مشارکت شهروندان در تصمیم گیری در بستر یک نظام سیاسی
چاره اندیشی برای تنشهای حاصل از ناموزونی توسعه در بستر یک نظام اقتصادی
التزام به ترمیم و حفاظت محیط زیست در بستر یک نظام تولیدی ادامه مطلب ...
مقدمه
قرن بیستم همراه با دگرگونیها و تحولات عمیق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی درون خود سده، انقلاب جهانی توریسم است. انقلابی در صنعت، تولید بازرگانی و تبلیغات توریسم که این صنعت را از زمره بزرگترین و سودآورترین صنایع درآورده است.
افزایش عمومی درآمد کشورهای صنعتی و پذیرفتن قوانین اجتماعی، پیشرفت صنایع حمل و نقل و کاهش هزینه های سفر از جمله عواملی است که باعث گسترش سیرو سیاحت بین المللی می گردد.
سفر به دیگر نقاط می تواند عامل مهم پیشرفت اجتماعی و فرهنگی تلقی شود، سفر عاملی است که امکان برخورد تمدن ها را فراهم می آورد، به بهتر شدن نهادهای آموزشی می انجامد و اندیشه های جدید و نوآوریهایی را پدید می آورد و یا آنها را به دیگر سرزمینها منتقل می کند.
ایران با تکیه بر توریسم منطبق با اصول و مبانی فرهنگ انقلاب اسلامی، سازماندهی و گسترش آن را در برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی مورد توجه قرار داده است. از اینرو از میان برداشتن موانع و مشکلات موجود در صنعت جهانگردی ایران، در واقع راه را برای دستیابی به اهداف و مقاصد هموار می کند. ادامه مطلب ...
———————————-
فصل اول ( راهنمائی و رانندگی )
وقتی در هنگام رانندگی هستیم …
رانندگی ما نمونه و ایده آل خواهد بود
اگر و تنها اگر …
همه ما شهروندان در هنگام رانندگی
به حقوق دیگر شهروندان در هنگام رانندگی احترام بگذاریم…
از بوق زدن های بی جا
در نزدیک بیمارستان – در کوچه و خیابان – در مناطق مسکونی –
کتابخانه و هر جای دیگر پرهیز نماییم.
همچنین، از بوق زدن برای سلام، تشکر، اعتراض و….
یادمان باشد : صدای بوق زدن ما را همه خواهند شنید و
این کار همه شهروندان را ناراحت خواهد کرد !!!
از توقف های بی جا
در مناطق پارک ممنوع – جلوی خانه دیگران – جلوی پل ها – در حاشیه
خیابان ها جلوی تقاطع خیابان ها – جلوی تابلوهای اطلاع رسانی – در
مکان هایی که احتمال ایجاد ترافیک خواهد بود – قبل از پیچ ها و ورودی
ها و هر جای دیگری که عبور و مرور دیگران را دچار مشکل می کند،
پرهیز نماییم!
یادمان باشد: این توقف های بی جا هر روز همه ما را ناراحت می کند!!!
سرعتی متعادل و متناسب با هر مکان داشته باشیم.
نه سرعتی بیشتر از سرعت استاندارد و نه سرعتی پایین تر از ادامه مطلب ...
ژاپن مجمعالجزایری است در اقیانوس آرام که در غرب ساحل شرقی قاره آسیا واقع شده است. اگرچه ژاپن از لحاظ وسعت، کشوری کوچک است اما با داشتن جمعیتی معادل ۴/۱۲۶ میلیون نفر هشتمین کشور پرجمعیت جهان است. این امر موجب شده که ژاپن یکی از پرتراکمترین کشورهای جهان محسوب شود. ژاپن با اکثر کشورهای دنیا روابط تجاری دارد. شرکای مهم تجاری ژاپن عبارتند از: امریکا، استرالیا، چین، هنگکنگ، اندونزی، جمهوری کره، مالزی، سنگاپور، تایوان، تایلند، آلمان و انگلستان.گرچه تقریبا نیمی از سرمایهگذاری مستقیم خارجی ژاپن در کشورهای آمریکای شمالی صورت میگیرد، شرکتهای ژاپنی در کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکای لاتین و سایر کشورها نیز در سطحی گسترده به سرمایهگذاری میپردازند.
:::: برخی از ویژگیهای نظام اداری ژاپن عبارتند از:
قانونمدار، ضابطهمند و اخلاق گرا
مشارکتجو و مشارکتپذیر و عادت به کار دستهجمعی
کارآ، بهرهور و ارزشافزا از طریق پرورش روحیه جمعگرایی و رقابت سالم
مشتریمدار و شهروند مدار
اثربخش، نتیجهگرا و کیفیت مدار از طریق سختکوشی، با تمام وجودکار کردن و در خدمت سیستم بودن
شایستهسالار و دانشگرا با توجه به نظام ارشدیت
پاسخگو و شفاف
وظیفهشناسی، منضبط بودن و احترام متقابل به یکدیگر گذاشتن و وفای به عهد نیروی انسانی
آیندهنگر و هدفمند ادامه مطلب ...
برخلاف برخی دیگر از کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای عربی منطقه خاور میانه پدیده زاغه نشینی شکل بسیار گسترده و بسیار حادی ندارد اما می توان به سرعت در قالب بافت های فرسوده شهری و شکل گیری محله ها و شهرک های اقماری غیر رسمی موقعیت های غیر قابل کنترلی را به وجود بیاورد که با
آسیب های اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی سختی همراه باشند. از انقلاب اسلامی سال 1357 تا امروز میزان شهرنسینی به شدت افزایش یافته و با نرخی بسیار بیشتر از افزایش جمعیت رشد پیدا کرده به صورتی که امروز ایران کشوری تقریبا کاملا شهری به حساب می آی داما همین امر نیز آن را با خطرات جدی زیست محیطی به دلیل عدم توانایی به مدیریت این رشد شتاب زده روبرو می کند. درآمدهای نفتی که اساس این رشد زیر ساختاری و شهری در ایران بوده است با گسترش شهرنشینی و بالا رفتن میزان تقاضای داخلی انرژی به دلیل تغییر سبک های زندگی به سرعت توانایی خود را در درمان مشکلات اجتماعی و اقتصادی از طریق تزریق سرمایه از دست می دهد و بدین ترتیب ما ممکن است در آینده ای نزدیک، در حالی که به دلیل مصرف بی رویه در حوزه انرژی شهرهای های خود را به محیط های بسیار آلوده تبدیل کرده ایم، هیچ گونه ابزاری برای مقابله در کوتاه مدت به وضعیت های شهری پیچیده نداشته باشیم. هم از این رو اندیشیدن درباره آنکه چگونه می توان توسعه پایدار را در قالب رشد شهرنشینی کاربرد پذیر کرد، باید به موضوعی با اولویت بالا برای ما تبدیل شود. هدف از این مقاله کمک به درک بهتر این موضوع است. ادامه مطلب ...
ولی آنچه در اینجا مسئله اصلی و قابل تامل است، این است که توسعه این شهرها چگونه و به چه صورتی باید صورت گیرد که نیازهای آیندگان را تأمین کند و با اصول توسعه پایدار مطابقت داشته باشد.
امروزه شاهدیم که دنیا بهمعنای واقعی تحت سلطه شهرهاست؛ شهرهایی که منابع آنها از همه جا فراهم میشود و ضایعات آنها به اتمسفر، رودخانهها و... میرسد؛ بنابراین لازم است تا تجدید نظری درباره روشهای توسعه نظام شهری صورت گیرد. یافتن روشهایی برای به حداقل رساندن تأثیرات شهری روی جنگلها، مزارع، محیطهای آبی و هوا ضروری است. بدینمنظور لازم است روشهای معقولی را درنظر گرفت تا روابط پایدار بین شهرها و محیطزیست جهانی برقرار شود.در سطح بینالمللی و با توجه به معیارهای جهانی در زمینه توسعه شهرها بهگونهای که در تطابق با اصول زیستمحیطی و توسعه پایدار باشد، توسعه شهرهایی همچون کلانشهر تهران چگونه باید صورت گیرد؟ ادامه مطلب ...
برای آشنایی بیشتر با شهر رشت، مشکلات شهروندان و برنامههای شهرداری در جهت رفع این مشکلات با دکتر محمد علی ثابت قدم شهردار رشت به گفتوگو نشستیم.
تهران این روزها بزرگتر از آن است که بتوان آنرا تنها یک شهر نامید. تهران امروزه به شکل یک ابرشهر درآمده است؛ شهری متشکل از تمام مناطق ایران. تهران ایرانشهری بزرگ است.
در سالهای گذشته مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگ رشد بسیاری داشته است. فرایند مهاجرت موضوع پیچیدهای است که نهتنها حجم و رشد جمعیت یک جامعه را تحتتأثیر قرار میدهد بلکه تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را در زندگی شهری و شهرنشینی ایجاد میکند. ازجمله این تغییرات رشد جمعیت شهری و نبود امکانات لازم رفاهی متناسب با جمعیت است. عواملی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا، محدود بودن وسایل حملونقل عمومی و... ازجمله نیازهایی است که با توجه به رشد جمعیت باید به گسترش آن پرداخت که متأسفانه با مهاجرت بیرویه و گسترش جمعیت شهرها، امکانات رفاهی رشد چندانی نداشته است؛ که این امر رفاه و آسایش شهروندان را دچار مشکل میکند. ادامه مطلب ...
در حقیقت باید گفت که با آغاز قرن بیستم میلادی شهرنشینی رشد سریعی به خود گرفت و هر روز مردم بیشتری روانه شهرها شدند تا زندگی جدیدی را تجربه کنند؛ زندگی شهری که به آنها امکان دسترسی بیشتر و راحتتر به مراکز درمانی، تحصیلی و به تبع آن فرصتهای شغلی بیشتری میداد؛ رشدی که با آغاز هزاره جدید سرعت بیشتری به خود گرفته و پیشبینی شده بین سال های 2000تا 2030در کشورهای آسیایی و آفریقایی دو برابر خواهد شد و به 1/7بیلیون نفرخواهدرسید. به گزارش صندوق توسعه جمعیت سازمان ملل متحد تا سال آینده میلادی نیمی از مردم جهان شهرنشین خواهند شد و پیشبینیشده تا سال 2030حدود 81درصد از جهان را شهرها تشکیل دهند. ادامه مطلب ...
شاید بهترین روش برای تحلیل و بررسی دقیق این روابط و عوامل مؤثر بر آن، پیش از هر چیزی تعیین و تشخیص عواملی است که باعث بهوجود آمدن کدورتها حتی در مواردی خصومت بین طرفین میشود.
ریشه بیشتر مشکلات پیش آمده در روابط متقابل گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری را میتوان در رعایت نکردن مواضع فرهنگی مردمان این مناطق از طرف گردشگر و حتی متأسفانه در برخی موارد تحقیر این مواضع دانست.تفاوتها و گاهی اختلافهای گریزناپذیر موجود در فرهنگهای گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری را نیز میتوان در این عامل مؤثر دانست.
بهطور کلی میتوان آگاهی نداشتن و شناخت کافی از فرهنگ مردمان بومی مناطق گردشگری از طرف گردشگران را عامل اصلی این موارد دانست.نوع و نحوه دیدگاه و برخورد گردشگران با مواضع فرهنگی مردمان بومی مناطق گردشگری را میتوان در چند گروه عمده که در ادامه آمده است طبقهبندی کرد: ادامه مطلب ...
«همه چیز از یک برنامه تلویزیونی در شبکه جهانی جامجم شروع شد، تصاویر جزیره کیش را پخش میکردند و من با مشاهده آن مناظر زیبا و ساحل مجذوبکننده، مصمم شدم بعد از 30 سال دوری از وطن به ایران و ساحل کیش سفرکنم.»
این را منصور حاجی حسینی مؤسس شهر زیرزمینی کیش یا همان کاریز کیش میگوید. او مردی است که به گفته خودش سرمایهاش را از آن سوی آبها به این جزیره آورده است تا شهری بسازد که تاریخ ایران را در پیکرهاش دارد.
«در همان سفربود که با این قنات آشنا شدم. قنات قدیمی کیش با طول 15 کیلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به 3 رشته تبدیل می شود و از این محل دوباره با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره میریزد. ادامه مطلب ...
زندگی با غروب آفتاب در کیش به جریان میافتد و هیاهو آغاز میشود. شبها زمان رونق بازار، ساحل و رستورانهای کیش است. پاییز و برگریزان در مناطق مرکزی و شمالی ایران زمانی مناسب برای دیدار از جزیره کیش محسوب میشود.
صبحها خبری نیست. بازارها از ساعت 10 صبح آماده میشوند تا پذیرای مشتریان باشند، اما گردشگرانی که در کیش هستند کمتر رغبت دارند که صبحها از بازار دیدن کنند. اگر خدمات ترانسفر هتلها نبود، بعید بود که کسی برای خرید و بازدید به بازارهای متنوع کیش برود.
بازارها از ساعت 10 تا 13 فعالیت اندکی دارند و بعد از آن تا ساعت 16 یا 17 تعطیل میکنند. در ساحل هم خبر چندانی نیست. البته هستند کسانی که شنا و قایقسواری میکنند یا به زمینهای تنیس میروند، اما تعدادشان اندک است.اما عصرها... غروب آفتاب حوالی ساعت 17 است. ادامه مطلب ...
بازنده این روزها هم ما هستیم که آسمان آبی، هوای سالم، آرامش طبیعت و فراغت از روزمرگیها را پای شهرنشینی قربانی کردیم و حالا هر کدام از اینها رؤیاهای ما را تشکیل میدهند.
همهمان دوست داریم تا هر از چندی فارغ از گرفتاریهای روزانه شهر را ترک کنیم و دنبال کور سوی آرامش به روستایی برویم تا فراغت از زندگی شهری را در بهانههایی ساده بیابیم و از آن لذت ببریم و اینگونه است که در تعاریف گردشگری، گردشگری روستایی به عنوان یکی از زیرمجموعههای طبیعتگردی این روزها با اقبال زیادی روبرو است خیلیها دوست دارند که صبحها با «خروسخوان» از خواب بیدار شوند و در دشتهای مشرف به روستا ورزش کنند و از طبیعت لذت ببرند. غذای محلی بخورند و خلاصه چند روزی قید زندگی پیچیده شهری را بزنند. ادامه مطلب ...
امروزه بازدید از آکواریوم های شهری یا اوشناریوم ها، یک فعالیت تفریحی بسیارمحبوب به شمار می رود و درنقاط مختلف دنیا ساخت چنین آکواریوم هایی رو به افزایش است.
حال می خواهیم آکواریوم های شهری را مورد کنکاش بیشتری قرار دهیم و ضمن آشنایی با این جاذبه دنیای مدرن و تاثیرات اجتماعی آن، موقعیت کشور خودمان را در این زمینه بررسی کنیم.
آکواریوم شهری یا اوشناریوم چیست؟
آکواریوم شهری یا اوشناریوم، به مجموعه ای از آکواریوم ها، حوضچه ها و مخازن نمایشی ماهی ها و آبزیان در مقیاس بسیار بزرگ گفته می شود که از پدیده های دنیای مدرن هستند. معمولا یک آکواریوم شهری با توجه به وسعت مجموعه، صدها یا هزاران گونه مختلف از آبزیان را به نمایش می گذارد. در یک دسته بندی کلی در اوشناریوم ها، پستانداران دریایی، کوسه ها و تلفیقی از گونه های خاص و عمومی به نمایش گذاشته می شوند. برخی از اوشناریوم ها گونه های بسیار خاص با شرایط نگهداری پیچیده را نیز به نمایش می گذارند، مانند آکواریوم جورجیا که کوسه نهنگ را که یکی از بزرگ ترین گونه های شناخته شده اقیانوس است در معرض تماشای عموم قرار داده است. ساخت چنین مجموعه هایی با توجه به نیازهای مختلف گونه ها، پیچیدگی های خاص خود را دارد و با توجه به وسعت پروژه و گونه های موجود، هزینه هایی بسیار متفاوت از ۵ میلیون تا بیش از یک میلیارد دلار را در دنیا به خود اختصاص داده اند، اما علاقه فطری انسان ها به طبیعت اقیانوس و موجودات آن همواره موفقیت این مجموعه ها را در پی داشته و در اغلب موارد سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این زمینه نموده است ادامه مطلب ...برقراری عدالت اجتماعی یکی از اصلی ترین اهداف تمامی برنامه های توسعه کشور طی سال های گذشته بوده است. دستیابی به عدالت اجتماعی آرزوی بسیاری است و طی سال ها محور و هدف بوده و تمامی ابعاد زندگی مردم را دربر گرفته است. فراهم آوردن سطح زندگی درخور شأن مردم، بهره برداری بهینه از امکانات و ظرفیت های کشور، تامین امکانات کافی درمانی، آموزش برای زندگی بهتر مردم، اشتغال و دسترسی به خدمات رفاهی و تفریحی و هزاران عامل دیگر در بهبود زندگی مردم موثر است.
اما متاسفانه فقر و چهره شوم آن هنوز از جامعه ایرانی زدوده نشده و شاهد آن ، جمعیت فراوان حاشیه نشینان در اطراف بیشتر کلان شهرهای کشور است. با نگاهی گذرا می توان متکدیان، دوره گردها، کارگران ساده و مردمی را دید که نه شیوه زندگی، نه کار و نه دیگر شرایط آنان به محیط شهری شبیه نیست. آن ها در واقع محرومانی هستند که تحت فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمر خم کرده اند و با مهاجرت به شهرهای بزرگ چاره ای جز پناه بردن به آلونک های حومه شهرهای بزرگ ندارند. حاشیه نشینی در واقع ناهنجاری خاص و منحصر به فردی است که برآیند نابرابری ها در جامعه است. براساس آمارهای رسمی آلونک ها یا به عبارتی سکونت گاه های غیررسمی ۱۰ درصد ساخت شهری و حاشیه نشینان ۳۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند ادامه مطلب ...خانه های سست و لرزان، خشتی یا حلبی، دیوارهای نمور و تاریک، سقف های ترک برداشته و پتوهایی که نقش در را برای ورودی این بظاهر خانه ها ایفا می کند و حریم خصوصی ساکنان این خانه ها را از هم جدا کرده، تمام سهم آلونک نشین ها از زندگی شهری است.
زنانی که کنار برکه آب سیاه و متعفنی که آن نزدیکی است، ظرف و رخت و لباس شان را می شویند، کودکانی که میان گل و لای روزهای بارانی و خاک و خل روزهای آفتابی در هم می لولند و پابرهنه در میان این آلونک ها شادمانه جست وخیز می کنند، یکی از همسایه ها از سابقه دارهای خرید و فروش مواد مخدر است، پسران جوان خانواده دیگری بارها به جرم شرارت و مزاحمت دستگیر شده اند، مرد خانواده ای در شهر دور افتاده دیگری کارگری می کند و گاه تا ماه ها سراغی از همسر و فرزندانش نمی گیرد و... همه آنها محکوم به زندگی حاشیه نشینی هستند ادامه مطلب ...
| |
مهاجرت (migration) به مثابهٔ ادامهٔ منطقى توزیع و ترکیب نهائى و جابهجائى جمعیت در مکان جغرافیائی، مهم ترین شکل تحرک مکانى جمعیت است که در تمام ادوار تحولات جامعه وجود داشته و در برخى از مراحل تکامل اجتماعى آن اهمیت بهسزا پیدا مىکند. دورهٔ انتقال جامعه از نظامهاى ماقبل صنعتى به نظام مبتنى بر صنعت شاهد حرکتهاى کلان از مناطق روستائى به نقاط شهرى و از سرزمینهاى کم توسعه به مناطق توسعه نیافته است که در بسیارى از جوامع شکل حادى پیدا مىکند و از حالت 'پدیدهٔ اجتماعی' (social phenomenon) بهصورت 'مسئلهٔ اجتماعی' (social problem) تبدیل مىشود. | |
ضرورت توسعه فرهنگ شهرنشینی در شهرهاشهرها مرکز مهم اتفاقات، کنشها و واکنشها و انواع تعاملات و مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و کالبدیاند. مدیریت شهری و در راس آن شهرداریها در فرایند تحول و توسعه شهری نه فقط در ابعاد اقتصادی و عمرانی آن نقش و جایگاه ویژهای دارند بلکه با تغییر و تحولات پرشتاب اجتماعی و فرهنگی و گسترش جمعیت شهرنشینی، باید برای پاسخگویی به مطالبات فزاینده فرهنگی واجتماعی اسباب و تمهیدات لازم را فراهم آورند. در یک جامعه همواره خرده فرهنگهایی وجود دارد که حاصل برآیند تاثیر این خرده فرهنگها بر همدیگر، فرهنگ عامه را بوجود میآورد، هرقدر که خرده فرهنگهای مثبت جامعهای بیشتر باشد، آن جامعه از غنای فرهنگی بیشتری برخوردار خواهد بود. ادامه مطلب ...
فرهنگ در هر نوع از جامعه، نشاندهنده شخصیت، هویت، رفتار و کردار، آداب و مجموعه
اخلاقیات و... اهالی آن است که در لوای اجرا و رعایت قوانین و مقررات وضع شده در قانون،
نمود پیدا می کند.
ادامه مطلب ...خبرگزاری ایمنا: رانندگانی که میخواهند در «کلمبو»ی سریلانکا در شهر تردد کنند یک مسیر ۱۰ کیلومتری را در طول چندین ساعت طی می کنند. یک شهروند کلمبویی که بخواهد از حاشیه شهر به مرکز شهر تردد کند باید رانندگی با سرعت پایین و ترافیک سنگین را به جان بخرد. حتی در ساعت های پایانی شب هم خیابان ها شلوغ و خودروها متراکمند و گرههای ترافیکی نفس شهر را بریده اند.
![]() |
![]() |
خبرگزاری ایمنا: به زودی به لطف یک شرکت مهندسی و یک هنرمند خلاق در حوزه ی دیجیتال، اتوبان های هوشمند در کشور هلند پا به عرصه وجود خواهند گذاشت.
در مورد تکنولوژی های هوشمند، سیستم های گرمایشی
هوشمند و اتومبیل های هوشمند سخن زیاد گفته و شنیده شده است. به زودی به
لطف یک شرکت مهندسی و یک هنرمند خلاق در حوزه ی دیجیتال، اتوبان های هوشمند
نیز در کشور هلند پا به عرصه وجود خواهند گذاشت.
ایده ی بزرگراه هوشمند
از چند دهه پیش از سوی هنرمند دانمارکی دان روسگارد مطرح شد و شرکت عمرانی
هیجمانس بر اساس آن زیرساخت بزرگراه را به گونه ای کاملا متفاوت
تغییرداد.
شرکت هیجمانس در این باره در وب سایت خود نوشته است: تاکنون
تمرکز ابداعات و نوآوری ها بر امکانات اتومبیل ها بود، اما این شرکت ابداع
جاده های هوشمندی را بر عهده گرفته است با امکاناتی همچون خط کشی های شب
تاب، نقاشی داینامیک، چراغ واکنشگر و باند حق تقدم الکتریکی.
ادامه مطلب ...