رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

پیش فرض های توسعه پایدار شهری

در راستای تحقق توسعه پایدار شهری می بایست شرایطی فراهم شود تا امکان بستر سازی توسعه پایدار انسانی و بهبود رفاه اجتماعی شهروندی، فراهم گردد که در این بستر می توان به برقراری عدالت اجتماعی(هاروی، ۱۳۷۶: ص۱۱۰- ۹۹) طراحی اقلیمی هماهنگ با محیط زیست انسانی (بحرینی، شیعه، ۱۳۸۰)، تقویت ساختارهای همبستگی اجتماعی همچون تعهد و مسئولیت پذیری، تقویت بنیانهای اجتماعی و خانوادگی و احیای محیط زیست همگانی (بحرینی، ۱۳۷۸) وایجاد انتظام ساختاری در فضای شهری برای ادراک زیباشناختی و خوانایی شهری (کوین لینچ، ۱۳۸۱: ص۱۲- ۳۴) و بهبود بهره گیری از فضاهای شهری و افزایش رضایت شهروندی (بحرینی، ۱۳۷۸، ص۹۸- ۱۲۹) و یکپارچگی بخشی به ساختار بصری محیط و منظر شهری (گوردن کالن، ۱۳۷۷: ص۶۴- ۹۰) اشاره کرد. کمیسیون جهانی محیط زیست نیز الزامات توسعه پایدار را چنین بیان می کند:

مشارکت شهروندان در تصمیم گیری در بستر یک نظام سیاسی

چاره اندیشی برای تنشهای حاصل از ناموزونی توسعه در بستر یک نظام اقتصادی

التزام به ترمیم و حفاظت محیط زیست در بستر یک نظام تولیدی  ادامه مطلب ...

بررسی مشکلات و موانع صنعت جهانگردی در ایران


مقدمه

قرن بیستم همراه با دگرگونیها و تحولات عمیق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی درون خود سده، انقلاب جهانی توریسم است. انقلابی در صنعت، تولید بازرگانی و تبلیغات توریسم که این صنعت را از زمره بزرگترین و سودآورترین صنایع درآورده است.

افزایش عمومی درآمد کشورهای صنعتی و پذیرفتن قوانین اجتماعی، پیشرفت صنایع حمل و نقل و کاهش هزینه های سفر از جمله عواملی است که باعث گسترش سیرو سیاحت بین المللی می گردد.

سفر به دیگر نقاط می تواند عامل مهم پیشرفت اجتماعی و فرهنگی تلقی شود، سفر عاملی است که امکان برخورد تمدن ها را فراهم می آورد، به بهتر شدن نهادهای آموزشی می انجامد و اندیشه های جدید و نوآوریهایی را پدید می آورد و یا آنها را به دیگر سرزمینها منتقل می کند.

ایران با تکیه بر توریسم منطبق با اصول و مبانی فرهنگ انقلاب اسلامی، سازماندهی و گسترش آن را در برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی مورد توجه قرار داده است. از اینرو از میان برداشتن موانع و مشکلات موجود در صنعت جهانگردی ایران، در واقع راه را برای دستیابی به اهداف و مقاصد هموار می کند.  ادامه مطلب ...

نکات فرهنگ شهروندی

شهر ما، شهر ایده آل خواهد شد اگر این نکات فرهنگ شهروندی را خط به خط بخوانیم و عمل کنیم!!!

———————————-

فصل اول ( راهنمائی و رانندگی )

وقتی در هنگام رانندگی هستیم …

رانندگی ما نمونه و ایده آل خواهد بود

اگر و تنها اگر …

همه ما شهروندان در هنگام رانندگی

به حقوق دیگر شهروندان در هنگام رانندگی احترام بگذاریم…

از بوق زدن های بی جا

در نزدیک بیمارستان – در کوچه و خیابان – در مناطق مسکونی –

کتابخانه و هر جای دیگر پرهیز نماییم.

همچنین، از بوق زدن برای سلام، تشکر، اعتراض و….

یادمان باشد : صدای بوق زدن ما را همه خواهند شنید و

این کار همه شهروندان را ناراحت خواهد کرد !!!

از توقف های بی جا

در مناطق پارک ممنوع – جلوی خانه دیگران – جلوی پل ها – در حاشیه

خیابان ها جلوی تقاطع خیابان ها – جلوی تابلوهای اطلاع رسانی – در

مکان هایی که احتمال ایجاد ترافیک خواهد بود – قبل از پیچ ها و ورودی

ها و هر جای دیگری که عبور و مرور دیگران را دچار مشکل می کند،

پرهیز نماییم!

یادمان باشد: این توقف های بی جا هر روز همه ما را ناراحت می کند!!!

سرعتی متعادل و متناسب با هر مکان داشته باشیم.

نه سرعتی بیشتر از سرعت استاندارد و نه سرعتی پایین تر از  ادامه مطلب ...

آشنایی با نظام آراستگی (۵S)

مقدمه
آشنایی بانظام آراستگی در واقع آشنایی با چگونگی مدیریت مطلوب محیط کاراست این نظام درسازمان های تولیدی وخدماتی بسیاری ازکشورهای جهان استقرار یافته ونتایج باارزشی درسامان دهی ومرتب کردن محیط های کاری و ایجاد عادت های مطلوب و فرهنگ مشتری گرایی داشته است. این سیستم دربرخی ازسازمان های تولیدی وخدماتی کشور ما به اجرا درآمده است اما متأسفانه درآموزش وپرورش مورد توجه قرارنگرفته است. آثار روانی آراستگی محیط کار
عوامل اثرگذار بر محیط های کار که تعیین کننده میزان بهره وری در یک سازمان است به دو دسته عوامل نرم و عوامل سخت تقسیم می شوند. سبک رهبری و مدیریت دریک سازمان از ویژگی های نرم و تکنولوژی از ویژگی های سخت یک سازمان است (کورمن ۱۳۷۰) ویژگی های فیزیکی نیز، از جنبه های سخت محیط کار به شمار می روند و برروی کسانی که در محیط کار می کنند آثار زیادی دارد . کورمن (۱۳۷۰) بامرور تحقیقات گوناگونی که درباره ویژگی های محیط های کار صورت گرفته می نویسد :« محیط های فیزیکی می توانند به عنوان محدودیت هایی عمل کنند . پیدایش عقاید درباره خود و دیگران را ترغیب سازندو به عنوان منبعی از تحریک یا تامین عمل کنند یا فی نفسه منبعی از سرور و لذت باشند …..صدا ، موسیقی، روشنایی ، و درجه حرارت متغیرهای فیزیکی دیگری هستند که در بعضی از شرایط، رفتار کار را تحت تاثیر قرار می دهند . رفتار بهینه کار مستلزم این است که صدا مستمر و مورد انتظار و موسیقی متناوب با شد . روشنایی و درجه حرارت باید با تقاضا های ویژه متناسب باشد تا اثرات مثبت از آنها حاصل شود .»  ادامه مطلب ...

فرهنگ مدیریتی ژاپن و علل پیشرفت ژاپن

tokyo j 300x240 فرهنگ مدیریتی ژاپن و علل پیشرفت ژاپن

ژاپن مجمع‌الجزایری است در اقیانوس آرام که در غرب ساحل شرقی قاره آسیا واقع شده است. اگرچه ژاپن از لحاظ وسعت، کشوری کوچک است اما با داشتن جمعیتی معادل ۴/۱۲۶ میلیون نفر هشتمین کشور پرجمعیت جهان است. این امر موجب شده که ژاپن یکی از پرتراکم‌ترین کشورهای جهان محسوب شود. ژاپن با اکثر کشورهای دنیا روابط تجاری دارد. شرکای مهم تجاری ژاپن عبارتند از: امریکا، استرالیا، چین، هنگ‌کنگ، اندونزی، جمهوری کره، مالزی، سنگاپور، تایوان، تایلند، آلمان و انگلستان.گرچه تقریبا نیمی از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ژاپن در کشورهای آمریکای شمالی صورت می‌گیرد، شرکتهای ژاپنی در کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکای لاتین و سایر کشورها نیز در سطحی گسترده به سرمایه‌گذاری می‌پردازند.

 ::::  برخی از ویژگی‌های نظام اداری ژاپن عبارتند از:

قانون‌مدار، ضابطه‌مند و اخلاق گرا

مشارکت‌جو و مشارکت‌پذیر و عادت به کار دسته‌جمعی

کارآ، بهره‌ور و ارزش‌افزا از طریق پرورش روحیه جمع‌گرایی و رقابت سالم

مشتری‌مدار و شهروند مدار

اثربخش، نتیجه‌گرا و کیفیت مدار از طریق سخت‌کوشی، با تمام وجودکار کردن و در خدمت سیستم بودن

شایسته‌سالار و دانش‌گرا با توجه به نظام ارشدیت

پاسخگو و شفاف

وظیفه‌شناسی، منضبط بودن و احترام متقابل به یکدیگر گذاشتن و وفای به عهد نیروی انسانی

آینده‌نگر و هدفمند  ادامه مطلب ...

شهر و مدیریت شهری حسین درخت بید طرقبه، مدیریت درآمدهای عمومی

شهر چگونه جایی است و چگونه بوجود می آید و شهر نشینی چیست؟
شهر را بطور کلی می توان گفت موجودی است زنده و پویا و متحول در بستر زمان و بر پهنه مکان ، متشکل از اجزای فیزیکی و انسانی با روابط پیچیده بین آنها و متاثر از عوامل و شرایط اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی –جغرافیایی – سیاسی و تاریخی .
شهرنشینی را می توان هنر زیستن انسانها در کنار هم نامید ، شهرها در طول تاریخ بوجود آمده اند و پس از رشد و رسیدن به حد اعلاءکم کم رو به زوال و نابودی می گذارند و ویران و خراب می شوند ، شهرها معمولاً در یک منطقه مناسب، از جذب مازاد کشاورزی بوجود می آیند و دارای ساختمانها – تاسیسات عظیم می باشد که در آن مشاغل خدماتی و صنعتی بر کشاورزی غالب است.
در شهرها گروهی از انسانها زندگی می کنند که افکار و عقاید، هنرها و ایده های خود را دارند و از طرفی دارای ویژگیها و آرزوها و امیال و عقاید مشترکی نیز هستند ، در شهرها است که تبادل افکار و اطلاعات بوجود می آید و خلقیات رشد و نمو نموده و اختراعات و ابداعات انسانی خلق می شود .
شهر سالم را می توان محلی گفت که انسانهای سالم با ایده های گوناگون در محیط زیستی مطلوب در کنار یکدیگر تلاش می کنند تا با کمک مسئولان شهری ، محیطی بهتر و سالمتر و زیباتر برای نیل به اهداف الهی و انسانی خود بوجود آورند . وجود انسانها و تلاش و فعالیت آنان است که به کالبد بیجان شهر ، روحی تازه می بخشد و زندگی را چون خونی در رگهای شهر به جریان می اندازد. شادابی و طراوت – سلامتی و زیبایی و تندرستی و دوام عمر شهر بستگی به کار مداوم و دقیق هر کدام از بنیان های اصلی و اساسی شهر دارد .  
ادامه مطلب ...

توسعه پایدار شهری در ایران


برخلاف برخی دیگر از کشورهای  در حال توسعه و حتی  کشورهای عربی منطقه خاور میانه پدیده  زاغه نشینی شکل بسیار گسترده و بسیار حادی ندارد اما می توان به سرعت در قالب  بافت های فرسوده شهری و شکل گیری محله ها و شهرک های اقماری  غیر رسمی موقعیت های  غیر قابل کنترلی را به وجود بیاورد که با 

آسیب های اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی  سختی همراه باشند. از انقلاب اسلامی سال 1357  تا امروز میزان شهرنسینی به شدت افزایش یافته و با نرخی بسیار بیشتر از  افزایش جمعیت رشد پیدا کرده به صورتی که امروز ایران کشوری تقریبا کاملا شهری به حساب می آی داما همین امر نیز آن را با خطرات جدی زیست محیطی به دلیل عدم توانایی به مدیریت این رشد شتاب زده  روبرو می کند. درآمدهای نفتی که اساس این رشد زیر ساختاری و شهری در ایران بوده است با گسترش شهرنشینی و بالا رفتن  میزان تقاضای داخلی انرژی به دلیل تغییر سبک های زندگی  به سرعت توانایی خود را در درمان مشکلات اجتماعی و اقتصادی  از طریق تزریق سرمایه از دست می دهد و بدین ترتیب  ما ممکن است در آینده ای نزدیک، در حالی که به دلیل مصرف بی رویه در حوزه  انرژی شهرهای های خود را به محیط های بسیار آلوده تبدیل کرده ایم، هیچ گونه ابزاری برای مقابله در کوتاه مدت به وضعیت های شهری  پیچیده نداشته باشیم. هم از این رو اندیشیدن درباره آنکه چگونه می توان  توسعه پایدار را در قالب رشد شهرنشینی  کاربرد پذیر کرد، باید  به موضوعی با اولویت بالا برای ما تبدیل شود. هدف از این مقاله کمک به  درک بهتر این موضوع است.     ادامه مطلب ...

ایران؛ رشد دو برابری شهرنشینی و رشد منفی مناطق روستایی

میزان شهرنشینی طی هفت دوره سرشماری در ایران به بیش از دو برابر رسیده است،به طوری که درنخستین سرشماری (سال 1335) 4/31 درصد از جمعیت کشور شهرنشین بودند و در سرشماری سال 1390 این میزان به 70 درصد رسیده است.
شهرنشینی در ایران طی سه دهه گذشته تحولات بسیاری داشته است که شاید مهمترین علت افزایش آن را بتوان در رشد بالای جمعیت در دهه نخست بعد از پیروزی انقلاب، جستجو کرد.
رشد جمعیت ایران در سال‌های 1355 تا 1365 برابر با 91/3 درصد بود که این میزان در مناطق شهری برابر با 41/5 و در مناطق روستایی برابر با 27/2درصد گزارش شده است.
رشد جمعیت کشور در سال‌های 1365 تا 1375 به 92/2 درصد کاهش یافت که این میزان در مناطق شهری و روستایی به ترتیب برابر با 76/4 و 99/1 درصد بود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی بررسی تحولات جمعیتی در کشور نشان می‌دهد که رشد جمعیت مناطق روستایی کشور در مدت 30 سال (55تا 85) به زیر یک درصد رسیده است و در سال‌های اخیر رشد منفی را تجربه می‌کند. رشد منفی در مناطق روستایی کشور از یکسو به واسطه مهاجرت جمعیت این مناطق به شهرها و از سوی دیگر کاهش رشد جمعیت است.   ادامه مطلب ...

بررسی روند شهرنشینی در ایران‌

توزیع جمعیت در خاک یک کشور به عوامل تاریخی و ویژگی‌های زمانی بستگی دارد. در حالی که ساکنان اولیه زمین تنها به خاطر امکانات تغذیه، شرایط آب و هوایی و جغرافیایی در یک منطقه خاص ساکن می‌شدند اما جمعیت‌های کنونی به دلایل متفاوتی در یک منطقه مستقر می‌شوند. ‌

فرآیند تغییر نحوه زندگی انسان از گروه‌های چادرنشین به جوامع یکجانشین، با اهلی کردن گیاهان و حیوانات آغاز شد. توسعه کشاورزی در چند هزار سال قبل منجر به ظهور نخستین شهرها شد زیرا توانایی تولید غذا در محل، امکان اسکان دایمی را میسر ساخت. با این حال در طول تاریخ، جمعیت به طور گسترده‌ای در مناطق قابل سکونت جهان پراکنده شد اما تنها در قرن بیستم بود که فرآیند برنامه‌ریزی توزیع جمعیت در هر کشور مورد توجه قرار گرفت.

طی قرن بیستم و با ظهور کلان‌شهرها(‌‌Metropolises) و مناطقی با تراکم جمعیتی بالا، نیاز به آگاهی از توزیع جمعیت و تجزیه و تحلیل آن احساس شد زیرا مناطق پرازدحام، برنامه‌ریزی دقیق‌تر خدمات عمومی و توجه بیشتر به راهبردهای محیط‌زیستی درازمدت را می‌طلبید. 
ادامه مطلب ...

توسعه شهرها،‌مبتنی بر توسعه پایدار

از آنجا که شهرها بخش عظیمی از جمعیت دنیا را در خود جای داده‌اند و این جمعیت در آینده رو‌به فزونی است، همچنین عامل اصلی توسعه فرهنگی و اقتصادی کشورها در واقع شهرها به شمار می‌آیند و به‌دلیل رشد و گسترش بی‌وقفه و روزافزون جمعیت شهرهای بزرگ که عواملی ازجمله مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک و همچنین رشد موالید و کاهش میزان مرگ‌ومیر باعث این امر است، توجه به توسعه شهر‌های بزرگ اهمیت زیادی پیدا کرده است.

ولی آنچه در اینجا مسئله اصلی و قابل تامل است، این است که توسعه این شهرها چگونه و به چه صورتی باید صورت گیرد که نیاز‌های آیندگان را تأمین کند و با اصول توسعه پایدار مطابقت داشته باشد.

امروزه شاهدیم که دنیا به‌معنای واقعی تحت سلطه شهرهاست؛ شهرهایی که منابع آنها از همه جا فراهم می‌شود و ضایعات آنها به اتمسفر، رودخانه‌ها و... می‌رسد؛ بنابراین لازم است تا تجدید نظری درباره روش‌های توسعه نظام شهری صورت گیرد. یافتن روش‌هایی برای به حداقل رساندن تأثیرات شهری روی جنگل‌ها، مزارع، محیط‌های آبی و هوا ضروری است. بدین‌منظور لازم است روش‌های معقولی را درنظر گرفت تا روابط پایدار بین شهرها و محیط‌زیست جهانی برقرار شود.در سطح بین‌المللی و با توجه به معیارهای جهانی در زمینه توسعه شهرها به‌گونه‌ای که در تطابق با اصول زیست‌محیطی و توسعه پایدار باشد، توسعه شهرهایی همچون کلانشهر تهران چگونه باید صورت گیرد؟  ادامه مطلب ...

گفت وگو با دکتر محمد علی ثابت قدم، شهردار رشت درنظر گرفتن مردم در توسعه شهری

اگر بخواهیم از آن دسته‌از شهرهای کشورمان که مردمان‌آنها سابقه‌ای درخشان در حفظ کیان این کشور داشته‌اند نام ببریم بدون شک شهر رشت یکی از این شهرهاست؛ شهری که هر ایرانی یا در سفر به آن یا براساس اطلاعاتی که دریافت کرده، خاطره یا تصوری دلنشین از آن دارد.

  برای آشنایی بیشتر با شهر رشت، مشکلات شهروندان و برنامه‌های شهرداری در جهت رفع این مشکلات با دکتر محمد علی ثابت قدم شهردار رشت به گفت‌وگو نشستیم.

  • جایگاه  شهر رشت را در کشور چگونه ترسیم می‌کنید؟
ادامه مطلب ...

شهرهایی بدون شهروند شهر > کلانشهرها- ندا خرمی:

کافی است مدت زمان کوتاهی را در یک مکان عمومی مثل اتوبوس یا مترو بگذرانی؛ افراد زیادی را با فرهنگ و گویش‌های مختلف می‌بینی که هر کدام با هدف و انگیزه‌های متفاوتی به شهر مهاجرت کرده‌اند. تازه آن زمان است که با خود فکر می‌کنی شاید اگر این مهاجرت‌ها نبود این همه شلوغی و ترافیک در تهران ایجاد نمی‌شد.

تهران این روزها بزرگ‌تر از آن است که بتوان آن‌را تنها یک شهر نامید. تهران امروزه به شکل یک ابرشهر درآمده است؛ شهری متشکل از تمام مناطق ایران. تهران ایرانشهری بزرگ است.

در سال‌های گذشته مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگ رشد بسیاری داشته است. فرایند مهاجرت موضوع پیچیده‌ای است که نه‌تنها حجم و رشد جمعیت یک جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد بلکه تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را در زندگی شهری و شهرنشینی ایجاد می‌کند. ازجمله این تغییرات رشد جمعیت شهری و نبود امکانات لازم رفاهی متناسب با جمعیت است. عواملی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا، محدود بودن وسایل حمل‌ونقل عمومی و... ازجمله نیازهایی است که با توجه به رشد جمعیت باید به گسترش آن پرداخت که متأسفانه با مهاجرت بی‌رویه و گسترش جمعیت شهرها، امکانات رفاهی رشد چندانی نداشته است؛ که این امر رفاه و آسایش شهروندان را دچار مشکل می‌کند.  ادامه مطلب ...

دنیایی رو به شهرنشینی شهر > کلانشهرها- آیدا بهشتی:

شهرها تا مدت‌ها پیش از انقلاب صنعتی و گذر از قرون وسطی، محل مناسبی برای زندگی نبودند اما با به‌پایان‌رسیدن قرون وسطی مردم به سوی شهرها روانه شدند و شهرنشینی به نوع جدیدی از زندگی بدل شد.

در حقیقت باید گفت که با آغاز قرن بیستم میلادی شهرنشینی رشد سریعی به خود گرفت و هر روز مردم بیشتری روانه شهرها شدند تا زندگی جدیدی را تجربه کنند؛ زندگی شهری که به آنها امکان دسترسی بیشتر و راحت‌تر به مراکز درمانی، تحصیلی و به تبع آن فرصت‌های شغلی بیشتری می‌داد؛ رشدی که با آغاز هزاره جدید سرعت بیشتری به خود گرفته و پیش‌بینی شده بین سال های 2000تا 2030در کشورهای آسیایی و آفریقایی دو برابر خواهد شد و به 1/7بیلیون نفرخواهدرسید. به گزارش صندوق توسعه جمعیت سازمان ملل متحد تا سال آینده میلادی نیمی از مردم جهان شهرنشین خواهند شد و پیش‌بینی‌شده تا سال 2030حدود 81درصد از جهان را شهرها تشکیل دهند.  ادامه مطلب ...

عوامل مؤثر بر روابط متقابل گردشگران و مردمان بومی سفر > ایرانگردی- دکتر علی دنیادیده*:

به جرات می‌توان گفت که برقراری روابط متقابل بین گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری و تمایل به مبادله فرهنگی بین آنان دلیل اصلی گذران ایام تعطیل برای بیشتر گردشگران است.

شاید بهترین روش برای تحلیل و بررسی دقیق این روابط و عوامل مؤثر بر آن، پیش از هر چیزی تعیین و تشخیص عواملی است که باعث به‌وجود آمدن کدورت‌ها حتی در مواردی خصومت بین طرفین می‌شود.

 ریشه بیشتر مشکلات پیش آمده در روابط متقابل گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری را می‌توان در رعایت نکردن مواضع فرهنگی مردمان این مناطق از طرف گردشگر و حتی متأسفانه در برخی موارد تحقیر این مواضع دانست.تفاوت‌ها و گاهی اختلاف‌های گریزناپذیر موجود در فرهنگ‌های گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری را نیز می‌توان در این عامل مؤثر دانست.

 به‌طور کلی می‌توان آگاهی نداشتن و شناخت کافی از فرهنگ مردمان بومی مناطق گردشگری از طرف گردشگران را عامل اصلی این موارد دانست.نوع و نحوه دیدگاه و برخورد گردشگران با مواضع فرهنگی مردمان بومی مناطق گردشگری را می‌توان در چند گروه عمده که در ادامه آمده است طبقه‌بندی کرد:   ادامه مطلب ...

شهری شگفت‌انگیز در اعماق جزیره سفر > ایرانگردی- آزاده مختاری:

ایجاد یک شهر زیرزمینی در مسیر قنات‌ها به‌گونه‌ای که بتواند مجموعه‌ای طبیعی تاریخی و فرهنگی را برای گردشگران فراهم آورد از سال 78 با انگیزه یک مهندس ایرانی مقیم آلمان آغاز شد

«همه چیز از یک برنامه تلویزیونی در شبکه جهانی جام‌جم شروع شد، تصاویر جزیره کیش را پخش می‌کردند و من با مشاهده آن مناظر زیبا و ساحل مجذوب‌کننده، مصمم شدم بعد از 30 سال دوری از وطن به ایران و ساحل کیش سفرکنم.»

این را منصور حاجی حسینی مؤسس شهر زیرزمینی کیش یا همان کاریز کیش می‌گوید. او مردی است که به گفته خودش سرمایه‌‌اش را از آن سوی آبها به این جزیره آورده است تا شهری بسازد که تاریخ ایران را در پیکره‌‌اش دارد.

«در همان سفربود که با این قنات آشنا شدم. قنات قدیمی کیش با طول 15 کیلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به 3 رشته تبدیل می شود و از این محل دوباره با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره می‌ریزد.   ادامه مطلب ...

کیش؛ سرزمینی برای دمی استراحت سفر > ایرانگردی- معصومه کریمی:

گویی غروب آفتاب در کیش همسان با طلوع آفتاب در دیگر نقاط ایران است.

زندگی با غروب آفتاب در کیش به جریان می‌افتد و هیاهو آغاز می‌شود. شب‌ها زمان رونق بازار، ساحل و رستوران‌های کیش است. پاییز و برگریزان در مناطق مرکزی و شمالی ایران زمانی‌ مناسب برای دیدار از جزیره کیش محسوب می‌شود.

صبح‌ها خبری نیست. بازارها از ساعت 10 صبح آماده می‌شوند تا پذیرای مشتریان باشند، اما گردشگرانی که در کیش هستند کمتر رغبت دارند که صبح‌ها از بازار دیدن کنند. اگر خدمات ترانسفر هتل‌ها نبود، بعید بود که کسی برای خرید و بازدید به بازارهای متنوع کیش برود.

بازارها از ساعت 10 تا 13 فعالیت اندکی دارند و بعد از آن تا ساعت 16 یا 17 تعطیل می‌کنند. در ساحل هم خبر چندانی نیست. البته هستند کسانی  که شنا و قایق‌سواری می‌کنند یا به زمین‌های تنیس می‌روند، اما تعدادشان اندک است.اما عصرها... غروب آفتاب حوالی ساعت 17 است.  ادامه مطلب ...

دهکده آرامش‌، کنار توفان شهرنشینی سفر > ایرانگردی- مسعود میر:

حالا دیگر تقویم روزهایی که رفتن به شهر و زندگی در آن رویا بود کهنه شده است روزهای کنونی روزهای غرق شدن در شهرنشینی است و حبس نفس در غوغای زندگی روزمره ماشینی.

بازنده این روزها هم ما هستیم که آسمان آبی، هوای سالم، آرامش طبیعت و فراغت از روزمرگی‌ها را پای شهرنشینی  قربانی کردیم و حالا هر کدام از اینها رؤیاهای ما را تشکیل می‌دهند.

همه‌مان دوست داریم تا هر از چندی فارغ از گرفتاری‌های روزانه شهر را ترک کنیم و دنبال کور سوی آرامش به روستایی برویم تا فراغت از زندگی شهری را در بهانه‌هایی ساده بیابیم و از آن لذت ببریم و اینگونه است که در تعاریف گردشگری، گردشگری روستایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های طبیعت‌گردی این روزها با اقبال زیادی روبرو است خیلی‌ها دوست دارند که صبح‌ها با «خروس‌خوان» از خواب بیدار شوند و در دشت‌های مشرف به روستا ورزش کنند و از طبیعت لذت ببرند. غذای محلی بخورند و خلاصه چند روزی قید زندگی پیچیده شهری را بزنند.  ادامه مطلب ...

آکواریوم های شهری پدیده گردشگری مدرن

امروزه بازدید از آکواریوم های شهری یا اوشناریوم ها، یک فعالیت تفریحی بسیارمحبوب به شمار می رود و درنقاط مختلف دنیا ساخت چنین آکواریوم هایی رو به افزایش است.

حال می خواهیم آکواریوم های شهری را مورد کنکاش بیشتری قرار دهیم و ضمن آشنایی با این جاذبه دنیای مدرن و تاثیرات اجتماعی آن، موقعیت کشور خودمان را در این زمینه بررسی کنیم.

آکواریوم شهری یا اوشناریوم چیست؟

آکواریوم شهری یا اوشناریوم، به مجموعه ای از آکواریوم ها، حوضچه ها و مخازن نمایشی ماهی ها و آبزیان در مقیاس بسیار بزرگ گفته می شود که از پدیده های دنیای مدرن هستند. معمولا یک آکواریوم شهری با توجه به وسعت مجموعه، صدها یا هزاران گونه مختلف از آبزیان را به نمایش می گذارد. در یک دسته بندی کلی در اوشناریوم ها، پستانداران دریایی، کوسه ها و تلفیقی از گونه های خاص و عمومی به نمایش گذاشته می شوند. برخی از اوشناریوم ها گونه های بسیار خاص با شرایط نگهداری پیچیده را نیز به نمایش می گذارند، مانند آکواریوم جورجیا که کوسه نهنگ را که یکی از بزرگ ترین گونه های شناخته شده اقیانوس است در معرض تماشای عموم قرار داده است. ساخت چنین مجموعه هایی با توجه به نیازهای مختلف گونه ها، پیچیدگی های خاص خود را دارد و با توجه به وسعت پروژه و گونه های موجود، هزینه هایی بسیار متفاوت از ۵ میلیون تا بیش از یک میلیارد دلار را در دنیا به خود اختصاص داده اند، اما علاقه فطری انسان ها به طبیعت اقیانوس و موجودات آن همواره موفقیت این مجموعه ها را در پی داشته و در اغلب موارد سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این زمینه نموده است  ادامه مطلب ...

حاشیه نشینی و ضعف پیوندهای خانوادگی

برقراری عدالت اجتماعی یکی از اصلی ترین اهداف تمامی برنامه های توسعه کشور طی سال های گذشته بوده است. دستیابی به عدالت اجتماعی آرزوی بسیاری است و طی سال ها محور و هدف بوده و تمامی ابعاد زندگی مردم را دربر گرفته است. فراهم آوردن سطح زندگی درخور شأن مردم، بهره برداری بهینه از امکانات و ظرفیت های کشور، تامین امکانات کافی درمانی، آموزش برای زندگی بهتر مردم، اشتغال و دسترسی به خدمات رفاهی و تفریحی و هزاران عامل دیگر در بهبود زندگی مردم موثر است.

اما متاسفانه فقر و چهره شوم آن هنوز از جامعه ایرانی زدوده نشده و شاهد آن ، جمعیت فراوان حاشیه نشینان در اطراف بیشتر کلان شهرهای کشور است. با نگاهی گذرا می توان متکدیان، دوره گردها، کارگران ساده و مردمی را دید که نه شیوه زندگی، نه کار و نه دیگر شرایط آنان به محیط شهری شبیه نیست. آن ها در واقع محرومانی هستند که تحت فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمر خم کرده اند و با مهاجرت به شهرهای بزرگ چاره ای جز پناه بردن به آلونک های حومه شهرهای بزرگ ندارند. حاشیه نشینی در واقع ناهنجاری خاص و منحصر به فردی است که برآیند نابرابری ها در جامعه است. براساس آمارهای رسمی آلونک ها یا به عبارتی سکونت گاه های غیررسمی ۱۰ درصد ساخت شهری و حاشیه نشینان ۳۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند  ادامه مطلب ...

این حاشیه ها بوی جرم می دهد

خانه های سست و لرزان، خشتی یا حلبی، دیوارهای نمور و تاریک، سقف های ترک برداشته و پتوهایی که نقش در را برای ورودی این بظاهر خانه ها ایفا می کند و حریم خصوصی ساکنان این خانه ها را از هم جدا کرده، تمام سهم آلونک نشین ها از زندگی شهری است.

زنانی که کنار برکه آب سیاه و متعفنی که آن نزدیکی است، ظرف و رخت و لباس شان را می شویند، کودکانی که میان گل و لای روزهای بارانی و خاک و خل روزهای آفتابی در هم می لولند و پابرهنه در میان این آلونک ها شادمانه جست وخیز می کنند، یکی از همسایه ها از سابقه دارهای خرید و فروش مواد مخدر است، پسران جوان خانواده دیگری بارها به جرم شرارت و مزاحمت دستگیر شده اند، مرد خانواده ای در شهر دور افتاده دیگری کارگری می کند و گاه تا ماه ها سراغی از همسر و فرزندانش نمی گیرد و... همه آنها محکوم به زندگی حاشیه نشینی هستند  ادامه مطلب ...

حرکت‌هاى جغرافیائى یا مکانى

   مهاجرت
مهاجرت (migration) به مثابهٔ ادامهٔ منطقى توزیع و ترکیب نهائى و جابه‌جائى جمعیت در مکان جغرافیائی، مهم‌ ترین شکل تحرک مکانى جمعیت است که در تمام ادوار تحولات جامعه وجود داشته و در برخى از مراحل تکامل اجتماعى آن اهمیت به‌سزا پیدا مى‌کند. دورهٔ انتقال جامعه از نظام‌هاى ماقبل صنعتى به نظام مبتنى بر صنعت شاهد حرکت‌هاى کلان از مناطق روستائى به نقاط شهرى و از سرزمین‌هاى کم توسعه به مناطق توسعه نیافته است که در بسیارى از جوامع شکل حادى پیدا مى‌کند و از حالت 'پدیدهٔ اجتماعی' (social phenomenon) به‌صورت 'مسئلهٔ اجتماعی' (social problem) تبدیل مى‌شود.

  ادامه مطلب ...

نقش مدیریت شهری در توسعه فرهنگ شهرنشینی


ضرورت توسعه فرهنگ شهرنشینی در شهرهاشهرها مرکز مهم اتفاقات، کنش‌ها و واکنش‌ها و انواع تعاملات و مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و کالبدی‌اند. مدیریت شهری و در راس آن شهرداریها در فرایند تحول و توسعه شهری نه فقط در ابعاد اقتصادی و عمرانی آن نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند بلکه با تغییر و تحولات پرشتاب اجتماعی و فرهنگی و گسترش جمعیت شهرنشینی، باید برای پاسخگویی به مطالبات فزاینده فرهنگی واجتماعی اسباب و تمهیدات لازم را فراهم آورند. در یک جامعه همواره خرده فرهنگ‌هایی وجود دارد که حاصل برآیند تاثیر این خرده فرهنگ‌ها بر همدیگر، فرهنگ عامه را بوجود می‌آورد، هرقدر که خرده فرهنگ‌های مثبت جامعه‌ای بیشتر باشد، آن جامعه از غنای فرهنگی بیشتری برخوردار خواهد بود.  ادامه مطلب ...

توسعه و گسترش شهرنشینی

با آغاز شهرنشینی و از سویی جریان اصلاحات ارضی در ایران هرچند اقتصاد به شیوه معیشتی خانواده ادامه داشت , مهاجرت روستاییان به شهرها سرعت گرفت . به طوری که 50 درصد مهاجران برای کار به تهران رفتند و جذب کارهای ساختمانی و خدماتی در شهر می شدند که این روند خود در افزایش جمعیت شهری , بی انگیزگی حضور در روستا و دگرگونی هویت مهاجران تاثیر گذار بود و مهاجران را هرچه بیشتر با اصالت , زادبوم و کارهای کشاورزی بیگانه می کرد و گسست شغلی , فرهنگی و اجتماعی را دامن می زد . با دگرگونی های صنعتی , شهرنشینی مدرن چهره جدیدی از خود به جای گذاشت , به طوری که امروزه شهرهای قدیمی , روستاییان زیادی را در خود جای می دهند  ادامه مطلب ...

"شار تا شهر، گریز یا گزیر؟!

این متن تخصصی و مربوط یه یکی از نظریه های شهرنشینی در ایران است ***** در بازاری که علم را برای به اصطلاح گل کردن تولید می کنند و بسیاری در اندیشه علمی هستند که امور را به هر نحوی به قبضه علمی_ عملی آنان در بیاورد نظریه «گذار از شار به شهر» را باید بررسی کرد چرا که فرا گیر شدن آن و اصولی بودن کلیتش، آن را از هیاهوی مدرسه ای باقی نظریه ها مجزا کرده است برخی از شهرسازان و نظریه پردازان « شهر را یک فرآیند خاص و انباشتی تاریخی می دانند که شکل خاص موجود خود را از طریق زنجیره ای از رویدادهای فردی،به تبع وقایع و تصادفات تاریخی و محلی و تحت نفوذ شدید فرهنگ، اقلیم و ساختار اقتصادی و اجتماعی شکل یافته است»(لینچ تئوری شکل شهر) البته این تئوری نیز مانند باقی تئوری های غیر هنجاری و عملا کاربردی برای شهر فوایدی دارد.«قدرت این ضد تئوری در توانایی آن برای بیان هویت و شخصیت خاص و پذیرش نقش اقدامات فعالانه است» نظریه گذار از شار تا شهر دکتر حبیبی را می توان در این جایگاه دسته بندی کرد چرا که وی اعتقاد دارد «هر پدیده ای ، هرگاه در اثر فرایند تاریخی خاص خود دگرگونی پذیرد، در شکل جدید و در معنای نو خود از انسجام، یکپارچگی، انتظام و اعتبار برخوردار خواهد بود. نظم جدید از دل سازمان کهن سر برون خواهد زد. قطع این فرآیند در نقطه ای و شتاب بخشیدن به فعل و انفعالات درونی پدیده برای رسیدن به شکلی تازه و دلخواه... بی گمان این شکل همانی نیست که می بایست از درون تحول تاریخی پدید می آمد » (سبد محسن حبیبی از شار تا شهر ) البته این نظر استوار بر پایه شناخت حال بر اساس گذشته و شناخت وضع مستتر( آینده) بر اساس وضع مستقر(حال) است. اما این نظریه بر خلاف گونه های فرنگی خود که نزد کسانی چون ممفورد،وارنر،هویت،راسموسن و ... دیده می شود   ادامه مطلب ...

بررسی مدیریت پسماند در ایران

اشاره: جمع‌آوری، دفع، بازیافت و مدیریت پسماند در ایران با توجه به نوع و کیفیت پسماند با سایر کشورهای جهان تفاوت دارد و به‌کارگیری هر گونه روش و فناوری بدون بررسی و شناخت مواد و سازگاری عوامل محلی کار ارزنده‌ای نیست. ترکیب تولید پسماند در ایران با سایر کشورهای اروپایی متفاوت است، چنانچه در ایران حدود 70 درصد پسماندهای تولیدی «تر» و30 درصد آنها «خشک» بوده اما در اروپا 30 درصد‌تر و 70 درصد پسماندها، خشک است. در حال حاضر مدیریت پسماند شهری در ایران، از مسایل اصلی شهرداری‌های سراسر کشور محسوب می‌شود و هزینه قابل توجهی را بر مدیریت شهری تحمیل می‌کند. موقعیت‌های متفاوت و تنوع شرایط جغرافیایی در کشور، مسایل و مشکلا‌ت گوناگونی را در خصوص دفع پسماند گریبان‌گیر شهرداری‌ها کرده است.در مطالعات جامع اقتصادی و زیست محیطی و فنی، بازیافت مواد زاید جامد شهری که توسط وزارت کشور در مناطق مختلف انجام می‌شو د ادامه مطلب ...

فرهنگ شهر نشینی حلقه ی گمشده مناسبات شهری

فرهنگ در هر نوع از جامعه، نشاندهنده شخصیت، هویت، رفتار و کردار، آداب و مجموعه

اخلاقیات و... اهالی آن است که در لوای اجرا و رعایت قوانین و مقررات وضع شده در قانون،

نمود پیدا می کند.

  ادامه مطلب ...

شهری که ترافیک نفسش را بریده است

خبرگزاری ایمنا: رانندگانی که می‌خواهند در «کلمبو»ی سریلانکا در شهر تردد کنند یک مسیر ۱۰ کیلومتری را در طول چندین ساعت طی می کنند. یک شهروند کلمبویی که بخواهد از حاشیه شهر به مرکز شهر تردد کند باید رانندگی با سرعت پایین و ترافیک سنگین را به جان بخرد. حتی در ساعت های پایانی شب هم خیابان ها شلوغ و خودروها متراکمند و گره‌های ترافیکی نفس شهر را بریده اند.

شهری که ترافیک نفسش را  بریده است
مسافران و شهروندان کلمبویی راهی جز استفاده از خودروی شخصی برای تردد ندارند. مسیرهای حمل و نقل عمومی بسیار ناقص و ناکارآمدند و حتی تردد های ضروری هم با کندی صورت می پذیرد.
از طرف دیگر تردد
معضل گره‌های ترافیکی سدی اساسی پیش روی رشد شهرهای آسیایی است و این شهرها باید هر چه سریعتر راهکارهایی مناسب برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و بیرون کشیدن رانندگان از خودروهای شخصی شان پیدا کنند
با این وسائل نقلیه عمومی ناامن است و معضلات مختلف بهداشتی مسافران را تهدید می کند.
شهر کلمبو که تنها ۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد هر روز با ترافیک روبرو است. بیش از ۲۵۰ هزار خودرو هر روز وارد شهر می‌شوند و نزدیک به ۲۲۰ هزار خودرو را وسائل نقلیه شخصی تشکیل می دهند.
مشکل شهروندان کلمبو معضلی است که شهرهای مختلف آسیایی هم با آن دست و پنجه نرم می کنند.  
ادامه مطلب ...

مبلمان شهری برای احساس آرامش به کار برده می شود


خبرگزاری ایمنا: در مجهزسازی فضاهای سبز و باز شهری ابتدایی ترین روش برای احساس آرامش و راحتی در پارک ها استفاده از نیمکت است...
مبلمان شهری برای احساس آرامش به کار برده می شود
در مجهزسازی فضاهای سبز و باز شهری ابتدایی ترین روش برای احساس آرامش و راحتی در پارک ها استفاده از نیمکت است. طرز قرار گرفتن این نیمکت ها باید به شکلی باشد که دسترسی به آنها آسان و راحت بوده یعنی در سراسر پارک و به تعداد زیاد موجود باشد. صندلی ها باید در روبه روی مناظر زیبا اما در جایی که در مسیر رفت و آمد افراد قرار نگیرد، واقع شود.  
ادامه مطلب ...

بزرگراه های هوشمند در کشور هلند

خبرگزاری ایمنا: به زودی به لطف یک شرکت مهندسی و یک هنرمند خلاق در حوزه ی دیجیتال، اتوبان های هوشمند در کشور هلند پا به عرصه وجود خواهند گذاشت.

 در مورد تکنولوژی های هوشمند، سیستم های گرمایشی هوشمند و اتومبیل های هوشمند سخن زیاد گفته و شنیده شده است. به زودی به لطف یک شرکت مهندسی و یک هنرمند خلاق در حوزه ی دیجیتال، اتوبان های هوشمند نیز در کشور هلند پا به عرصه وجود خواهند گذاشت.
ایده ی بزرگراه هوشمند از چند دهه پیش از سوی هنرمند دانمارکی دان روسگارد مطرح شد و شرکت عمرانی هیجمانس بر اساس آن زیرساخت بزرگراه را به گونه ای کاملا متفاوت تغییرداد. 
شرکت هیجمانس در این باره در وب سایت خود نوشته است: تاکنون تمرکز ابداعات و نوآوری ها بر امکانات اتومبیل ها بود، اما این شرکت ابداع جاده های هوشمندی را بر عهده گرفته است با امکاناتی همچون خط کشی های شب تاب، نقاشی داینامیک، چراغ واکنشگر و باند حق تقدم الکتریکی.  
ادامه مطلب ...

یکپارچگی مدیریت شهر

کی از اصلیترین موانع فراروی مدیریت شهری ـ بخصوص در کلان شهرها ـ چندپارگی مدیریت شهری در عرصه سیاست­گذاری، تصمیمسازی، برنامهریزی، هدایت و نظارت است. شهر سیستمی باز است که ساختارهای این سیستم هر کدم دارای کارکردهای خاص خود است. این عملکردها و کارکردها در پیوستگی زمانی و مکانی ـ فضایی ـ در حال تغییر و تحول و همچنین در حال باز تولیداند ولی بایستی توجه شود کل سیستم شهر چیزی فراتر از تمام اجزاء، ساختارها، کارکرد و عملکردهای آن است یعنی اگر ساختارها و عملکردهای یک شهر از هم منفک و تجزیه شوند، پیوند دوباره آنها دیگر شمایل سیستم شهر را ندارد. به عبارت دیگر شهر سیستمی پویا است که عملکردهای ساختاری آن، پیوسته با هم تعامل دارند: برای تنظیم این روابط و پایداری سیستم، هماهنگی و یکپارچگی در مدیریت آن ضروی است و ما نمیتوانیم کارکردهای مختلف شهر را به مدیریت منفک و بدون ارتباط با هم بسپاریم و انتظار بهبود وضعیت داشته باشیم. براساس مطالعات عمیق و روشنگر پژوهشگران عرصه مدیریت شهری از شهرنشینی فراگیر و در حال رشد گریزی نیست و از طرف دیگر این رشد همراه با ناپایداری­هایی است که گزارشات این ناپایداریها، بخصوص از بعد زیست محیطی، اقتصادی و کالبدی نگرانکننده است. مشاهدات روزمره ما تأییدکننده نابسامانی و ناپیوستگی کارکردها و عملکردهای فضای شهری است. با توجه به این وضعیت پیشبینی میشود مسایل حاصل از شهرنشینی در آینده نزدیک جایگزین دغدغههای کنونی مدیران کلان مملکتی خواهد شد و نقش حاکمیتی پیدا خواهد کرد.  ادامه مطلب ...