رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

کلانشهرها و چالشهای حمل و نقل

تحقیقات کلی بیانگر این مطلب است که حمل و نقل همواره به عنوان بزرگترین چالش زیرساختی پیش­ِروی شهرها و حاشیه­های شهرهای بزرگ مطرح بوده است. به چند دلیل موضوع حمل و نقل در رأس اهمیت زیرساختهای شهری قرار دارد. اول اینکه در حالیکه بعضی از مشکلات زیرساختی، مانند کمبود آب، در درجه اول بر فقیرترین نواحی شهر تأثیر می­گذارد؛ ازدحام، شلوغی قطارها و ترافیک همراه با آلودگی هوا و آلودگی صوتی در همه سطوح جامعه ملموس و قابل رویت است. نکته دیگر وجود یک ارتباط مشهود و مستقیم بین کارآمدی سیستم حمل و نقل و برتری کلانشهرها در عرصه رقابت در اقتصاد جهانی می­باشد. به عبارت دیگر، اگر کلانشهرها را موتور اقتصاد جهانی بدانیم، در واقع این شبکه حمل و نقل است که این موتورها را کارآمد نگاه می­دارد. از این رو، به منظور بررسی چالشهای حمل و نقل در کلانشهرها ابتدا به بررسی مشکلات عمده پیش­ِروی کلانشهرهای جهان پرداخته و سپس از جنبه­های مختلف، تمایلات سرمایه­گذاری بر روی بخش حمل و نقل شهری مورد بررسی قرار می­گیرد. در ادامه به طور ویژه به پدیده موتوریزه شدن شهرها و علل گسترش آن پرداخته شده و نهایتاً مسئله حمل و نقل شهری در کلانشهرهای کشورهای در حال توسعه به طور مجزا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  ادامه مطلب ...

GIS و حمل و نقل

امروزه سیستم های اطلاعات جغرافیایی کاربردهای متعددی در گرایش های مهندسی ترابری پیدا کرده اند. سیستم های ترانزیت حمل و نقل از جمله سیستم هایی هستند که نگهداری آنها بسیار پر هزینه است. طراحی و برنامه ریزی صحیح و اصولی شبکه ترانزیت حمل و نقل کالا کمک شایانی به صرفه جویی منابع مالی و سرمایه گذاری می کند. توانایی GIS در مدیریت حمل و نقل به کار بردن همزمان اطلاعات مکانی (Geographical) و توصیفی (Attribute) حمل و نقل جهت ایجاد طرح ها و متصور ساختن مناظر˛ حل مسائل پیچیده و ارائه ایده های مفید و افزایش راه حل های موثر می باشد که امکان آن در سایر سیستم های اطلاعاتی˛ غیر وابسته به مکان عوارض˛ وجود ندارد. تکنولوژی GIS ابزار مدیریت شبکه ترانزیت جاده ای و سازماندهی سیستم حمل و نقل است. اطلاعات شبکه ترانزیت مربوط به جاده ها˛ بزرگراه ها˛ راه های شوسه و دیگر خطوط موجود شبکه می باشد. از جمله کاربردهای متنوع پایگاه اطلاعاتی حمل و نقل می توان به مکان یابی تاسیسات راه ها اشاره نمود˛ به طوری که با استفاده از امکانات GIS می توان با دقت و سهولت و سرعت بالا مکان یابی را جهت احداث تاسیسات جانبی راه ها به صورت خودکار امکان پذیر کرد. در ضمن با فراهم بودن اطلاعات توصیفی و فضایی دقیق˛ GIS با تلفیق آنها می تواند اطلاعات جدیدتری هم به ما بدهد˛ مثلا مکان یابی مناطقی چون مجتمع های خدماتی˛ رفاهی˛ پایانه ها˛ پاسگاه ها˛ رستوران ها و ... از چنین آنالیز و تحلیلی قابل استخراج می باشد ادامه مطلب ...

دوچرخه سواری و مزایای استفاده از آن

دوچرخه سواری و مزایای استفاده از آن

 

امروزه مزایای تحرک و فعالیت های بدنی روزمره برکسی پوشیده نیست. تجربه نشان داده است که افراد فعال، از زندگی سالم تر و شاداب تری برخوردارند، ضمن این که مقاومت آنها در مقابل تنش های روانی و بسیاری از بیماریها بیشتر است.
توسعه تکنولوژی و پیشرفت ماشین آلات، در کنار تمامی مزایای خود، باعث شده است که زندگی افراد، کم تحرک تر و ساکن تر شده و این عدم تحرک و فعالیت عضلات و ماهیچه ها که منجر به سست شدن آنها می شود، عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت. در صورتی که به راحتی می توان از بروز این آسیب ها جلوگیری کرد.  
ادامه مطلب ...

برخورد روش مند در مدیریت حرکت عابر پیاده

بافت فرسوده و مشکل دسترسی
معابر با عرض کمتر از شش متر به‌عنوان یکی از شاخص‌های بافت فرسوده معرفی شده است. طرح‌های تفصیلی تعریض معابر را راه‌حلی مناسب برای رفع این مشکل دانسته‌اند؛ اما به این سیاست دو نقد وارد است؛ یکی اینکه فاکتور دسترسی با فاکتور قابلیت حرکت در معابر شهری متفاوت است. به این معنی که می‌توان در یک بافت، معبر عریض با قابلیت تحرک بالا اما غیرقابل دسترس و یا برعکس یک کوچه باغی باریک اما در دسترس و پرتردد داشت.
نکته دیگر اینکه از آنجا که اکثر ساکنان بافت فرسوده را اقشار کم‌درآمد تشکیل می‌دهند، احتمالاً تعداد خانوارهای دارای اتومبیل شخصی برای رفت‌و‌آمد درون شهری، بسیار کم است.

حال این سؤال پیش می‌آید که آیا سیاست اتومبیل‌محور برای چنین بافتی، توجیه‌پذیر است؟ به ‌نظر می‌رسد مسئولین، از قابلیت‌های توسعه معابر شهری پیاده‌پسند، با حفظ توجه به حرکت سواره و ایجاد تسهیلات برای حرکت عابرپیاده و بهبود فضای زندگی شهری، غافل مانده‌اند. در ادامه ضمن معرفی روش سینتکس، نشان داده خواهد شد که مشکل دسترسی بافت فرسوده، به ترکیب‌بندی و ساختار فضایی آن مرتبط بوده و به پهنای معابر شبکه، ارتباطی ندارد.  
ادامه مطلب ...

درآمد های شهرداری ها در آمریکا

عمده درآمد شهرداری ها در آمریکا از طریق مالیات بر دارایی و هزینه ها ی ثابت، مبادلات مالی بین دولتی (بین حکومتی) ،مالیات بر فروش و درآمد است.

از سال 1980 تا کنون روندی حاکم بوده است به این شکل که تمایل دولت مرکزی برای کمک به شهرها کم بوده است. به همین خاطر شهرها به دنبال منابع جدید درآمدی بودند . مالیات بر دارایی ها درآمد عمده و اصلی شهر ها محسوب می شود.

برخی شهرها مثل نیویورک بیشتر از بقیه شهر ها تحت فشار ایالت هستند. و برخی شهرها مثل لس آنجلس و شیکاگو نسبت به نیویورک دارای آزادی بیشتری هستند.   ادامه مطلب ...

منابع درآمد شهرداری

کی از مسائل مهم شهرداریها در سراسر جهان ایجاد منابع کافی در آمد و تامین هزینه خدمات شهری است .

به طور کلی درآمد شهرداریها از دو منبع تامین می گردد :

 

 

منابع درآمد داخلی :

شامل دریافتی های مستقیم شهرداری از عوارض مستغلات ( اراضی و املاک ) و درآمد حاصل از عوارض غیر مستغلات است.

منابع درآمد خارجی :  ادامه مطلب ...

توسعه شهر در گرو درآمدهای پایدار

پایتخت برای رشد و بالندگی، بیش از همیشه نیازمند توسعه پایدار و رسیدن به یک شرایط متعادل از نظر پیشرفت است.

بی‌شک برای رسیدن به این مقصود، منابع پایدار شهری نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند و شاید بتوان این عامل را مهم‌تر از دیگر عوامل در توسعه شهر تهران ارزیابی کرد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که موفقیت شهری در تبیین حس مسئولیت شهروندی و انگیزش شهروندان برای مشارکت در امور، منوط به تحقق مواردی ازجمله اعتمادسازی وتحلیل هزینه و مشارکت است.

اصولاً در اقتصاد شهری سالم، همه فعالان اقتصادی اعم از بنگاه‌های بخش عمومی، دولتی و خصوصی که استفاده کننده امکانات شهری هستند، متناسب با بهره‌ای که از خدمات و فضای شهر می‌برند، پرداختی متناسب با سهم خود نیز به شهردارند که از آن به عنوان «عوارض» یاد می‌شود.

در سال‌های اخیربه دلیل فقدان منابع مالی مناسب و ضرورت خدمات‌رسانی، بخش عمده درآمد شهرداری از طریق فروش «تراکم» بوده است که از زمره درآمدهای ناپایدار به شمار می‌آید، درحالی که اگر مدیریت شهری بخواهد در چارچوب اصول توسعه پایدار حرکت کند، باید متکی به درآمدهای پایدار باشد که ازجمله مهم‌ترین آن عوارض نوسازی و عمران شهری است.   ادامه مطلب ...

نگاهی به نقش شهرداری در رونق اقتصادی شهری

رونق اقتصاد شهر به این دلیل نقش شهرداری ها را برجسته می کند که شهرداری ها، حکومت های محلی به حساب می آیند و عملکرد و فعالیت های آنها به توسعه یا توقف رشد اقتصادی شهرها می انجامد. تامین نیاز شهروندان، فراهم کردن خدمات رفاهی و اساساً زیرساخت های که توسط شهرداری ها پایه گذاری می شود، همه و همه نهایتا به پویایی اقتصاد شهر منجر می شود، به این صورت که شهرداری ها با تامین نیازهای روزمره مردم و زمینه سازی جهت توسعه مراکزی همچون فروشگاههای زنجیره ای ومیادین میوه وتره بار از یک سو زندگی معیشتی شهروندان را بهبود بخشند و از سوی دیگر شغل های مستمر و پایدار ایجاد کنند.   ادامه مطلب ...

امپراتوری سامسونگ: ایده یک برنج فروش

مجموعه سامسونگ کره جنوبی شامل شرکت های متعدد فعال در زمینه های مختلف مانند الکترونیک، صنایع سنگین، خودروسازی، ساختمان سازی، امنیت، بیمه، تبلیغات و غیره است.

به گزارش جذاب نیوز، تعداد کارکنان شرکت های زیرمجموعه سامسونگ، 344 هزار نفر است.


مقر مرکزی مجموعه سامسونگ در شهر سئول پایتخت کره جنوبی


مقر مرکزی مجموعه سامسونگ در شهر سئول پایتخت کره جنوبی

  ادامه مطلب ...

شهرداری ها باید نسبت به وضع معیشت مردم حساس باشند

روزنامه خراسان نوشت: مردی با تسلیم شکوائیه ای به قاضی شورای حل اختلاف گفت: چندی قبل خانه محقر و مخروبه ای را در چند کیلومتری حاشیه یکی از شهرک های مشهد خریدم اما چون وضعیت مالی مناسبی نداشتم اتاقی را که گوشه حیاط بود اجاره دادم. مدتی از اجاره منزل نگذشته بود که احساس می کردم فرزندان خردسالم دچار افسردگی شده اند. وقتی از سرکار به خانه می آمدم آن ها از من طلب «کباب» می کردند من که توان خرید «گوشت» را نداشتم هر بار با بهانه ای آن ها را دست به سر می کردم تا این که متوجه شدم هر چند روز یک بار از اتاقی که به اجاره واگذار کرده ام «بوی کباب» می آید و همین موضوع باعث شده تا فرزندانم از من تقاضای کباب بکنند  ادامه مطلب ...

تحلیل فقر در فضای شهری

رواج تکدی گری در خیابان ها و حضور کارتون خواب ها در گوشه و کنار پارک ها از نماد های اصلی فقر شناخته شده اند که عموماً در فضای شهری خود نمایی می کنند. این مسایل چند سالی است که به یکی از مباحث روز ژورنالیستی تبدیل شده اما بررسی عمیق علل، پیامد ها و ارائه راهکار هایی برای حل آنها قطعاً از وظائف جامعه شناسان شهری و صاحب نظران حوزه آسیب های اجتماعی است.

   ادامه مطلب ...

تغییر نگرش های مدیریت شهری

تعداد شکایات و پیشنهادات رسیده مردم به شهرداری ها لزوما" حسن نیست"

بسیاری از شهرداری ها، شماره تلفن هائی را برای ارتباط با مردم و اعلام نارسائی های شهر توسط مردم به شهرداری و سپس پیگیری آن توسط شهرداری، اعلام نموده اند. برخی شهرها نیز همانند تهران شماره 137 را اعلام نموده اند که کار شایسته ای است .

بی شک این کار اقدام بسیار خوب و لازمی است و نباید مردم را در ارتباط با ایرادات موجود در سطح شهر، بلاتکلیف گذاشت. همه مردم باید بدانند که یک یا چند کانال ارتباطی نظیر تلفن، SMS، اینترنت (سایت یا ایمیل)، تلفن گویا و ... به سوی مدیران و متولیان شهرداری دارند که درصورت وجود هرگونه اشکال یا سوال یا پیشنهادی می توانند با آن تماس حاصل فرمایند.   ادامه مطلب ...

تغییر نگرش های مدیریت شهری

عدم استفاده از تجارب شهرداری های سایر کشورها"، نقطه ضعف است نه نقطه قوت و "استفاده غلط از این تجارب" نیز همینطور

بسیار شنیده ایم از برخی مدیران که با افتخار می گویند که: "ما فلان پروژه را تماما" با استفاده از نیروهای داخلی انجام داده ایم و حتی از یک نفر کارشناس خارجی هم استفاده نکرده ایم"  ادامه مطلب ...

تغییر نگرش های مدیریت شهری

توجه ؛ توجه :

"حجم آسفالتی که سالیانه ریخته می شود در یک شهر لزوما" یک اقدام مثبت نیست !!"  ادامه مطلب ...

تغییر نگرش های مدیریت شهری

همه ما در شهر خود بارها شاهد این صحنه بوده ایم که از درون یک خودرو ، زباله ای به بیرون پرتاب می گردد. چه می گوئیم: "عجب آدم بی فرهنگی!" ، "نمی داند که نباید زباله را از پنجره ماشین به بیرون پرتاب کند!"

بله، خوب قضاوت کرده اید.

اما اگر شهردار یا متولیان خدمات شهری چنین صحنه ای را ببینید، آنها نباید این عبارت را بگویند. بلکه باید بگویند: "عجب مدیریت ضعیفی!"،

"ما عجب مدیریت ضعیفی داریم که یک موضوع به این سادگی را نتواسته ایم جا بیاندازیم و نهادینه کنیم!"

بله، تفاوت این دو نگرش خیلی زیاد است.  ادامه مطلب ...

مــــــــا وبرنامه ریزیء (شهری ) مـــــــا

 مقــــــــدمه

       البته موضوع فوق رامیتوان بصوردیگری نیزمطرح نمود . مانند : ما ومشکلات ومعضلات بخش شهری ، ما وناکامی وناکارامدیهای پایان ناپذیری که دراین زمینه باان مواجه ایم . ما ونا توانی درپاسخگوئی به مطالبات برهم انباشت شده  جامعه شهری  ، ما و. . .

         ادامه مطلب ...

نامه حضرت آیت الله روحانی تنکابنی به ریاست محترم جمهور مبنی بر تاسیس استان ساحلی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

واعلموا انّ حوائج الناس الیکم نعمة من الله علیکم فلا تردوها فتملوا

حضور سرور ارجمند ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حضرت حجت الاسلام المسلمین آقای دکتر حسن روحانی (زید توفیقاته)

سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار  ادامه مطلب ...

از عدالت اجتماعى چه برداشتی دارید؟

در مورد وضع انقلاب اسلامى خودمان یکى از اساسی ترین مسائل، همین مسئله عدالت اجتماعى است.در این مورد این سؤال اساسى مطرح است که از عدالت اجتماعى اسلام چه برداشتى داریم، چون برداشت ها در مورد عدالت اجتماعى بسیار متفاوت است. یک عده تصورشان از عدالت اجتماعى این است که همه مردم در هر وضع و شرایطى هستند و هر جور در جامعه عمل می کنند و هر استعدادى دارند، اینها باید عینا مثل یکدیگر زندگى کنند. از دید این دسته عدالت اجتماعى به این معنى است که مثلا اگر لباس می پوشیم، لباس همه باید یکسان باشد. اگر شما لباس از پارچه نخى می پوشید، من هم باید از پارچه نخى لباس تهیه کنم. اگر من پارچه پشمى می پوشم. شما هم باید پارچه پشمى به تن کنید. از دید این دسته همه افراد در واقع نوعى جیره‏بندى می شوند.همه باید به اندازه استعدادشان کار کنند ولى هر کس به اندازه احتیاجش باید درآمد داشته باشد.ممکن است استعداد من نصف استعداد کار شما باشد، ولى من دو برابر شما عائله داشته باشم از این جهت من باید دو برابر شما درآمد داشته باشم. این برداشت از عدالت اجتماعى،«اجتماعى‏» محض است. یعنى فقط روى جامعه فکر می کند. براى فرد فکر نمی کند. فرد در این بینش اصالتى ندارد. فقط جامعه وجود دارد، جامعه کار می کند و جامعه باید خرج کند.  ادامه مطلب ...

مدیریت ماشین زندگی

گر صاحب یک وسیله نقلیه باشید، به مرور با سعی و خطا و از این و اون شنیدن و از استاد اهل فن آن پرس و جو کردن، قدری به نشانه‌ها و علل کارکرد خوب و بد آن آشنا خواهید شد.

البته مسلماً یک سری از عوامل بازدارنده خارجی هم وجود دارند که در صورت فعال شدن عوامل بازدارنده درونی، قدرتی دو چندان پیدا می‌کنند.

یعنی چی؟ یعنی اینکه، مثلاً، وقتی جلوبندی ماشین خراب باشه، شاید توی خیابان‌های  معمولی با آسفالت مناسب مشکلی ایجاد نکنه و بتونیم حالا حالا باهاش سرکنیم، اما وقتی این ماشین تو مسیری پر از دست‌اندازهای ناهنجار بیافته، اینجاست که عوامل بازدارنده محیطی می‌تونند عوامل بازدارنده درونی را تقویت کنند و مسلماً جلوی حرکت طبیعی ماشین را خواهند گرفت.  ادامه مطلب ...

جایی برای بودن

گفتار پیشین: شهرنشین هستم، چون اینجایم! 

مردمی که پیشینه تاریخی- فرهنگی و... خود را ندانند یا آن‌قدر از آن فاصله گرفته باشند که دیگر در مراودات و مناسبات روزانه زندگی آنها دخیل نباشد و در مجموع هویت گذشته خود را فراموش کرده باشند، نمی‌توانند شهر و آینده خود را بسازند.

از زمانی که طی 30- 40سال گذشته، شهرها، شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی به‌سرعت ساخته شدند، سپس آدم‌هایی از نقاط مختلف کشور با فرهنگ‌ها و پیشینه سنتی مختلف به آن تزریق شد، هویت محله‌ای از بین رفت و معنی همسایه تغییر کرد.  ادامه مطلب ...

شهروند کیست؟

نیم نگاهی بر تاریخ اجتماعی ایران کافی است تا دریابیم که همواره در این خاک حکومتهایی که تنها چهره عوض کرده ولی در جان با یکدیگر یکسان بوده اند ( از حکومتهای شاهنشاهی پیش از اسلام گرفته تا حکومتهای اسلامی خلفا و سپس سلسله هایی که خوش نامترین آنها صفویان بوده اند ) مردم را رعایا و یا گوسفندان راه گم کرده نامیده و باز هم تنها به همین دلیل که آنها را فاقد ادراک وشعور تصور می کردند هیچگونه حقی برای آنها قائل نشده و تنها در مواقع دریافت مالیات و یا بروز جنگ و خدمت سربازی اجباری به حساب می آوردند و در غیر این موارد این مردم زجر کشیده نه فقط از هیچ حقوقی برخوردار نبودند بلکه دیده هم نمی شدند. حکومت های خودکامه تنها منافع و حقوق خویش را می نگریستند و لازمه رسیدن به این منافع نفی هرگونه حق برای ملت بود. منافع حکام  تکالیفی را بر دوش ملت تحمیل می کرد و بدین ترتیب ظلمی دو چندان بر گرده مردم این بوم وارد می آورد افرادی بدون هیچ گونه حقوق و با وظایفی کمرشکن. گاه حکومت جور چنان بود که پا را از تعرض به اموال رعایا فراتر نهاده و به جان و ناموس آنان دست درازی می کرد، اگر کشاورزی توانایی پرداخت مالیات سرانه را نداشت معادل آن مالیات را از اسارت ویا فروش فرزندان وی تامین می کردند تاریخ این مرز پوشیده از برگه هایی چنین سیاه است.  ادامه مطلب ...

شهروندان مسئولیت پذیر چگونه اند؟

ک شهروند یک عضو رسمی یک شهر، ایالت یا کشور است. این دیدگاه، حقوق و مسئولیت‌هایی را به شهروند یاد آور می‌شود که در قانون پیش بینی و تدوین شده‌است.

در واقع حقوق شهروندی آمیخته‌ای است از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت یا قوای حاکم و مملکت و همچنین حقوق و امتیازاتی که وظیفه تامین آن حقوق بر عهده مدیران شهری(شهرداری)، دولت یا به طور کلی قوای حاکم می‌باشد. به مجموعه این حقوق و مسئولیت‌ها«حقوق شهروندی» اطلاق می‌شود.  ادامه مطلب ...

یک موقعیت منحصر به فرد!

شهروندی از جمله مفاهیم نو پدیدی است که به طور ویژه‌ای به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. مقوله «شهروندی» وقتی تحقق می‌یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصت‌های مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی دسترسی آسان داشته باشند.   ادامه مطلب ...

مسافرت های کم خرج در این روزها افزایش یافته است مسافرت های چادری

این روزها با اتمام ماه مبارک رمضان موج دوم مسافرت های تابستانی کلید خورده است، اما از آنجایی که همه مردم جامعه که امکانات سفرهای خارج از کشور و سفرهای داخلی گرانقیمت به کیش و قشم و سکونت در هتل های سلطنتی را ندارند، بسیاری با همراه داشتن چادر و پیکنیک و سایر مایحتاج اولیه سفر، در رویای خاطره ای خوش راه جاده های پر پیچ و خم کشور را در پیش می گیرند.


  ادامه مطلب ...

شهر نشینی، پرستیژ یا فرهنگ؟

با گسترش شهرها ، معضلات ومشکلات شهری نیز گسترش یافت و به موازات کارکردهای مثبت شهرنشینی صور منفی زندگی جمعی و اجتماعات بزرگ و شهرنشینی چهره نشان داد و عامل پدیدآمدن نهادهای نو و یا تکامل نهادهای قبلی در کنترل و حل معضلات شهری شد . به هر حال آنچه می تواند تضمین کننده ی موفقیت در بهبود وضعیت یا حل معضلات روزافزون جامعه ی شهری باشد ، هماهنگی و تلاش همگون همه ی نهادهای موجود در شهر اعم از دولتی و مردمی است.   ادامه مطلب ...

فنون برنامه ریزی منطقه ای

تعاریف و مفاهیم برنامه ریزی منطقه ای
برنامه ریزی منطقه ای کوششی است متشکل، منظم برای انتخاب بهترین روش های موجود به منظور رسیدن به هدفی خاص در یک منطقه. برنامه ریزی منطقه عبارت است از کوشش جهت بالابردن سطح زندگی مردم منطقه. برنامه ریزی منطقه ای عبارت است از کوششی جهتی به دست آوردن حداکثر استفاده از منابع کمیاب موجود.
مفهموم برنامه ریزی منطقه ای همان مفهوم برنامه ریزی در منطقه است. یعنی برنامه ریزی برای انسان ها فعالیت ها و منطقه ای که این فعالیت های انسانی در آن شکل می گیرد. در این جا منظور از منطقه عبارتست از تمام یا بخشی از یک تا چند استان با خصوصیات مورد اشاره در تعریف ناحیه. ناحیه عبارتست از حداقل یک یا چند شهرستان که از نظر ویژگی های طبیعی و جغرافیایی همگون بوده و از نظر اقتصادی، اجتماعی، دارای ارتباطات فعال متقابل باشند.  
ادامه مطلب ...

برنامه ریزی در حکومتهای محلی

انسان در زندگی همواره با دو پدیده ذاتا متناقض مواجه بوده است این دو پدیده عبارتست از خواسته ها و نیازهای نامحدود و منابع و امکانات محدود به همین منظور به ابزاری نیاز بوده تا بتواند بین این دو پدیده آشتی برقرار کند برنامه ریزی ابزاری است که می تواند با با اولویت بندی نیازها و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود بین این دو پدیده تعادل برقرار کند. از برنامه ریزی تعاریف مختلفی به عمل آمده که به برخی اشاره می شود. برنامه ریزی شامل تعیین اهداف و مقاصد سازمان ، تعیین استراتژی ها برای دستیابی به این اهداف و ایجاد سلسله مراتب جامع از برنامه ها برای تلفیق و هماهنگی فعالیتهاست به عبارت دیگر برنامه ریزی هم با نتایج ( چه کاری انجام شود) و همه راهها (چگونه انجام شود) سر و کار دارد( رابینز و کولتار) برنامه ریزی عبارتست از چیرگی بر عدم اطمینان بوسیله تنظیم رشته های عملی برای دستیابی به نتایج مشخص شده است (کرینتر) مهمترین عنصر برنامه ریزی پیش بینی است به طور کلی در برنامه ریزی سه نوع پیش بینی وجود دارد 1- پیش بینی حادثه 2- پیش بینی زمان رویداد 3- پیش بینی دوره‏های زمانی.   ادامه مطلب ...

جغرافیای سیاسی اطلاعات و توسعه جوامع امروزی

پژوهش های اجتماعی ابتدا از مسایلی آغاز می شود که به گونه ای "معما" هستند، اما ناروشنی، همیشه فقدان آگاهی و اطلاعات نسبت به یک موضوع نیست ، بلکه شکاف در فهم و اهمیت موضوع ، خود می تواند بخش اصلی یک معما باشد .
درجامعه نوین اطلاعاتی، توسعه رسانه ای " به عنوان زیر ساخت اصلی توسعه فرهنگی" ، تعاریف و اصول مشخصی را برای نیل به مقصود ارایه می نماید . چراکه فرهنگ بیش از هر مقوله دیگر با اندیشه انسانی و بالطبع با خلاقیت و آفرینش های ذهنی مرتبط است و از سوی دیگر پیوستگی آن با سایر حوزه ها و نیز تلقی و برداشت ها ی متفاوت از کارکرد فرهنگ در یک جامعه ، وجوه مختلفی را برای بحث پیرامون توسعه فرهنگی بوجود می آورد که این وجوه ، آن گونه که باید بحث و تبیین نشده است .
اما آنچه بیش از همه در شرایط کنونی قابل اتکا و مورد توجه است ، نقش فن آوریهای ارتباطی در توسعه جوامع امروزین است، به گونه ای که بخش اصلی این فن آوریها یعنی بخش نرم افزاری آن ، خود یک مقوله فرهنگی است . به عبارت دیگر نقش فن آوریهای ارتباطی در توسعه جوامع دوگانه ، یعنی "درون زا و برون زا " است.   ادامه مطلب ...

تعریف شهر:

- اجتماع بزرگی از مردم که در منطقه نسبتا محدودی زندگی می کنند. شهر هیاتهایی از واحدهای اجتماعی- اقتصادی- سیاسی - حقوقی که بصورت یک واحد مستقل جلوه می کند.
- شهر مرکز توزیع اقتصادی و محل سکونت است شهر از نظر تاریخی حداکثر مرکز قدرت و فرهنگ یک اجتماع.
- شهرجامعه ای است که بنیانش مبتنی بر داد و ستد محصولات و مصنوعات و تشکیل سازمانهایی برای تهیه و توزیع آذوقه و مواد خام است.
- شهر محل اجتماع و روابط اجتماعی و مراودات بشر است و حد و حصری برای جمعیت شهر وجود ندارد.
بر طبق قوانین شرط شهر بودن استفاده از خدمات شهری ذکر شده است طبق ماده 4 و 7 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 15/4/62 تعاریف زیر برای شهر و شهرستان ارائه شده است:
• شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی؛ اشتغال و سایر عوامل دارای سیمائی با ویژگیهای خاص خود بوده بطوریکه اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب؛ تجارت؛ صنعت؛ کشاورزی؛ خدمات و فعالیتهای اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار است و کانون مبادلات اجتماعی؛ اقتصادی؛ فرهنگی؛ سیاسی و همچنین حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای 10000 نفر جمعیت باشد.  
ادامه مطلب ...

انواع شهرها و ویژگیهای آن ها

در تعریف شهر اتفاق نظری وجود ندارد و در تعاریف بیان شده بر مواردی نظیر تعداد جمعیت، نوع فعالیت های اقتصادی، حوزه اداری و موارد دیگری اشاره شده است لیکن در بعد جهانی برای شناخت شهر از روستا بیشتر بر تعداد جمعیت تاکید شده است..

با توجه به کم وکاستیهای مربوط به تعاریف شهر، تاکید بر نقش شهر (نوع کارکرد) بهتر ما را در شناخت شهر و تمایز قائل شدن بین آن و روستا هدایت می کند. بدین معنی که در شهر ها نقشهایی وجود دارد که روستاها فاقد آن هستند. بنابراین در شناخت شهر به دو کارکرد بیشتر توجه می شود؛ یکی اینکه شهرها کارکرد غیر کشاورزی دارند و دوم اینکه اغلب شهر ها به تولید کالا و بیش از آن به مبادله کالا می پردازند؛ یعنی اینکه فعالیت های غیر   ادامه مطلب ...