رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

تعریف هویت و تأثیر آن بر طراحی مبلمان شهری

"کالن "هویت را چنین تعریف میکند: توجه به شخصیت فردی هر محیط و پرهیز از یکنواختی و تشــابه در محیط هــای شــهری. در تعریــف "جیکوبز "هویت محیــط در ارتباط با فعالیت ها و زندگــی در فضاها و عرصه های عمومی تعریف می شــود. "راپاپورت "هویــت را خصوصیاتی از محیط تعریــف م یکند که در شــرایط مختلف تغییــر نم یکنــد. تعریف "الکســاندر "از هویت محیط این است که: هویت محیط حاصل ارتباط طبیعــی و منطقی فــرد با محیط اســت و این ارتباط و احســاس تعلق خاطر به وجود نخواهد آمد مگر آنکه فرد قادر به شناخت عمیق محیط و درک تمایــز آن از محیط های دیگر باشــد. به عقیده "پروشانســکی "هویت محیط زیرساختی از هویت شخص است که از شناخت های ذهنی فرد از دنیای کالبدی که در آن زندگی می کند ، تشکیل می شود .

از تعاریف این بزرگان، هویت را می توان اینگونه تعریف کــرد: حس هــا و تعلــق خاطرهایی که فــرد از محیط اطراف خــود دارد و کیفیت ها و توقعــات متفاوتی را در ذهن بــه وجود می آورد که دستاوردی همچون خاطرات را دارد و نقش مؤثری در طراحی مبلمان شــهری ایفا می کند، چــرا که این هویت اســت که طراحی هر یک از المان های شهری را منحصر به فرد می کند و به آن معنا می بخشد. در واقــع متمایز شــدن خصوصیــات یک مکان از مکانی دیگر باعث می شــود که افراد ســاکن احســاس نمایند کــه مکان زندگــی آنها دارای کیفیت خاصی اســت و ضمن علاقــه به آن، به تأمیــن نیــاز در داخل آن مکان تمایل داشــته باشند. چنین احساســی نسبت به محل زندگی "احســاس تعلق به مــکان "گفته می شــود که "لنگ "آن را به عنوان حس شــهروندی نســبت به مــکان تعبیر کــرده است .(شیعه، ۵۸:۱۳۸۵).
در واقع این هویت اســت که از طراحی مبلمان و المان شهری رمز گشایی می کند و آنها را برای درک و خوانایی بهتر قابل پذیرش می کند. البته همین خاطرات جمعی و فردی ناشی از هویتی، که در طراحی مناسب المان ها و مبلمان شهری ایجاد می شــود به نســل های بعد منتقل شده و کمک شایانی به حفظ هویت شهروندان می کند. همخوانــی طراحــی مبلمان شــهری بــا هویت شهروندان و محیط های شهری از اهمیت خاصی برخوردار اســت، چرا که همین همخوانی هاست که ارتباط بین طرح و محیط را برقرار ساخته و همین باعث ایجاد سیما و منظر شهری مطلوبی از دید ناظر می شــود. در طراحی مبلمان شهری باید به عاملی مهم چون خوانایی و ســازگاری با محیط نیــز توجه زیادی کرد چــرا که خوانایی در طراحی مبلمان و المان های شهری احساس امنیت شــهروندان را بالا بــرده و حالت ابهام را از آنها دور می ســازد و به شــناخت بهتر محیط و تصویــر ذهنی از آن کمــک فراوانی می کند و توجــه به این عوامل، منظر شــهری را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد