رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

تئوری های مرتبط با شهر هوشمند

از جمله استراتژی ها و راه کارهای لازم برای توسعه ی اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار در هر کشور، تقویت اقتصاد منطقه ای شهری و یا به عبارت بهتر توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهراز جمله: اقتصاد هوشمند، زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب  کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند می باشد.

  ادامه مطلب ...

تئوری سیستم ها

سال ها تفکر و جزءنگری و تقسیم‌بندی علوم‌ از سوی‌ دانشمندان‌، تخصصی‌ شدن‌ علوم و ایجاد شاخه‌های‌ جدیدی از علوم را درپی‌ داشت. در گذشته تجزیه‌ و تحلیل‌ یک موضوع، پایه‌ و اساس‌ شناخت‌ آن موضوع محسوب‌ می‌شد و توانایی‌ رسیدن‌ به‌ کوچک‌ترین‌جزء از هر موجودیت و موضوع، به‌ معنای‌ دستیابی‌ به‌ ذات‌، خواص‌ و ویژگی‌های‌ آن‌ موجودیت‌ تلقی‌ می‌شد. بدین ترتیب،‌ رفته‌ رفته علوم جزء نگرتر و عمیق‌تر شدند و خود را بی‌نیاز از ارتباط با یکدیگر دانستند.

  ادامه مطلب ...

تفکر سیستمی و ضرورت بکارگیری آن

با توجه به مطالب و مشکلات بیان شده در سر راه بشر، ‌چنین بود که تفکر سیستمی‌ مصداق‌ این‌ منظر شد و تفکر سیستمی‌ به‌عنوان‌ یک‌ فرارشته‌ و با توجه به‌ ارتباط میان‌ اجزای پدیده با دیگر اجزای پدیده و نیزبا کل‌ پدیده، زمینه‌ ی گفتگو و تبادل‌ اطلاعات میان‌ رشته‌های‌ مختلف‌ علوم‌ را امکان ‌پذیرساخت‌ و تا آنجا پیش‌ رفت‌ که‌ منشاء ایجاد شاخه‌هایی‌ جدید از علم‌ نیز شد.

  ادامه مطلب ...

مفاهیم شهر هوشمند (Smart City)

امروزه مدیران با پدیده ای بنام شهرنشینی روبرو هستند وشهرهای امروزی، که تقریبا نیمی از جمعیت جهان در آن ها زندگی می‌کنند، به عنوان شبکه ها و سیستم های پیچیده ای در نظر گرفته شده و از اجزایی مانند:   ادامه مطلب ...

تعریف شهر هوشمند

اصطلاح "شهر هوشمند" هنوز به طور بسیار گسترده‌ای در ادبیات مدیریت و برنامه‌ریزی شهری استفاده نشده و هنوز هم شناسایی جنبه‌های مختلف آن به عنوان یک اصل برای بررسی جزئیات بیشتر، در حال مطالعه و پژوهش است . ولی از طرف اندیشمندان این حوزه، تعاریفی ازشهر هوشمند بیان شده که در ادامه ارائه می گردد:

  ادامه مطلب ...

اجزا و مولفه‌های شهر هوشمند

همانطور که بیان شد، " شهر هوشمند"به عنوان یک کلان سیستم در نظر گرفته شده  که از اجزا و    مولفه هایی به نام زیرسیستم‌ها تشکیل می‌گردد. زیرمجموعه ها و زیرسیستم های شهری با داشتن اهدافی مستقل و مشخص، به انجام وظایف و کارکردهای تعریف شده در حوزه ی خود اقدام نموده و در راستای رسیدن به هدف نهایی کلان سیستم شهر هوشمند، در ارتباط و تعامل منظم و یکپارچه هستند.

  ادامه مطلب ...

ارزیابی عملکرد شهرهای هوشمند

 مبنای ارزیابی عملکرد شهرهای امروزی بعنوان یک کلان سیستم، رفع مشکلات ترافیک، ایجاد اشتغال و کار، تامین انرژی مورد نیاز و به طور کلی حل مشکلات شهر و پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی شهری است. بنابراین شهرها بمنظور مقابله و مواجهه با این چالش بزرگ، می‌توانند مشکلات خود را از طریق راه کارهای توسعه ای هوشمند، مرتفع نمایند ادامه مطلب ...

تفکر سیستمی لازمه مدیریتی شهر هوشمند

شهرها یا همان سیستم‌های فرهنگی اجتماعی پیچیده، کلان سیستم های هستند که رفتارهایی خلاف انتظار را نشان می‌دهند. زیرا شبکه‌های پیچیده ارتباطی این سیستم‌های بزرگ پیچیده (چه در میان زیر سیستم ها و  اجزای آن‌ها و چه در تعاملِ با محیط ملی و بین المللی به عنوان سیستم های باز) موجب رفتار آشوبناکی می‌شوند که درک نظم نهفته در آن‌ها، چالشی بزرگ است. از اینرو است که مدیریت این نوع سیستم های شهری پیچیده بوده و زیر سیستم های آن(مانند شهروندان، سازمان‌ها و شرکت های مستقر در هر شهر)، با کلافی سردرگم روبه رو است و همواره موفقیت مدیران را تهدید نموده و بنابراین مواجهه با چنین چالش شهری و حل آن ها امری اجتناب ناپذیر است.

  ادامه مطلب ...

حسگرهایی که از طریق سیگنال های موبایل برنامه حرکت اتوبوس ها را بهبود می بخشند

محققان دانشگاه واشنگتن نوعی حسگر تولید نموده اند که با استفاده از سیگنال های وای فای و بلوتوثی که از اسمارت فون های مسافران ایستاده در ایستگاه ارسال می گردد، اطلاعات این مکان ها را گردآوری می کند.

هنگامی که یک فرد به ایستگاه مجهز به این حسگر وارد یا خارج شود، اطلاعاتی همانند مکانی که این اتفاق روی داده یا تعداد نفراتی که در ایستگاه منتظر هستند (البته آنهائی که موبایل دارند)، زمان حرکت اتوبوس ها و ثبت شده و به سامانه حمل و نقل مخابره می گردند.

  ادامه مطلب ...