت علم و امکان دسترسی به فناوری های رایانه ای و فناوری های لازم برای کار با داده های مکانی، سامانه ی اطلاعات جغرافیایی یا GIS، برای فراهم آوردن قدرت تجزیه و تحلیل حجم های بزرگ داده های جغرافیایی شکل گرفت. در دهه های اخیر به سبب گسترش فناوری های رایانه ای، سامانه های اطلاعات جغرافیایی امکان نگه داری به روز داده های زمین- مرجع، و نیز امکان ترکیب مجموعه داده های مختلف را به طور موثر فراهم ساخته اند. امروزه GIS برای تحقق و بررسیهای علمی، مدیریت منابع و ذخایر و همچنین برنامه ریزی های توسعه ای به کار گرفته می شود. اهمیت کاربرد اطلاعات در مدیریت شهری و اجرای طرح ها و قوانین و همچنین در برخورد با بحران های سیاسی، اجتماعی و طبیعی بر کسی پوشیده نیست، اما در این رهگذر، وجود یک سامانه ی منطقی، از ملزومات اولیه ی این کاربرد است؛ چرا که باید سامانه ای وجود داشته باشد تا بتوان در قالب آن به سامان دهی و تعیین روش های دریافت، پردازش و ارائه ی اطلاعات پرداخت؛ سامانه ای که بتوان در آن حدود فعالیت های شهری، میزان و نوع اطلاعات مورد نیاز، چگونگی ذخیره و نگه داری، نحوه ی پردازش ها و از همه مهم تر چگونگی ارتباط کاربران با اطلاعات و استفاده از آن ها را مشخص نمود. مفاهیم و تعاریف GIS چیست؟

ادامه مطلب ...

مدیریت ترافیک شهری با جی ای اس

مدیریت ترافیک شهری موضوعی حائز اهمیت است که در حال حاضر توجه زیادی به آن می شود. یکی از بخش های مهم در مدیریت ترافیک یافتن راه حلی مناسب برای رفع یا به حداقل رساندن معضلات حمل و نقل شهری است. اکنون با استفاده از سیستم GIS (سامانه اطلاعات جغرافیایی) می توانیم ترافیک شهری را به بهترین شکل ممکن کنترل کرده و ساماندهی کنیم.
واژه GIS را نباید با واژه GPS اشتباه بگیرید. GPS یک سیستم مکان یابی است که در حال حاضر شامل 42 ماهواره در گردش است که در فاصله 12 هزار کیلومتری کره زمین در 6مدار مختلف قرار دارند. این ماهواره ها سیگنال هایی را به سمت زمین ارسال می کنند که مکان های مختلفی را می توان از طریق آنها شناسایی کرد.
استفاده از این سیستم به امری عادی تبدیل شده و بیشترین کاربرد آن نیز در جهت یابی وسایل نقلیه است که تا حدودی به کاهش ترافیک کمک می کند. اما سیستم GIS که آن هم یک سیستم ماهواره ای است، نقش تاثیرگذارتری در مدیریت حمل و نقل شهری دارد و در واقع دارای کاربردهای بسیار گسترده تری است.

ادامه مطلب ...

باغ های ملی ایران

باغ های ملی
تاریخ ایجاد باغ در ایران به دوران پیش از اسلام می رسد و به عنوان جزوی از زندگی ایرانیان و معماری کشور در آن دوره می رسید به طوری که در بقایای به جا مانده از آتشکده های بزرگ و تقویت نمادهای آن ها سهم به سزایی داشته است. ایجاد باغ در نزد ایرانیان، حاکی از ارتباط عمیق فرهنگی و دینی مردم ایران با عناصر طبیعی و نیز نشان از سازگاری و همسو کردن نیازهای انسان و طبیعت است. به عقیده ایرانیان قدیم، «اوروزا»، که یکی از فرشتگان مقدس بود از آسیب رساندن به گل و گیاه، ناراحت و خشمگین می شد. بنابراین می توان گفت؛ وجود چنین اعتقادات و باورهایی می تواند یکی از عوامل مهم  در وجود آمدن باغ های زیادی در سراسر سرزمین ایران شود.

ادامه مطلب ...