رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

شهر هوشمند دقیقا چیست؟

بسیاری از مردم تعریف درستی از شهرهای هوشمند ندارند. آنچه در ذیل آمده تعریف شهرهای هوشمند و همچنین اجزاء مهم آن است.

بسیاری از مردم تعریف درستی از شهرهای هوشمند ندارند. آنچه در ذیل آمده تعریف شهرهای هوشمند و همچنین اجزاء مهم آن است. برخی از مردم گمان می‌برند شهر هوشمند شهر‌ست که می‌توان از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بهره بیشتری برد، اما شهرهوشمند علاوه بر این ، کیفیت زندگی بهتری برای شهروندانش ایجاد کرده و اقتصاد را نیز پویاتر کرده است.

شکل زیر شاخص‌های مهم شهر هوشمند را در بر دارد:  ادامه مطلب ...

تئوری های مرتبط با شهر هوشمند

۱) مقدمه

از جمله استراتژی ها و راه کارهای لازم برای توسعه ی اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار در هر کشور، تقویت اقتصاد منطقه ای شهری و یا به عبارت بهتر توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهراز جمله: اقتصاد هوشمند، زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب  کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند می باشد.

  ادامه مطلب ...

فروشگاه دیجیتال

فروشگاه تسکو (Home Plus) در کره جنوبی اخیرا ویترین تصاویر دیجیتالی محصولات خود را همراه با بارکد دیجیتال QR مربوطه در مترو شهر سئول نصب نموده است. مشتریان می توانند با عکس گرفتن با موبایل خود محصولات مورد نظرشان را سفارش دهند. محصولات سفارش شده ظرف مدت چند ساعت درب منزل تحویل می گردند. به این معنی که با بازگشت مشتری به منزل محصولات هم بدست شان می رسد.

  ادامه مطلب ...

داروخانه ها در بریتانیا

روند اداره داروخانه ها در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. نیازها و هدف گذاری های متفاوت، تفاوت های جدی در روند تشــخیص و درمان بیماری‌ها٬ تعریف یا عدم تعریف fallow up بیماران به عنوان بخشی جدی و فراموش نشدنی از روند درمان و وجود فرهنگ ها و در نتیجه انتظارات متفاوت از موسسه ای به نام داروخانه همه در شکل گیری این تفاوت ها موثرند.

 
ادامه مطلب ...

مراحل تهیه طرح های توسعه شهری

سیرتحول دیدگاه ها و روش های عملی حاکم بر طرح های توسعه شهری در کشورهای مختلف (خصوصاً اروپای غربی) طی دو قرن که از آغاز پیدایش شهرسازی سپری شده است به 4 مرحله متفاوت به شرح زیر قابل تقسیم است.[9]

 

مرحله اول (از 1800 تا 1900 میلادی)

در این دوره، هنوز شهرسازی به عنوان حرفه ای مستقل به وجود نیامده است. عمده کسانی که در باره چگونگی توسعه شهرها نظر می دهند. نظریه پردازان مسائل اجتماعی برای رفع مشکلات طبقات اجتماعی هستند که با ذکر خصوصیاتی در خصوص شهر مطلوب یا ایده آل خود نظر می دهند و عموم ایده های مطرح شده که به صورت اتویپا مطرح می شود شهر مناسب را خارج از شهرهای موجود می داند و به همین دلیل به شرایطی اصطلاحاً آزمایشگاهی می اندیشند که برای تحقق شهر مورد نظر باید هرگونه محدودیت و مانع به عنوان پیش فرض اولیه برداشته شده تا شهر ایده آل به صحنه ظهور برسد. بنا به همین دلیل است که بهترین نظریات مطرح شده این دوره همچون شهر خیالی رابرت آوئن (1858-1771) و فالانستر شال فوریه (1838-1772) هیچگاه جنبه اجرایی پیدا نمی کند. زیرا بسیاری از این نظرات با پیش فرض تغییر شرایط وضع موجود و ساختارهای حاکم بر نظامی است که براساس ساختار سیاسی ـ اقتصادی ناشی از تحولات انقلاب صنعتی به وجود آمده است و قاعدتاً تغییر آن از عهده یک شهر ساز صرف برنمی آید. زیرا نقد آوئن از لیبرالیسم اقتصادی حاکم بر جامعه آن روز و دفاع از طبقه کارگر و پیشنهادهایش در مورد اصلاحات، او را قبل از هرچیز در راس اتحادیه کارگری و نظریه پرداز سوسیالیسم دولتی قرار می دهد که برای تحقق این ایده به 12 هزار هکتار (معادل 30 هزار ایکر).

  ادامه مطلب ...

(زیرساخت، چالش ها و مشکلات حرکت به سمت شهر هوشمند)

رقیه حاجی زاده طوسی[1]، محمدرضا سمیعی[2]، محمدقاسم موحدی[3]،

گروه مطالعات و سیاستگذاری ICT ،معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد)

R_Hajizadeh@yahoo.com

 

 

 

 

 

چکیده

تراکم جمعیت به ویژه در کلان شهرهای چند میلیونی و نیاز شهروندان به خدمات و ارتباطات بسیار متنوع تر و گسترده تر از گذشته، این ایده را مطرح کرده است که مدیریت شهری به روش سنتی با توجه به تراکم جمعیت و وسعت کلان شهرها و نیاز روزافزون شهروندان به دریافت خدمات متنوع و ارتباطات گسترده، دیگر امکان پذیر نبوده و بکارگیری  فناوری های پیشرفته در جنبه های مختلف مدیریت شهری به امری ضروری تبدیل شده است. مشکلات مربوط به تجمع های شهری معمولاً به وسیله خلاقیت، سرمایه انسانی، همکاری -گاهی چانه زنی- میان دست اندرکاران مربوطه و به وسیله ایده های علمی درخشان به طور خلاصه راه حلهای «هوشمند»، حل شده اند؛ بنابراین عنوان «شهر هوشمند» می بایست بیانگر راه حلهای هوشمندانه ای باشد که پیشرفت شهرهای مدرن را از طریق ارتقای کمی و کیفی بهره وری، میسر می کند.

در این مقاله سعی می شود تعاریفی که از شهر هوشمند وجود دارد ارائه شود تا درک بهتری به دست آید. همچنین در ادامه به بررسی فعالیت های شهر مشهد و بخصوص شهرداری در زمینه حرکت به سمت شهر هوشمند می پردازیم.



1- سرپرست گروه سیاستگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات

2- عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

3- کارشناس گروه مطالعات مرکز آموزش سازمان شهرداری ها

  ادامه مطلب ...

مدیریت منابع اطلاعات

به طور مستمر وابستگی سازمان‌ها به فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد. با گذشت زمان شمار بیشتری از فرآیندهای کسب‌وکار با کمک کامپیوتر کنترل می‌شود و تمرکز آنها بر فناوری اطلاعات خواهد بود. تحقیقات ITGI نشان می‌دهد که 91% از سازمان‌ها در هر اندازه و فعالیتی بر این باورند که فناوری اطلاعات نقش حیاتی در موفقیت کسب‌وکاری که آنها ارائه می‌نماید ایفا می‌کند.

از سوی دیگر پیچیدگی فناوری اطلاعات روز به روز افزایش می‌یابد. در این حال بسیاری از سازمان‌ها خدمات فناوری اطلاعات خود را برون‌سپاری می‌کنند. در این شرایط فشار مدیران ارشد سازمان جهت کنترل هزینه‌ها و ریسک‌های فناوری اطلاعات بیش از پیش افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که از یک سو وابستگی سازمان‌ها نسبت به فناوری اطلاعات روز به روز بیشتر می‌شود و از سوی دیگر پیچیدگی‌ها و فشار پیرامون افزایش هزینه‌های فناوری اطلاعات رو به فزونی است. در این میان تنها یک راه‌حل وجود دارد: «فناوری اطلاعات باید با تحت کنترل نمودن هزینه‌ها، ارزش بیشتری برای کسب‌وکار بیافریند». به عبارت دیگر باید تعادلی بهینه میان میزان ارزش و میزان هزینه‌ها و ریسک‌های فناوری اطلاعات وجود داشته باشد و هدف مدیران نیز تحقق این امر خواهد بود. تجربه نشان داده است که سازمان‌هایی که خدمات فناوری اطلاعات خود را برون‌سپاری کرده‌اند، در برخی موارد نتیجه مطلوبی حاصل نشده است و همچنین آن دسته از سازمان‌ها که پروژه‌های فناوری اطلاعات تعریف نموده‌اند، پروژه‌ها آن طور که باید خروجی مطلوبی نداشته و اهداف خود را تحقق نبخشیده‌اند.

  ادامه مطلب ...

موانع استقرار شهر الکترونیک در ایران

  1. شاخص دولت الکترونیک

الف) شاخص راهبری الکترونیک

    • مشخص نبودن متولیان استقرار شهر الکترونیکی
    • ندادن اولویت و اهمیت کافی به ICT در سیاستگذاری‌های دولتی
    • نبودن طرح یا برنامه ملی مدون
    • عدم تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری روی ICT
    • تداخل سیاستگذاری، اجرا و نظارت

ب) شاخص خدمات دولت الکترونیک

    • پایین بودن میزان تعاملات شبکه‌ای میان دولت و سازمان‌ها
    • پایین بودن میزان ارایه خدمات دولتی از طریق اینترنت
    • عدم استقرار شهرداری الکترونیک
  ادامه مطلب ...

تعریف شهر الکترونیکی

امکان دسترسی الکترونیکی به کلیه خدمات برخط ادارات، سازمانها و اماکن درون شهری و دستیابی به اطلاعات مختلف مورد نیاز به صورت شبانه روزی به شیوه ای با ثبات، قابل اطمینان و امن و محرمانه

شهرهای الکترونیکی نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز را برای دسترس شهروندان در تمامی اوقات شبانه روز به پایگاه‌های داده خدمات دولتی و بخش خصوصی بر روی اینترنت فراهم می‌آورند.

  ادامه مطلب ...

چرا شهر هوشمند؟

اول : رشد سریع فرآیند شهر نشینی در تمامی نقاط دنیا در حال اتفاق افتادن است. می توان گفت که هر هفته یک میلیون نفر از مردم مناطق غیر شهری به شهر ها نقل مکان می کنند. علت این مهاجرت وجود فرصت های شغلی و اقتصادی موجود در شهرها می باشد. در حقیقت حدود 4 میلیارد نفر از 7 میلیارد نفر جمعیت دنیا در شهر ها زندگی می کنند. این رقم انتظار می رود که تا سال 2050 به عدد 6 میلیارد نفر افزایش پیدا کند.

  ادامه مطلب ...

بیگ دیتا چیست؟

اصل و بنیاد تعریف بیگ دیتا (Big Data) ، تعریفی اقتصادی است. بیگ دیتا از نظر لغوی به‌معنای «داده بزرگ» است و با تجزیه و تحلیل آن می‌توان، «الگوهای پنهان»، «همبستگی‌های ناشناخته» و سایر اطلاعات مفید را استخراج کرد. در عالم اقتصاد، داشتن چنین تحلیلی می‌تواند منجر به «مزیت نسبی» و جلب سود اقتصادی شود و بازاریابی موثرتر، از جمله برون‌دادهای این فرآیند تلقی می‌شود.

در بیگ دیتا عموما با داده‌هایی سر و کار داریم که حجم آنها بیشتر از ظرفیت نرم‌افزارهای عادی است و بنابراین، فرآیند تحلیل، فرآیندی مشکل است. بنابراین در این پروسه، حجم عظیمی از اطلاعات تفکیک نشده و ساختار نیافته در اختیار قرار می‌گیرد که ساختاربندی و کشف الگوها از دل آنها کاری دشوار محسوب می‌شود.

  ادامه مطلب ...

اتوبوس‌رانی

در چند سال گذشته استفاده از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند رشد چشم‌گیری داشته‌اند و بسیاری از سازمان‌ها و سیستم‌های حمل و نقلی از این سامانه‌ها بهره‌گیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ساختارهای حمل و نقلی در کشور، سیستم‌های حمل و نقل عمومی درون‌شهری شامل اتوبوس و تاکسی می‌باشد. حجم گسترده ناوگان در شهرها، کنترل و نظارت بر ناوگان را سخت کرده و امکان ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم را دشوار می‌کند. به این ترتیب، در صورت ایجاد یک سیستم هوشمند به منظور ایجاد یک نظارت یکپارچه بر ناوگان‌های شهری، می‌توان از ظرفیت‌های سازمان به نحو احسنت استفاده کرده و خدمت‌رسانی به مردم را بهبود بخشید. علاوه بر آن، این سیستم‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا هزینه‌های سازمانی را برای انجام کارهای روزمره کاهش داده و نگرش سازمان را به سمت راه‌اندازی و ایجاد سیستم‌های توسعه‌یافته و پیشرفته‌تر سوق دهیم  ادامه مطلب ...

کیوسک سلامت


معرفی محصول

کیوسک سلامتی( health kiosk ) سیستمی چند منظوره با قابلیت های مختلف می باشد.این سیستم قابلیت استفاده در کلینیک ها، باشگاه های مختلف ورزشی و همچنین سازمانها و ارگان های خصوصی و دولتی را داشته و در راستای افزایش سلامتی در مجموعه های مختلف تاثیر بسزایی دارد.

کیوسک سلامتی ویژه جاده های تندرستی برای محوطه باز جهت نصب و استفاده طراحی گردیده است.

از ویژگی های عمومی کیوسک سلامتی می توان  به موارد ذیل اشاره نمود :

  ادامه مطلب ...

;کلود یا ابر

کلود یا ابر عبارتی است که این روزها بسیار به گوش می‌رسد؛ تقریبا محال است که شما نیز چندین بار با عبارت‌های مربوط به این اصطلاح مواجه نشده باشید. این همه‌گیر شدن تا جایی پیش رفته که مفهوم دقیق آن در پس پرده پنهان مانده است. کلود یا ابر دقیقا چیست؟ چرا دانستن در خصوص آن حائز اهمیت است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها در ادامه‌ی مقاله با زومیت همراه باشید.

  ادامه مطلب ...

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری را می‌توان روش جدید محاسباتی دانست که در آن منابع قابل گسترش و اغلب مجازی شده به صورت یک سرویس محاسباتی و از طریق شبکه‌های ارتباطی چون شبکه‌های محلی و اینترنت عرضه می‌شود. این مدل محاسباتی بر محوریت سرویس‌دهی به کاربر بر اساس تقاضا استوار است؛ بدون آن که کاربر از مکان دقیق آن آگاه باشد. نمونه‌ی چنین سرویسی پیش از این نیز عرضه شده است. برای نمونه هنگامی که یک وسیله‌ی الکتریکی را روشن می‌کنیم نیازی به داشتن اطلاعات از نحوه‌ی تولید برق و مکان دقیق تولید آن نداریم. این مسئله تنها به کمک مجازی سازی برق میسر شده است. به این معنی که برای استفاده وسیله الکتریکی از برق آن را به دو شاخه‌ی روی دیوار متصل می‌کنیم و این دو شاخه نیروگاه‌های تولید برق و خطوط عظیم توزیع را از دید ما پنهان می‌سازد.

  ادامه مطلب ...