رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

شهر خوب ساختنی است ، نه یافتنی

یک سکونتگاه خوب وپاکیزه وسالم عاری از الودگی های صوتی ،بصری وزیست محیطی ،واجد شرایط مطلوب زندگی وبرخوردار از امکانات شهری ودر مجموع یک شهر زیبا وچشم نواز وتوسعه یافته به راحتی ایجاد نمی شود بلکه یک محیط زندگی تحت عنوان شهر را در دنیای امروز که اوج شکوفائی تکنولوژی است باید ساخت واین سازندگی در درجه اول نیازمند برنامه ریزی است وبسیاری از کارشناسان هم تاکید می کنند که یک شهر پیشرفته ئباید متکی به برنامه محوری باشد نه پروژه محوری .

در این رابطه طبیعی است یکی از اساسی ترین گامها ،مطالعه ،پژوهش وامایش سرزمینی شهر است تاظرفیت ها وقابلیت های ان مشخص شودهم نیازها وکمبودهی انرا بشناسیم  وهم اینکه قادر به اولویت بندی طرح ها در ساخت وساز ومبلمان شهری وتوسعه زیرساخت ها وحتی در انجام کارهای روبنائی باشیم.

باید دانست که در امر خطیر توسعه شهری دوموضوع اساسی وظریف وجود دارد که عبارتند از :

1-شرایط وویژگی های توسعه 2- مختصات شهری وعناصر دخیل در شکل گیری آن

بدیهی است این دوموضوع دروهله  نخست باید در بستر مطالعات راهبردی تجزیه وتحلیل شده ومورد بررسی جامع ودقیق قرار گیردواین میسر نمی شود مگر بابکار گیری افرادمتخصص وبا تجربه در علم توسعه ودانش شهرسازی

شهرداران مناطق قم مطرح کردند: شهروند خوب، پایه‌گذار شهر خوب/ شهر خوب ساختنی است نه یافتنی


قم - خبرگزاری مهر: شهر پر از نامکشوفات پر رمز و رازی است که با اراده هوشمند و خلاقانه شهروندان و مدیران آن شهر به تعالی می‌رسد و باید توجه داشت که شهر خوب و آرمانی مبتنی بر آداب و ارزش‌های اسلامی شکل می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، شهر و شهروند موجوداتی با پیوندهای ارگانیک هستند که برای رشد و تعالی به همدیگر نیاز دارند و اگر این نیاز متقابل در ظرف زمانی خاص خود تامین شود می‌توان امیدوار بود که شهروند خوب و شهر ایده آل شکل می‌گیرد اما اگر این مهم محقق نشود هر دو سوی این سیر ارتباطی بازنده خواهند بود و علاوه بر اینکه شهر، منابع خود را هدر می‌دهد، شهروند هم عمر خویش را فدای مسائلی می‌کند که هیچ سودی برای او ندارد.  ادامه مطلب ...

ویژگی­های یک شورای خوب


نمی دانم هر یک از ما چگونه به جایگاه شوراهای شهر می نگریم و چه اهمیتی به میزان لیاقت، و توان مندی آنها قائلیم اما واقعیت این است که شوراهای شهر امروزه نقش بسیار تعیین کننده ای در کیفیت زندگی مردم و سطح توسعه یک شهر ایفا می­کنند. ساختار مدیریتی کشور در دهه های اخیر این فرصت را برای شهروندان فراهم کرده است که نظام مردم سالاری دینی را به شکل عملی خود تجربه کنند. در این راستا، شوراهای شهر همان قوه مققنه در سطح محلی هستند که قوه مجریه محلی (شهردار ) را به عنوان بازوی اجرایی خود انتخاب می کنند. به طور قطع می توان گفت که نقش و جایگاه دولت محلی در کیفیت زندگی و سطح توسعه یک مکان جغرافیایی خیلی مهمتر از نقش و جایگاه دولت مرکزی است. زیرا دولت محلی توانمند و لایق، می­تواند با قدرت چانه زنی و تعامل خویش با مسئولان بالادستی، امتیازات بسیاری را به نفع عامه ساکنان شهر دریافت کند و به سمت توسعه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی شهر هدایت کند. دولت محلی کارآمد، می­تواندا ز فرصت­ها و قوت­های داخلی بیشترین استفاده را نماید. لذا باید در انتخاب اعضای دولت محلی، بسیار زیرکانه عمل شود.

ویژگی­های یک شورای خوب:  ادامه مطلب ...

شهر خوب - شهری برای زندگی


در اتوبوس ایستاده بودم و به صحبت های گوینده رادیو گوش می دادم؛موضوع سخن گوینده «شهر زیبا بود» و در این ارتباط تماس هایی را نیز مردم داشتند و تعریف خود را به صورت مختصر از «شهر زیبا» ارائه می دادند. یکی شهری بدون شلوغی را شهر نیکو می پنداشت،یکی کثیفی ها را و دیگری مزاحمت ها را عامل بد بودن شهر می دانست؛اما نکته ی قابل تأمل،صحبت های مردم پیرامون تأثیر آدم ها در خوب یا بد بودن یک شهر بود یکی شهر بدون دغل را خوب می دانست دیگری دروغ را عامل تضییع حقوق می پنداشت و بعدی دورویی را صفتی می دانست که باعث اختلاف سطوح جامعه می شود اما یک بررسی اجمالی که داشتم انجام می دادم دیدم اگر بخواهیم به یک ملاک واحد برای خوب یا بد بودن شهربرسیم باید تمامی موارد را لحاظ نماییم از مردم جامعه گرفته تا مأمور شهرداری که مسئول تنظیف خیابان هاست، از برخورد فروشندگان انواع لوازم و مواد غذایی تا صحبت های عامه مردم با یکدیگر و... همه عوامل موثر به این مقوله ی اجتماعی اند. اما واقعاً شهر خوب چه شهری است؟راستی همین الآن بگویم که نوشتن این مطلب صرفاً یک تراوش ذهنی است و به دنبال رسیدن به شهرایده آل  می باشد.

 
ادامه مطلب ...

تبریک

مدیریت وبلاگ :

صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران  به جام جهانی 2014 برزیل را به تمام هم میهنان و همشهریان رامسری تبریک عرض می نمایم.

به امید روزهای بهتر

اقتصاد دانش بنیان و توسعه شهر

توسعه اقتصاد دانش چگونه به شهرها کمک کرده است. دانش ثروت غیرملموسی است و مهمترین عنصر پایداری و توسعه را تشکیل می‌دهد.آنچه به پایداری ثروت در شهرها در قرون آینده می‌تواند کمک کند توجه به اصلِ نوآوری است. به عنوان نمونه‌ای از شهرهایی که با اقتصاد شهرهای دانش‌محور  توانسته‌اند به پایداری شهر کمک ‌کنند، می‌توان به شهر بنگلور هند  اشاره کرد که امروز با اقتصاد سایر شهرها رقابت می‌کند. این شهر اقتصاد دانش‌محور خود را با آموزش IT به کودکان به زبان انگلیسی آغاز کرد و باعث شد که بعد از 20 سال توان رقابت با اکثر شهرهای قدرتمند را داشته باشد و امروز 7 شرکت از 10 شرکت بزرگ جهان در زمینه IT در این شهر وجود دارد که از همان نیروی آموزش‌دیده هستند. شهر سئول در کره جنوبی نیز نمونه‌ای از شهرهایی است که با دانش‌محوری توانسته موفق باشد. این شهر چهارمین درآمد را در سطح بین‌المللی از دانشجویان و افراد آموزش‌دیده در صنعتشان که تولید ثروت می‌کنند. در مقابل آن استرالیا است که ظرف سه سال گذشته با غفلت خود از این حوزه حوادث ناگواری در بین دانشجویانش رخ داده است. این دو نمونه نشان می دهدکه توجه و عدم توجه به دانش در شهرها چه تأثیری بر شهر گذاشته است. آنچه که امروز به مدیران شهری باید گفت این است که اقتصاد دانش‌بنیان چشم‌انداز آینده شهر را تشکیل می‌دهد و برای آن که بتوان اقتصاد دانش‌محور داشت نیاز به تدوین رویکرد استراتژیک و یا راهبردی است.

نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد شورای اسلامی شهر

سرمایه اجتماعی به عنوان ثروتی پنهان در کنار سرمایه های طبیعی و اقتصادی، نشان دهنده میزان اعتماد افراد به یکدیگر است که وجود آن موجب تسهیل کنش های اجتماعی می گردد. توجه به سرمایه اجتماعی می تواند پشتیبان برنامه رشد و ایجاد فرصت های تعالی شوراها باشد و نیروی هم افزایی ایجاد می کند که منجر به بهبود مستمر عملکرد مدیریت های محلی می شود. از این رو موفقیت شورا در گرو ارتباط مستمر با مردم است و به عنوان یک سازمان اجتماعی، باید بتواند بهترین سازماندهی ممکن برای استفاده حداکثری از نیروهای موجود در افراد جامعه را ایجاد کند. بنابراین شورای اسلامی شهر، باید از طریق ارتباط نزدیک با مردم، مسائل، مشکلات و نیازهای آنان را شناخته و راه حل و پاسخگویی به آن نیازها را نیز از مردم اخذ نماید و نظرات را در قالب طرح و برنامه های قابل اجرا به دستگاه های ذیربط اجرایی، ارجاع و یا انچه در اختیار خودشان است را به اجرا بگذارد و تا حصول نتیجه نهایی، پیگیری نماید.

به کارگیری سرمایه اجتماعی در شوراها دارای مزایایی مانند ایجاد سازمان کاری و گروههای منعطف، ارئه ساز وکارهایی برای بهبود عملکرد گروهی، زمینه سازی برای توسعه سرمایه های غیرمادی در شوراها و افزایش تعهد اعضا و کارکنان به مصلحت عامه است. کوتاه سخن آنکه بهره گیری از سرمایه اجتماعی، استفاده از خرد جمعی و نیروی بالقوه و توانهای مردمی است و شوراها به عنوان نمایندگان این مردم، باید امکان بهره گیری از آن را در امور شهری، فراهم سازند.

نقش شوراها در بهسازی شهری


شوراها به عنوان نمایندگان مردم، بازویی مهم در تهیه و اجرای برنامه های بهسازی با رویکرد تحقق و گسترش عدالت اجتماعی هستند. فراهم نمودن زمینه مشارکت فعالانه مردم، پیش فرض بهسازی شهری و در نتیجه تحقق عدالت اجتماعی است و مهمترین نهاد مردمی که در کشور ما می تواند به عنوان حلقه اتصال مردم و مدیریت شهری، زمینه ساز ارتباط مردم و سطوح مختلف تصمیم گیر و برنامه ریز باشد، شوراها هستند. چند راهکار که می تواند از سوی شوراها در زمینه بهسازی شهری انجام پذیرفته و زمینه ساز گسترش و تحقق عدالت اجتماعی باشد را می توان به شرح زیر مورد اشاره قرار داد:

- توانمندسازی ساکنان از طریق تشریک مساعی با انان در احداث و ارتقای شبکه های زیربنائی خدمات رسانی

- توانمندسازی مردم به واسطه حمایت از سازمانهای غیردولتی داوطلب در کمک های علمی و فنی برای ساکنان اسکان غیررسمی و نیز مشاوره و میانجی گیری بین ایشان و بخش دولتی

- توجه به مشارکت اقشار گوناگون در اقدامات بهسازی منطقه

- فعالیت در راستای تغییر فرآیند برنامه ریزی و طراحی شهری، جهت مشارکت فراگیر ساکنان از ابتدای نیازسنجی و تعیین اولویت ها تا پایان بهره برداری و نگهداری پروژه ها

تبریک

مدیریت وبلاگ ضمن تبریک حضور تمام مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ی رامسر ، حمایت خود را از منتخبین مردم شهر رامسر اعلام میدارد .

امید است در پرتو الطاف خداوند متعال و همدلی اعضاء منتخب شهرمان روز به روز بسوی پیشرفت و کمال رهنمون گردد.

به امید آن روز


علی اکبر موحدی

کاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رامسر

حمایت از ایده = آینده مشترک من وتو

رامسر = آینده مشترک ما

 

بررسی چارچوب های نهادی مدیریت شهری و شهرداریها در احیاء بافتهای فرسوده شهری

بافتهای فرسوده شهری در فرآیند زمانی طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه در محاصره تکنولوژی عصر حاضر و توسعه شهری جدید گرفتار شده است. اگرچه این بافت در گذشته به مقتضای زمان دارای عملکردهای منطقی و سلسله مراتبی بوده ولی امروزه از لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبوهایی شده و آن گونه که باید و شاید نمی تواند جوابگوی نیاز ساکنین خود باشد. زندگی در چنین مکانهایی با افسردگی، اغتشاش، هرج و مرج و فقدان مشارکت اجتماعی همراه است و در یک کلام زندگی سالم شهری جریان ندارد. براین اساس یکی از ضرورتهای مهم شهر و شهرنشینی عصر حاضر بهسازی و نوسازی این بافت های شهری است. موضوع بهسازی بافتهای فرسوده شهرها در یکی دو دهه اخیر مورد توجه برنامه ریزان و مدیران شهری قرار گرفته وکم و بیش اقدامهایی هم در این زمینه انجام شده است ولی می توان ادعا کرد که خارج از روح سود جویانه که در اکثریت طرح های بهسازی ونوسازی شهری حاکم بوده، اکثر آنها به سرانجام نرسیده و با مشکلات زیاد و توقف های طولانی روبرو بوده اند.  ادامه مطلب ...

بررسی جایگاه شوراها، شورایاریها و مدیریت محلی در تحولات کالبدی شهرها

جمعیت پذیری شهرها به همراه مسایل اجتماعی – اقتصادی آنها ، شکل کاملاً تازه ای از شهر، شهرنشینی و شهر گرایی بوجود آورده است که با آنچه در نیمه اول قرن بیستم در شهرها دیده می شد تفاوت بسیاری دارد. در حال حاضر با توجه به اینکه بخش عمده جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند لزوم به کارگیری تدابیری مؤثر از سوی سازمانها و ارگانهایی که در مدیریت شهری نقش تعریف شده ای دارند احساس می شود. یکی از این نهادها که نقش محوری در جهت بالا بردن کیفیت زندگی در محیط های شهری، فراهم نمودن امکانات ، ارائه خدمات و ... را ایفا می کند شوراها و شهرداریها است. تمرکز زدایی و محله گرایی از اصول اساسی تحقق مدیریت پایدار شهری به شمار می رود. مدیریت در سطح محله، حلقه پیوند شهروندان و مدیریت شهری است.   ادامه مطلب ...

تاثیر بخش حمل و نقل بر متغیرهای اصلی اقتصاد شهر

بخش حمل و نقل به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت بر متغیرهای اصلی اقتصاد شهرها مانند تولید کل، تولید در بخشهای اقتصادی، اشتغال کل، اشتغال در بخش‌های اقتصادی، قیمت در بخش‌های مختلف اقتصادی و شاخص هزینه زندگی اثر می‌گذارد. آثار کوتاه‌مدت شامل آثار مربوط به افزایش یا کاهش هزینه زندگی بطور مستقیم از طریق هزینه‌های حمل و نقل هر خانواده و به طور غیرمستقیم از طریق تاثیر روی قیمت سایر کالاها و خدمات متاثر از قیمتهای حمل و نقل می‌باشد.آثار میان‌مدت شامل تاثیر قیمتهای حمل و نقل روی مصرف خدمات جایگزین از قبیل ارتباطات بوده و آثار درازمدت مربوط به تغییر مبانی محاسبات اقتصادی طرحهای تولیدی و عمرانی می باشد. بطور کلی ترکیب فعالیتهای تولیدی در هر منطقه و به تبع آن ترکیب بافت تولید، ترکیب اشتغال، حجم تولید، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و تولید، حجم درآمد سرانه و سایر متغیرهای اقتصادی ذیربط می‌توانند از تغییرات قیمت خدمات حمل و نقل تأثیر بپذیرند.

نقش حمل و نقل شهری در رشد اقتصادی شهر

موضوع حمل‌ونقل شهری یکی از مباحث مهم و کلیدی اقتصاد شهری محسوب می گردد و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی دارد به گونه‌ای که حیات و پویایی اقتصاد شهری وابسته به شبکه‌ی حمل‌ونقل است.  این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد. بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، تصور رشد و توسعه عمومی کشور و بالتبع آن رشد اقتصاد شهرها غیرممکن به نظر می‌رسد. اساساً در رشد و توسعه اقتصاد شهرها در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستم های حمل و نقل را در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابجایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده، انکار نمود. حمل و نقل به معنای جامع آن شامل مدیریت زیربنا و روبنا (ناوگان) از نیازهای اساسی جوامع امروزی است، به طوری که در هر شهر برای اعتلای توان اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی و محیطی و... داشتن شبکه حمل و نقلی گسترده و قابل اطمینان از نیازهای اولیه محسوب می‌گردد. تأثیر چنین ویژگی سبب گشته به حمل و نقل به عنوان یک بخش اقتصادی – خدماتی مهم نگریسته شود.

نقش شوراها در بهسازی شهری

شوراها به عنوان نمایندگان مردم، بازویی مهم در تهیه و اجرای برنامه های بهسازی با رویکرد تحقق و گسترش عدالت اجتماعی هستند. فراهم نمودن زمینه مشارکت فعالانه مردم، پیش فرض بهسازی شهری و در نتیجه تحقق عدالت اجتماعی است و مهمترین نهاد مردمی که در کشور ما می تواند به عنوان حلقه اتصال مردم و مدیریت شهری، زمینه ساز ارتباط مردم و سطوح مختلف تصمیم گیر و برنامه ریز باشد، شوراها هستند. چند راهکار که می تواند از سوی شوراها در زمینه بهسازی شهری انجام پذیرفته و زمینه ساز گسترش و تحقق عدالت اجتماعی باشد را می توان به شرح زیر مورد اشاره قرار داد:

- توانمندسازی ساکنان از طریق تشریک مساعی با انان در احداث و ارتقای شبکه های زیربنائی خدمات رسانی

- توانمندسازی مردم به واسطه حمایت از سازمانهای غیردولتی داوطلب در کمک های علمی و فنی برای ساکنان اسکان غیررسمی و نیز مشاوره و میانجی گیری بین ایشان و بخش دولتی

- توجه به مشارکت اقشار گوناگون در اقدامات بهسازی منطقه

- فعالیت در راستای تغییر فرآیند برنامه ریزی و طراحی شهری، جهت مشارکت فراگیر ساکنان از ابتدای نیازسنجی و تعیین اولویت ها تا پایان بهره برداری و نگهداری پروژه ها

تولید ناخالص داخلی ابزاری در جهت مدیریت جامع شهری

به منظور شناخت و تحلیل وضعیت کنونی شهرها در مقایسه با استان مربوطه و کل کشور و همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای پیش رو، ارائه تصویری از عملکرد اقتصادی شهر در یک دوره زمانی مشخص و ارزیابی آن، برای برنامه‌ریزان و متولیان امر ضروری است. مهمترین شاخص در عملکرد اقتصادی، محاسبه تولید ناخالص داخلی شهر می‌باشد. این شاخص می تواند در فراهم آوردن بسترهای مناسب برای سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اقتصادی شهر تأثیر به سزایی داشته باشد. ضرورت این موضوع با در نظر گرفتن رسیدن به برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های اهداف چشم‌انداز و  برنامه‌های توسعه بیش از پیش نمایان می شود. علاوه بر این موارد، اطلاع از ساختار و وضعیت اقتصادی شهر می تواند به برنامه­ریزان و مدیران شهر در انتخاب بهترین راهکار در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها به منظور دستیابی به سهم بالاتری از تولید ناخالص داخلی شهر کمک نماید. به عبارت دیگر تعیین سهم و ارزش تولید بخش های اقتصادی شهر می تواند در شناسایی ظرفیت های اقتصادی و درآمدزایی شهر مؤثر واقع شود. در واقع با مشخص شدن سهم هر بخش از تولید (درآمد) شهر، مدیریت شهریمی تواند عوارض هر بخش را متناسب با درآمدهای آن بخش تعیین کند و علاوه بر این با اطلاع از وضعیت درآمدی هر بخش می‌تواند موانع و مشکلات پیش روی هر بخش را تا اندازه‌ای مرتفع سازد و از این طریق به گونه‌ای غیرمستقیم درآمدهای خود را بهبود بخشد.

سیستم بهینه حمل و نقل شهری و اقتصاد شهر

عدم وجود سیستم بهینه حمل و نقل شهری اثرات مهمی بر روی وضعیت اقتصادی و زیست محیطی شهرها می‌گذارد که از جمله‌ی آن می‌توان به مواردی مانند افزایش آلودگی زیست‌محیطی ناشی از انتشار گازهای حاصل از احتراق اتومبیل‌ها، افزایش آلودگی صوتی ناشی از نقصان وسایل و ضرورت‌های حرکت در معابر، ازدحام، شلوغی وکندی حرکت در مسیرها، اتلاف وقت و کاهش عمرمفیدِ کاری شهروندان، افزایش بدون توجیه مصرف سوخت و تضییع این کالای استراتژیک، مشکلات روحی و روانی ناشی از قرارگرفتن در محیط‌های نابسامان ترافیکی، افزایش هزینه سفر اشاره نمود. نتیجة مواردی که ذکر شد، در مجموع، افزایش هزینه‌های ملموس و غیرملموس زندگی در کلان‌شهرهاست. به‌گونه‌ای که اگرتنها زمان طی‌شد‌ه‌ی یک شهروند در جابه‌جایی‌های سادة شهری در نظر گرفته شود، قریب 10 درصد ساعات شبانه روز و بین 20 تا 30 درصد ساعات مفید بیداری وی در معابر و مسیرهای شهر طی می‌شود؛ که اگر هیچ‌یک از معضلات فوق هم وجود نمی‌داشت، اتلاف وقت وکاهش عمر مفید مردم، برای اصلاح و بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل، دلیلی قانع‌کننده‌ای خواهد بود. بنابراین باید با تقویت و بازسازی بخش حمل و نقل شهری با کمک روشهای نوین و هوشمند حمل و نقل موجب دگرگونی سریع و شگرف در رشد و توسعه اقتصادی شهرها شد.

نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد مدیریت های محلی (شورای اسلامی شهر)

سرمایه اجتماعی به عنوان ثروتی پنهان در کنار سرمایه های طبیعی و اقتصادی، نشان دهنده میزان اعتماد افراد به یکدیگر است که وجود آن موجب تسهیل کنش های اجتماعی می گردد. توجه به سرمایه اجتماعی می تواند پشتیبان برنامه رشد و ایجاد فرصت های تعالی شوراها باشد و نیروی هم افزایی ایجاد می کند که منجر به بهبود مستمر عملکرد مدیریت های محلی می شود. از این رو موفقیت شورا در گرو ارتباط مستمر با مردم است و به عنوان یک سازمان اجتماعی، باید بتواند بهترین سازماندهی ممکن برای استفاده حداکثری از نیروهای موجود در افراد جامعه را ایجاد کند. بنابراین شورای اسلامی شهر، باید از طریق ارتباط نزدیک با مردم، مسائل، مشکلات و نیازهای آنان را شناخته و راه حل و پاسخگویی به آن نیازها را نیز از مردم اخذ نماید و نظرات را در قالب طرح و برنامه های قابل اجرا به دستگاه های ذیربط اجرایی، ارجاع و یا انچه در اختیار خودشان است را به اجرا بگذارد و تا حصول نتیجه نهایی، پیگیری نماید.

به کارگیری سرمایه اجتماعی در شوراها دارای مزایایی مانند ایجاد سازمان کاری و گروههای منعطف، ارئه ساز وکارهایی برای بهبود عملکرد گروهی، زمینه سازی برای توسعه سرمایه های غیرمادی در شوراها و افزایش تعهد اعضا و کارکنان به مصلحت عامه است. کوتاه سخن آنکه بهره گیری از سرمایه اجتماعی، استفاده از خرد جمعی و نیروی بالقوه و توانهای مردمی است و شوراها به عنوان نمایندگان این مردم، باید امکان بهره گیری از آن را در امور شهری، فراهم سازند.

نقش شورا‌ها در یکپارچه سازی مدیریت شهری

در راستای اهدافِ نظام مقدس جمهوری اسلامی در خصوص توسعة نقش سازمان‌های محلی و کوچک‌سازیِ دولت و سیاستِ شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران و با توجّه به چشم‌انداز شهر تهران، به‌منظور تغییر رویکردهای مدیریت شهری و شهرداری و توجه به ابعاد انسانی، فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی، برنامه‌ها و اقداماتی باید طرح‌ریزی گردد که توجه به ابعاد همه‌جانبه مشارکت شهروندان و مدیریت و برنامه‌ریزی آنها از سطح خرد تا سطح کلان را در بر گیرد. مدیریت بر کلان‌شهرِ‌تهران دیگر با روش‌های سنتی و مدیریت متمرکز میسر نیست و برای توسعة همه جانبة شهر، توسعة محله‌ای مورد نظر اغلب کارشناسان و متخصصین می‌باشد.

مدیریت بر شهروندان علاوه بر اینکه امری حساس است در عین حال باید مبتنی بر نیازسنجی‌های روز نیز باشد. همچنین مدیریت ضعیف و تاکید بر روش‌های غلط و منسوخ باعث کاهش بهره وری و به هدر رفتن منابع شده و منابع اقتصادی، فرهنگی، انسانی و... را دچار اضمحلال می نماید.

ادامه مطلب ...

شوراها و مدیریت شهری

رشد فزاینده جمعیت ،تحولات شگرف در عرصه دانش و فناوری ،فرو ریختن مرزهای اندیشه بشری در سایه حاکمیت نظامهای اطلاع رسانی ،عدم توانمندی انسان در همسان سازی خودبا تحولات شگرف ،پیچیدگی روزافزون روابط اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی میان جوامع مختلف بشری ،تصویری است  که بشر در ورود به قرن بیست و یکم با خود به همراه آورد  .

مدیریت این مجموعه پیچیده موضوعی بسیار اساسی است که پرداختن به آن رویکردی جامع نگر و داشتن درک و شناختی درست از موقعیت ها و منابع مادی و ارزشهای معنوی و اجتماعی را می طلبد، در پاسخ به این نیازها تشکیل شوراها امری اجتناب ناپذیر بود .

شکل گیری شوراها در ایران به عنوان یکی از دستاوردهای مهم و بنیادین جمهوری اسلامی ایران ، دارای مبانی عمیق و قوی و فقهی شرعی است .

دین مبین اسلام در آیات و روایات متعدد ضرورت استفاده از خرد جمعی ، رای ،نظر صاحبان اندیشه و فکر را در حل معضلات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و شئون مختلف زندگی بشر مورد تاکید قرار  داده است . مشهورترین آیات در این زمینه ، آیات شریفه ‹‹ و امرهم شورب بینهم و شاور فی الامر و شاورهم فی الامر ›› است.

ادامه مطلب ...

رامسر و پتانسیل های گردشگری آن

رامسَر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است.رامسر،عروس شهرهای مازندران است.

این شهر که پیش از این سخت سر نام داشت، آخرین شهر غرب مازندران است که مردمان بومی آن به زبان گیلکی صحبت می کنند. . رامسر از سمت شرق به تنکابن ازغرب به جلگه رودسر اولین شهرستان شرق گیلان، ازجنوب به کوههای البرز و از سمت شمال به دریای خزر محدود است. آب وهوای رامسر در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان سرد است. نزدیکی جنگل و دریا در این شهر زیبایی خاصی به این شهرداده‌است و این امر موجب جذب مسافر در فصل تابستان و ایام تعطیل می‌شود. رامسر دارای فرودگاه است. مناطق ییلاقی رامسر مانند جواهرده(که تغییر یافته جوهر ده یا جور ده به معنای ده بالا) بسیار زیبا و خوش‌آب‌وهوا است. محصولات عمده رامسر برنج و مرکبات و چای است. بهترین مسیر برای مسافرت به رامسر بعد از مسیر هوایی از تهران، مسافرت زمینی از شهرهای کرج-چالوس-تنکابن می‌باشد.این شهر سابقا جزئی از شهرستان تنکابن بوده که در سال 1364 طبق تقسیمات جدید کشوری از این شهرستان جدا شده است.

ادامه مطلب ...

شورایاری ها اساس مدیریت محله محور

امروزه اداره کلانشهرها با توجه به وسعت و تنوع فرهنگی و قومیتی آنها و گسترش دایره حقوق افراد، تنها از عهده مدیریت متمرکز مستقر در ادارات شهرداری بر نمی آید زیرا احاطه بر مشکلات و خواست های واحدهای کوچک تر اجتماعی که محلات را شامل می شود نیازمند ارتباط مستمر مدیریت شهری با مردم است.

.

ادامه مطلب ...

شهرنشینی و سلامت


شهرنشینی پدیده ای بسیار پیچیده و در عین حال تأثیرگذار بر زندگی فرد، خانواده، جامعه و کشور است به نحوی که می‌توان آنرا "مؤلفه اصلی سلامت" در قرن 21 نامید. در سال 2007 جمعیت شهرنشین در جهان - برای اولین بار در طول تاریخ - از مرز 50% گذشت. یعنی از هر 2 نفر، یکی در شهر زندگی می کرد. تقریبا تمامی رشد جمعیت جهان در 30 سال آینده در شهرها اتفاق خواهد افتاد. روند فزاینده شهرنشینی در دنیا، روندی غیر قابل برگشت است، می توان آنرا نادیده گرفت و یا عالمانه به استقبال آن رفت تا بصورت برنامه‌ریزی شده از بروز مشکلات جلوگیری و یا نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.


ادامه مطلب ...

هویت

اینترنت تحولات زیادی را در میزان، نحوه و کیفیت ارتباط انسان ها ایجاد و مفهوم زمانی و مکانی ارتباطات میان افراد را دستخوش تغییر کرده است.


در واقع با استفاده از اینترنت، امکان بهره‏گیری از انبوهی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن و برقراری ارتباط گفتاری، نوشتاری و دیداری با هزینه‏ای نسبتاً کم فراهم آمده است.  ظهور این پدیده منشاء تحول در مبنا و معنای مفهوم هویت است. (رفعت جاه و شکوری: 1387) این تحولات را می توان در دو بعد متفاوت دید:

ادامه مطلب ...

امضای دیجیتال

با توجه به رشد روزافزون استفاده از اینترنت، مفهوم امنیت اهمیت زیادی پیدا است. در فضای اینترنت با دو مفهوم جعل و هک مواجه هستیم.  جاعلان افرادی هستند که خود را به جای شخصی که وجود دارد، جا می زنند. هکرها نیز عمدتاً نقش شخص ثالثی را دارند که لزوماً وجود فیزیکی ندارند. با توجه به اینکه بیش‌ترین جرایم سایبر در جهان توسط افراد یا مراکز بی‌هویت (یا با هویت جعلی) انجام می‌شود، داشتن هویت مشخص و اصیل در تعاملات بین افراد الزامی است.

ادامه مطلب ...

شهر الکترونیک مشهد


مقدمه

عمق وظایف و پیچیدگی روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کلانشهرها، نیاز به استفاده از فناوری اطلاعات در فرایند تصمیم گیری را دوچندان ضروری کرده است. امروزه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های کلانشهری بر پایه قابلیت هایی که تکنولوژی و فضای مجازی ایجاد کرده است، انجام می پذیرد.


 


ادامه مطلب ...

چالش‌ها و راهکارهای مبلمان شهری در ایران

چالش‌ها و راهکارهای مبلمان شهری در ایران

بسیاری از مردم وقتی می‌خواهند از جذابیت‌‌های یک شهر پیشرفته اروپایی صحبت کنند به تاسیساتی مثل تابلوها، ایستگاه‌های اتوبوس، باجه‌های تلفن، نیمکت، سطل‌های آشغال، اسباب‌بازی‌های پارک کودکان و... اشاره می‌کنند که همه در چارچوب تعریف مبلمان شهری می‌گنجند. این مطلب نگاهی دارد به چالش‌های موجود و راهکارهای متصور برای ارتقای وضعیت مبلمان شهری در کشورمان.

شادروان دکتر مزینی در پاسخ به این سوال که «هدف از شهرسازی چیست؟»‌ چنین می‌گفت: «ایجاد محیطی آرام و سالم که آسایش و غنای زندگی در آن ممکن باشد». او در ادامه آسایش و غنای زندگی را این‌گونه تعریف می‌کرد که: «آسایش را می‌توان تامین نیازهای مردم مانند آب، برق و سایر نیازهای زندگی روزمره امروز و فراغت از مشکلاتی چون ترافیک و آلودگی هوا تعریف کرد اما غنای زندگی هنگامی پدید می‌آید که معنویت هنری در شهر با محیط‌های شهری فراهم باشد».
مبلمان شهری و به‌عبارت بهتر اثاثه شهری از جمله بسترهایی است که زمینه‌ساز حضور هنر در محیط شهری می‌شود. در طراحی مبلمان شهری که موضوعی میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود، متخصصان رشته‌های مختلفی حضور دارند؛ از جمله می‌توان به رشته‌هایی چون طراحی و برنامه‌ریزی شهری، طراحی صنعتی، معماری، معماری فضای سبز، معماری داخلی، طراحی گرافیک، مهندسی عمران، مجسمه‌سازی، نقاشی و مهندسی تاسیسات و ترافیک اشاره کرد. وظیفه اصلی مبلمان شهری «هدایت، کنترل، امنیت، ارتباط، راحتی، تبلیغات، تزئین و تفریح» برای یک شهر است. تفصیل این کارکردها به شرحی است که در این مطلب آمده.

ادامه مطلب ...

شهرهای جدید در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه

قبل از اینکه سیاستهای شهری جدید از غرب به شرق انتقال یابد . این نوع شهرک ها در صحاری مصری (رودخانه نیل) , بین النهرین , سند کشف شد . درغرب انگلیسی های کلاسیک (آلدروج 1979 , کردن 1977 , دوف 1961 , اسبررون وویتیک 1977 ) و فرانسه (روبن استین 1978 , آندرهیل 1981 ) , در شرق , در کشو ژاپن (تاسونو , 1986 , کیوچو و اینوچو , 1976 ) ,این نوع برنامه ریزی و ایجاد شهرهای جدید را بر اساس تکنولوژی و علوم شهری جدید ادامه دادند .

تجربیات برنامه ریزی شهری در کشورهای توسعه یافته ریشه در علایق تاریخی و آزادی سیاسی عملی آنها دارد . این سیاستهای برنامه ریزی در کشورهای ازقبیل کشور ایران , برزیل , نیجریه اجرا گردید .

ادامه مطلب ...

طراحی شهر ایده آل در دوره ی مدرن آغازین

هر جامعه ای با اتکا بر مفاهیم معینی برای شهر ایده آل خود طراحی می کند. پی ریزی شهرها بخشی از روندشهرنشینی است که اوج آن در اروپای مرکزی و حدود 1200 میلادی،و پس از آن ابتدا در آغاز صنعتی سازی شکل گرفت. یک شهرنشینی مدرن با دلایل سیاسی در اروپای شمالی به ویژه در سوئد در قرن 17 و آغاز قرن 18 میلادی اتفاق افتاد که موجب فشرده شدن شبکه وسیع شهری،مدرنیزاسیون جامعه و توسعه ی قدرت نظامی گردید.
تعداد بسیاری از شهرهای اروپای مرکزی در دوره ی مدرن آغازین ساخته شده اند و شهرسازی پیشرفت کمی در دوره ی پس از قرون وسطی داشته است.هینز استوب،شهرهای جدید را متناسب با محل سکونت،پادگان،مهاجرت،موقعیت جغرافیایی،..طبقه بندی کرد.به هر حال پس از طراحی شهرهای مدرن آغازین،مدرنیزاسیون شهرهایی که از قبل وجود داشتند از اهمیت بالائی رخوردار بود و منطبق بر تکنیک های جدید، تعدادزیادی از شهرها با استحکامات بزرگ مقیاس احاطه شدند.

ادامه مطلب ...