رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

جملات قصار


بزرگترین دارایی انسان دانشی است که از طریق تجربه ای طولانی آن را به دست آورده و به وسیله آن می توان انسانهای بزرگ را هدایت کرد.

جملات قصار


رسیدن به اهداف دشوار سخت تر است ، ولی منافع پایداری برایتان به دنبال دارد. تنها افراد ضعیف به فکر رسیدن به اهداف آسان هستند ،که اغلب هم در پایان شکست می خورند.

شهر زیبای ما رامسر

پیشینه ی تاریخی رامسر

   نام قدیم رامسر سخت سر بود. به استناد مصوبه هیات وزیران در شهریور سال 1314 شمسی نام رامسر به سخت سر تبدیل گردید. سخت سر قبل از دوره میلاد تابع حاکمانی بود که بر گیلان و مازندران حکومت میکردند. بعد ها حکام رویان و رستمدار

بر غرب مازندران فعلی تا لنگرود مسلط شدند. در اواسط قرن هشتم هجری قمری سخت سر دارای حکومت مستقل شد و « سید رکابزن کیا حسنی » بر آن حکومت میکرد و « سفید تمشک » حد غربی آن بود. در در عصر زندیه سخت سر و تنکابن ضمیمه خاک گیلان گردید و سراسر گیلان تابع یک حکومت شد. با ظهور قاجاریه سخت سر . تنکابن از گیلان جدا شد و ولایت مجاور آن مثل گرجیان, کلاج کوه (کلیجکوه) و تنهیجان توسعه یافت و نسارود مرز شرقی و قزوین مرز شرقی آن شد.  تا حودو یکصدو پنجاه سال پیش سخت سر وضع مشخصی نداشت و معلوم نبود تابع گیلان است یا مازندران. در سال 1311 شمسی رامسر وسعت چندانی نداشت و یکی از بلوک های تنکابن بود, در آن موقع 44 روستا و مساحت کل آن یک فرسنگ و نیم و جمعیت آن 7413 نفر بود.

از سال 1358 رامسر از تنکابن جدا و به صورت شهرستان اداره می شود و دارای یک بخش مرکزی, سه شهر, چهار دهستان و 200 روستا و آبادی می باشد. شهرهای آن عبارتند از: رامسر, سادات شهر, کتالم و دهستانهای آن عبارتند از: جنت رودبار, با 63 آبادی و روستا, چهل شهیدان با 43 آبادی و روستا, سخت سر با 94 آبادی و روستا و اشکور با 11 روستا و آبادی.

ادامه مطلب ...

ارتباط جرم‌خیزی یا نخبه‌پروری با سابقه و هویت محله‌ای

اگر مجرمان ناحیه‌ای از شهر را با نام محله‌شان می‌شناسیم و در عوض نام عده‌ای از محلات دیگر را در اخبار حوادث و جرائم کمتر می‌شنویم، به این معنی نیست که آمار جرم و جنایت تنها مربوط به تعدادی محله خاص یا برخی شهرهاست.

به‌عنوان نمونه در شهر بزرگی چون تهران، هرچند ممکن است در برخی از نواحی به هر علتی میزان جرم‌خیزی بیشتر باشد ولی صرف وجود اخباری که در آنها مجرم با مشخصات محله‌ای خاص شناخته می‌شود به این معنی نیست که محله‌هایی که در آنها اقشار اقتصادی متوسط و کم‌درآمد زندگی می‌کنند الزاما مرتکب جنایات بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر می‌شوند. شاهد این موضوع قتل دلخراشی بود که در منطقه سعادت‌آباد اتفاق افتاد و با اینکه صحنه جنایت مدتی به طول انجامید، کسی از اهالی آن محل تلاشی برای جلوگیری از ‌وقوع این رخداد نکرد و در عوض در جنایت نظام‌آباد این موضوع پیش از ورود پلیس توسط خود اهل این محل خاتمه یافت.

ادامه مطلب ...

بناهای بی‌هویت، جایگزین بافت تاریخی شهرها

می‌گویند این روال زندگی اجتماعی هر شهری است که معماری آن را تعریف می‌کند پس هر چقدر که شهروندان هویت خود را فراموش کنند یا از هویت خود باز بمانند بنا‌ها نیز بی‌هویت‌تر می‌شوند.

آشفتگی‌های بصری روزبه‌روز در شهرهای بزرگ ایران بیشتر می‌شوند و آرامش را از دید شهرنشینان می‌ربایند. همه شهرها به این سو می‌روند که کم‌کم شبیه به هم شوند و شاید با این روند دور نباشد روزی که یزد و کرج را نتوان از هم شناخت.

اما اینکه نمای شهری چیست و از کجا و چه زمانی پا به ایران گذاشت، باید گفت که معماری دوره قاجار به‌عنوان معماری دوران تحول، مقارن با ورود اتومبیل و معرفی خیابان به بافت شهری، نخستین الفبای معماری خیابان را پایه‌گذاری کرد و کم‌کم هویتی نو در این سنت به‌وجود آورد. معرفی کالبد خیابان به بافت شهری در ایران عملاً در دوران پهلوی صورت گرفت. اما تحولات مربوط به ظاهر خارجی بنا و تاکید نما از داخل به خارج تدریجاً از اواخر دوره قاجاریه آغاز شد و به همین لحاظ گونه‌های توسعه یافته معماری قاجار نیز دارای سیمای خارجی هستند. به گفته یک معمار شهرساز، معماری این دوره نخستین نسل معماری مشرف به فضاهای شهری (خیابان) در ایران به شمار می‌رود. از نظر محتوای حجمی، بناهای این نسل کالبد دو طبقه دارند که طبقه همکف بیشتر عملکرد تجاری دارد، درحالی‌که طبقه فوقانی مسکونی است یا واحدهای صنفی و بازرگانی در آن مستقرند که البته از تهران به شهرهای دیگر نیز منتقل شده است.

ادامه مطلب ...

معماری همان رفتار است

رفتارها در علوم طبیعی، عموما در همه جای دنیا ثابت هستند؛ سیب را در هر کجای زمین و هر زمان رها کنید با شتابی معین به سوی زمین سقوط می‌کند.

 اما نمی‌توان چنین چیزی را در مورد انسان و تعاریف وابسته به آنها صادق دانست. رفتار انسان به واسطه ویژگی‌های وراثتی افراد و محیطی که در آن زندگی می‌کنند تعیین می‌شود.

افرادی که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند صاحب ارزش‌های فرهنگی متفاوتی هستند. فرهنگ از عواملی نظیر باورهای اساسی، ارزش‌ها و اخلاق ساخته می‌شود. ارزش‌های فرهنگی با روحیه انسان عجین می‌شود و فرد را در قضاوت در مورد درستی یا نادرستی کارها راهنمایی می‌کند. پس می‌توان گفت که معماری همچون سایر رفتارهای انسان متأثر از موقعیت فیزیکی و فرهنگی او در جهان است.گاهی اوقات ویژگی‌های فردی و محیط چنان با رفتار انسان ارتباط نزدیکی پیدا می‌کند که تشخیص روشن اینکه رفتار، معلول ویژگی‌های فردی است یا محیط دشوار است.

ویژگی‌های فردی را می‌توان شامل دو دسته عوامل بیوگرافیک فرد همچون جنسیت، سن، تحصیلات، توانایی‌ها، وضعیت تأهل و عوامل روانی همچون شخصیت، ادراک، نگرش‌ها و ارزش‌ها دانست. همچنین ویژگی‌های محیطی را نیز می‌توان شامل عواملی چون اوضاع اقتصادی، اوضاع سیاسی، ارزش‌های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی دانست.

ادامه مطلب ...

آی بی ام شهرها را هوشمند می‌کند

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
شهرهای هوشمند یا هشیار ممکن است ایده‌ای آینده‌گرایانه به نظر برسد، اما برخی از شرکت‌ها از هم اکنون در حال کار کردن با استفاده از حسگرها و نرم‌افزارها برای ایجاد شهرهایی هستند که روان‌تر و موثرتر اداره شوند.

به گزارش لایوساینس کریس اوکانر معاون رئیس بخش مهندسی و فراورده‌های شهر هوشمند در شرکت آی بی ام در مصاحبه‌ای درباره خدمات شهر هوشمند که این شرکت کامپیوتری عرضه می‌کند، اشاره می‌کند. این مصاحبه چشم اندازی از اولین نسل شهرهای هوشمند به دست می‌دهد.

شهرها همیشه زیربناهای خود را با استفاده پیشرفت تکنولوژی بهبود بخشیده‌اند. در دورانی اضافه کردن شیرهای آتشفشانی به شهرها کاری نوین و هوشمندانه شمرده می‌شد. اما هنگامی که امروزه افراد از "شهرهای هوشمند" سخن می‌گویند، معمولا منظورشان افزودن حسگرهایی به زیربنای شهر است تا اطلاعات درباره کسانی که آب مصرف می‌کنند یا اینکه ترافیک در چه حدی است و در کجا جریان دارد، جمع آوری کند.

ادامه مطلب ...

فضای شهری

تعاریفی از فضای شهری
شهر یک رویدادهیجان‌انگیز در محیط است. شهر مکان زندگی مردمی است که تحرک،تشکل و توسعه و استمرار در آن است؛ تحرک در فضای اجتماعی، تحرک درفضای اقتصادی و تحرکدر فضای مکانی. در نتیجه برایاین‌که بتوان چهره‌ای انسانی‌تر به ساخت شهر بخشید،ناگزیر باید به فضاهایی روی آورد که همگانی‌اند و زنده‌ترینحرکت‌‌های شهری در آنها رخ می دهد، در غیر این صورتشهر خسته‌کننده و بی‌روح جلوه کرده و ناتوان ازپاسخ‌گویی به نیازهای کلیدی مردم آن، تجربه‌ای شکست‌خوردهاست.

ادامه مطلب ...

مبلمان شهری

شهر یک اثرهنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعدادجمعیتش دارد. (کریستوفر الکساندر)

اگرمیخواهید احترام مدیران شهری را نسبت به مردم بسنجید، به مبلمان آن شهرنگاهی بیاندازید.(ضرب المثل انگلیسی)

هدف طراحی شهری و مبلمان آن ایجاد محیطی خلاق و پرورنده برای مردمی است که در آن زندگی می کنند.

ادامه مطلب ...

بحران فاضلاب در شهر نمونه گردشگری کشور

عضو شورای شهر رامسر فاضلاب شهری رامسر را بحرانی بزرگ عنوان کرد و گفت: این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

علی امینی شاد اظهار داشت: این امر، مشکل بزرگی‌ست که مردم در شهرستان نمونه و ویژه گردشگری از فاضلاب رنج ببرند.

ادامه مطلب ...

ثروتی که از کف می رود... جاذبه های گردشگری یا معادن طلای فراموش

بی گمان یکی از رویکردهای اقتصادی دولتها در دهه های اخیر گرایش بیش از پیش به صنعت توریسم  بوده است ، از اینرو می توان گفت ؛ صنعت توریسم در خلال سالهای اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار شده و روند شتابناکی را طی می نماید. در سال 1950 تعداد گردشگران بین المللی 25 میلیون نفر و درآمد حاصله 1/2 میلیارد دلار بوده است این ارقام در سال 1994 به ترتیب به 528 میلیون نفر و درآمد حاصله نیز از مرز 321 میلیارد دلار فراتر رفت. بنابراین انتظار می رود در سال 2011 گردشگران بین المللی به رقم 937 میلیون نفر بالغ گردند.

گردشگری امروزه بزرگترین منبع تولید ناخالص ملی و اشتغال در دنیاست.

بطور کلی عدم تلاش در زمینه توسعه فعالیتی این چنین گسترده و توانمند که بخشهای صنعتی ، تجاری ، خدماتی و فرهنگی را به حرکت درآورده و از سوی دیگر موجد بزرگترین تحرک جغرافیایی در طول تاریخ زندگی بشر بوده باعث خسران زیادی است.

رشد شتابان صنعت توریسم در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که کشور ما نیز باید تحرک تازه ای را در این زمینه آغاز کند. اگر به گفته معاون دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی جاذبه های توریستی مازندران مانند معادن طلا هستند پس چگونه است که ما هنوز نتوانسته ایم راه را برای توسعه صنعت گردشگری در این استان زرخیز هموار سازیم؟

آنچه مسلم است استان مازندران با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ، شرایط مساعد طبیعی و اقلیمی ، مجاورت با دریای مازندران ، وجود سواحل طولانی و بی نظیر، پوشش گیاهی مناسب ، حیات وحش متنوع ، رودهای متعدد ، چشمه سارهای فراوان ، آبهای معدنی ، مناظر دلپذیر و پارکهای طبیعی ، وجود آثار باستانی فراوان و صنایع دستی منحصر به فرد از قطبهای قوی صنعت گردشگری در ایران محسوب می شود.

با این حال متأسفانه به دلیل وجود موانع بسیاری ، مازندران این سرزمین مستعد ، همچنان از استحصال منافع سرشار صنعت گردشگری عاجز است.
بررسی های در زمینه موانع توسعه توریسم در مازندران نشان می دهد که این صنعت در استان به تبع چالش های ساختاری موجود در سطح کلان و کشور از مشکلات عدیده ای رنج می برد و ساماندهی و بهینه سازی آن مستلزم برنامه هایی مدون و سنجیده و البته اعتباراتی ویژه است.

یکی از مشکلات موجود در این زمینه آن است که به لحاظ ویژگی های تاریخی و فرهنگی بسیاری از اماکن و نقاط دیدنی و توریستی مازندران که عموماً مورد توجه گردشگران نیز می باشند در مناطقی قرار دارد که راههای رسیدن به آن بسیار دشوار است. هنوز بسیاری از اماکن و ابنیه تاریخی و باستانی بواسطه بی مهری های سئوال برانگیز مسئولان، ناشناخته و متروک باقی مانده است و بسیاری از راههای دسترسی به این نقاط دیدنی فاقد ابتدایی ترین امکانات یعنی تابلوی راهنما می باشند.

ادامه مطلب ...

سرطانی بدخیم و لاعلاج به نام ترافیک در شهرهای مازندران


همه مشکلات از آنجا شروع می شودکه تاسف ما و مسئولین هیچ دردی از خانواده های حادثه دیده  تصادفات دوا نمی کند و اگر فقط یک لحظه خود را جای آن خانواده فرض کنیم بیش از 1000بار خدای ناکرده می گوییم و آرزو می کنیم!بارها در جلسات مختلف نظر خود را از بابت معضل ترافیک در شهر های خصوصا مازندران ارائه نموده ام؛
شهر های مازندران به تدریج دچار یک سرطان بدخیم لاعلاج بنام ترافیک شده اند که سالهاست که همچون مریض بدحال دکتر ها و حتی خانواده از درمان او نا امید شده اند.

ادامه مطلب ...

تعطیلات و کلاف سردرگم ترافیک در شهرهای شمالی کشور

شهرهای شمالی کشورهر چند در روزهای عادی در برخی از روزها و موارد با ترافیک نیمه سنگین روبرو است اما این ترافیک در روزهای تعطیلات نوروزی و تابستان به اوج خود می رسد.

 باوجود آنکه در سال های گذشته پلیس برای رفع معضل ترافیک برنامه های مختلفی بکار بسته اما تاکنون بطور کامل معضل ترافیک این شهرها برطرف نشده است.
ترافیک در شهرهای شمالی کشور در برخی موارد مسافران را ساعت ها در خیابان ها سرگردان می کند و این تقریبا معضل تمام  شهرهای بزرگ و کوچک این منطقه است.
هر چند در این خصوص نباید ازنادیده گرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی توسط برخی مسافران صرفنظر کرد اما نبود جاده های کمربندی و عریض نبودن خیابان ها و جاده ها از جمله دلایل بروز این گونه ترافیک ها است.
اطلاع نداشتن مسافران از جاده ها و کمربندی های شهرها از جمله معضلات دیگر است که لازم است در فواصل مختلف اتوبان های ورودی به این شهرها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی نصب شود.
نبود مدیریت صحیح پخش مسافران نوروزی در مناطق مختلف شهری و بخش ها و روستاهای تابعه شهری از جمله دلایل بروز معضلات ترافیکی در این شهرها است که رفع این مورد باید در برنامه های مدیران شهرهای شمالی قرار گیرد.
متاسفانه از سال ها قبل همه مسافران پس از ورود به یکی از شهرهای شمالی، تنها به گشت و گذار نقطه ای خاص در این شهرها می پرداختند و اصلا خانواده ها بخاطر همان نقطه و مرکز به این شهر سفر می کردند. اکنون نیز این روند ادامه دارد و جا دارد فرهنگ گردشگری دراین شهرها تغییر کند.
 واقعیت این است که جاده ها و اتوبان های شهرهای شمالی کشور ظرفیت این همه خودرو را ندارد بطوریکه در روزهای نوروز و تعطیلات تابستانی این اتوبان ها و بزرگراه ها با ترافیک سنگینی روبرو بوده و پلیس ناگزیر است که مقررات ویژه ای به مورد اجرا گذارد.
به گفته کارشناسان افزایش اتوبان ها و عریض کردن سطح جاده ها از مواردی است که باید مورد توجه برنامه ریزان شهری این مناطق قرار گیرد.

ماه رجب


رجب بهانه ای است برای دوستی با خدا ، لحظه هایتان سرشار از این دوستی باد .

 

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک کاربرد سیستماتیک سیاست‌های مدیریتی، رویه‌ها و فرایندهای مربوط به فعالیت‌های تحلیل، ارزیابی و کنترل ریسک می‌باشد. مدیریت ریسک عبارت از فرایند مستندسازی تصمیمات نهایی اتخاذ شده و شناسایی و به‌کارگیری معیارهایی است که می‌توان از آنها جهت رساندن ریسک تا سطحی قابل قبول استفاده کرد.

ادامه مطلب ...

صلاحیت ها و اختیارات کمیسیون ماده 100 شهرداری ها


چکیده: ماده 100 قانون شهرداری ها از جمله مواد بسیار کاربردی است که البته آنچنان که باید به بررسی آن پرداخته نشده است و اینجانب در نوشتار حاضر به بیان تخلفات داخل در صلاحیت این مرجع و نیز نحوه رسیدگی و همچنین نحوه اجرای مجازات ها پرداخته ام؛ در کل سعی شده است تا به بررسی زوایای مهم و کاربردی این مرجع و نیز مسائل مبتلا به که دانستن آن برای اعاده حق در این مرجع ضروری است پرداخته شود.
مقدمه : برای ورود به مبحث مذکور در این نوشتار در ابتدا به جایگاه ماده 100 قانون شهرداری در نظام حقوقی ایران به اختصار اشاره ای خواهیم کرد . در یک تقسیم بندی کلی مراجع اداری و مراجع قضایی تقسیم می شوند که این مراجع نیز خود به مراجع عمومی و مراجع استثنایی تقسیم می شوند . مراجع قضایی عمومی همان دادگاههای عمومی موجود در نظام قضایی کشور می باشند مراجع قضایی استثنایی هم به دو شاخه کیفری و حقوقی تقسیم می شوند

ادامه مطلب ...

ویژگی های شاخص یک کاندیدای شورای شهر و قضاوت با خود شما !

1-دانش و اطلاعات آنان به روز باشد یا به عبارتی اندیشه های نو و ایده های جدید داشته باشند.

اندیشه نو خوب است! اما متاسفانه شورای شهر  طی چند سال اخیر شاهد اندیشه هایی تخیلی و گاها غیر علمی بوده است!

تعداد کثیری از آقایان در مجالس خصوصی و عمومی خود مباحثی را مطرح میکنند که اصولا طرح یا کارشناسی شده نیست و یا احیانا در وظایف شورای شهر تعریف نشده است.


  2- اهداف اداره شهرها را براساس نیازهای مردم تنظیم کنند و برنامه مدونی برای هدایت مدیریت شهری داشته باشند.

شناخت نیاز های جامعه اولین و مهم ترین محور در وظایف شورای شهر است!

یکی از مباحث مهم دیگر،بحث برنامه ریزی  و هدایت طرح هاست.طی ادوار گذشته نیز به وفور دیده شده است که تعدادی از نمایندگان در ابتدا کار طرح های مفید و خوبی برای آبادانی شهر مطرح کرده اند ،اما متاسفانه هیچ برنامه ای برای تحقق اهداف خود ندارند.


 

ادامه مطلب ...

وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر

در قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر به شرح زیر می‌باشد 

 1- انتخاب شهردار برای مدت چهار سال

تبصره 1- شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.

تبصره 2- شهردار نمی‌تواند همزمان عضو شورای شهر باشد.

تبصره 3- نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می گیرد.

تبصره 4- دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه می‌پذیرد.

الف:استعفای کتبی با تصویب شورا

ب:برکناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی

ج: تعلیق طبق مقررات قانونی

د:فقدان هر یک از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر.

ادامه مطلب ...

مدیریت شهری و تامین منابع مالی


با آغاز تشکیل بلدیه درسال ۱۲۸۶ هجری شمسی در کشاکش حوادث مشروطیه در شهر تهران قدیم و به دنبال آن در سایر شهرهای کشور کمتر کسی فکر می کرد در حدود یک قرن بعد شهر نشینی رشد سرسام آوری پیدا کند و نسبت ۷۰ به ۳۰ جمعیت روستا نشینی و شهر نشینی روند معکوسی در پیش بگیرد و به نسبت ۳۰ جمعیت روستا نشین و ۷۰ جمعیت شهرنشین شود.

شهر ها امروزه بسیار پیچیده شده اند. مشکلات متعددی همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تولید انبوه زباله، دفن زباله های تولیدی، توسعه معابر و آسفالت، فضای سبز، بهداشت، فرهنگی و... شهرها را احاطه کرده اند به طوری که شهروندان را خسته کرده است.

شهرها توسعه پیدا کرده اند و بالطبع وظایف شهرداری ها در خدمات رسانی هم توسعه پیدا کرده است ولی آیا منابع مالی پایدار شهرداری ها هم رشد داشته است؟

ادامه مطلب ...

شرح وظایف پرسنل نواحی

شرح وظایف رئیس ناحیه :
 
1-      حفظ ، نگهداری و مرمت شبکه معابر با سرفصل های لکه گیری ، آسفالت ، مرمت جداول و انهار ، نصب و اصلاح دریچه و امثالهم
2-   شناسائی مشکلات و معضلات ناحیه و اخذ شکایات و درخواستهای مردمی و انعکاس آن به مناطق ، سازمانهای تابعه شهرداری ، ادارات و ارگانهای دولتی و غیردولتی و انجام پیگیری های لازم تا حصول نتیجه
3-      شناسایی معابر خطرآفرین و پیگیری موضوع از سازمانها ، ادارات و ارگانهای دولتی و غیر دولتی جهت رفع خطر معابر 
4-      ایجاد ارتباط تنگاتنگ با شورایاری ناحیه و محلات و مراکز مذهبی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی
5-      ایجاد ارتباط و تعامل با مسئول ایستگاه خدمات شهری ناحیه
6-      ایجاد فضایی مناسب جهت پاسخگویی به نیاز عمومی ساکنین ناحیه
7-      نظارت بر حفاری های معابر و بررسی مجوزات و اعمال برخورد قانونی با متخلفان
8-      کنترل و ثبت مجوزات حفاری و ارائه گزارشات دوره ای

ادامه مطلب ...

شرح وظایف معاونت شهرسازی ومعماری

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری  که وظیفه برنامه ریزی و نظارت اجرای طرحهای شهرسازی و معماری را عهده دار است بعنوان یک معاونت سیاستگذار در امور تخصصی شهرسازی انجام وظیفه می نماید. 
در راستای انجام وظایف محوله به حوزه معاونت شهرسازی و معماری و در چارت تشکیلاتی این حوزه علاوه بر دبیرخانه کمیسیون ماده صد پنج مدیریت از نظر سطوح تشکیلاتی فعالیت می کنند که هریک از این مدیریت ها بخشی از وظایف نظارتی را بعهده دارند :

ادامه مطلب ...

وظایف معاونت خدمات شهری و فضای سبز نواحی

دریافت برنامه‌ها و سیاستهای کلان شهرداری در زمینه نظافت و پاکسازی شهر و امور فضای سبز و برنامه‌ریزی جهت اجرای آنها در سطح منطقه و ابلاغ به واحدهای تحت سرپرستی و سایر واحدهای ذیربط.
ادامه مطلب ...

وظایف معاونت حمل و نقل شهرداری

ادامه مطلب ...

اکو توریسم چیست؟


لغت Eco Tourism که فرهنگستان لغات با کمک سازمان میراث فرهنگی کشور آن را معادل طبیعت گردی معنا کرده است، از نظر ریشه لغوی از دو جزء Eco  و Tourism  ساخته شده است که که پیشوند eco  برگرفته از  ریشه ای یونانی به معنی آمیزه ای از مفاهیم محیط زیست و زیستگاه و tourism به معنای گردشگری است؛ این مفهوم بیش از هر چیز طبیعت را تداعی می کند.
در فارسی کلمه بوم را معادل eco  قرار داده اند و به نوعی به Eco Tourism ، «بوم گردی» نیز می گویند. (بوم = سرزمین و زیستگاه)

ادامه مطلب ...

شهرداری الکترونیک چیست ؟


 شهرداری الکترونیک ، سازمانی است که با بهره گیری از فناوری اطلاعات ،  خدمات خود  را  در  حوزه  وظایف  شهرداری  به صورت سریع ،  قابل دسترس و امن به  شهروندان ارائه می کند .خدمات  این  شهرداری به  صورت 24  ساعته  و فارغ  از محدودیت های  زمانی و مکانی در شهر واقعی  است.

ادامه مطلب ...

تعریف شهروند الکترونیک و زیر مجموعه‌های آن


شهروندان درطول زندگی خود، نقش‌های متفاوتی ایفا می‌نمایند که در هر کدام از این نقش‌ها وظایفی بر عهده آن‌هاست.
شهروند الکترونیک، کسی است که توانایی انجام وظایف روزمره‌ای که ایفای نقش‌های متفاوت درطول زندگی برای وی بوجود می‌آورد را با کمک ابزارهای الکترونیکی داشته باشد.

ادامه مطلب ...

روند شهرنشینی در ایران و اثر آن بر مدیریت و توسعه شهری

اهمیت کاربرد اطلاعات در مدیریت شهری و اجرای طرحها و قوانین همچنین در برخورد بابحرانهای سیاسی، اجتماعی و طبیعی بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان وجود یک سیستم منطقی، از ملزومات اولیه این کاربرد است چرا که باید سیستمی وجود داشته باشد تا بتوان در قالب آن به ساماندهی و تعیین روشهای دریافت، پردازش و ارائه اطلاعات پرداخت، سیستمی که نگهداری، نحوه پردازش و از همه مهمتر چگونگی ارتباط کاربران با اطلاعات و استفاده از آنها را مشخص نمود.

یکی از اجزای سیستمهای اطلاعات شهری سیستم سخت افزار و نرم افزاری آن می باشد و در مجموع توانایی رایانه ای این سیستم را می توان به عنوان ابزاری جهت ورود، ذخیره سازی، اصلاح، پردازش و ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار داد. ولی متاسفانه مفهوم واژه سیستم اطلاعات جغرافیایی با مفهوم واژه یکی از اجزای آن یعنی نرم افزار مترادف شده که این اشتباه منجر به از بین رفتن و خدشه دار شدن مفهوم GIS شده است. در واقع پایین ترین سطحی که می توان از GIS استفاده نمود همین سطح است. اما باید گفت بیشترین استفاده ای هم که از این سیستم صورت می گیرد همین کاربرد است.


ادامه مطلب ...

لزوم نگرشی تازه به فرم پارک و فضای سبز شهری

امروزه شهرهای ایران به خصوص شهرهای مرکزی و مهم مانند تهران از آنجایی که در مرحله گذار بین سنت و مدرنیته قرارگرفته اند درحال پشت سرگذاشتن دوران مهمی از تاریخ خود می باشند. گسترش این شهرها در اوایل قرن بیستم بر اساس یک اقتباس ناآگاهانه و ناقص از سیستم شهرسازی غرب بوده که به تبع آن باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد از قبیل عدم تطابق سازمان فضایی قسمتهای توسعه یاقته با هسته مرکزی شهرها و یا عدم توجه به سیستمهای اکولوژیکی و اقلیمی گشته است. در این میان با ورود شهرسازی غربی فضاهایی مانند پارک نیز وارد عناصر شهری ایران شدند که در دوران گذشته مورد توجه چندانی قرار نمی گرفتند. اما امروزه با توجه به مشکلات محیط زیستی شهرها و نیز نیازهای اجتماعی مردم توجه مسئولین به گسترش فضاهی سبز از جمله پارک ها جلب شده است که به تبع آن شاهد احداث پارکها و بوستانهای محلی در گوشه و کنار شهرها به خصوص تهران می باشیم. علی رغم توجه و تلاش مسئولین به گسترش فضای سبز شهری مشکلات اساسی در این میان وجود دارد که نه تنها روند گسترش فضای سبز شهری را با مشکل مواجه می سازد بلکه عدم توجه به آنها باعث ناکارآمدی فضاهای سبز احداث شده نیز می شود. عدم برخورداری شهروندان از مزایای فضاهای سبز به طور یکسان در محلات مختلف، گران بودن قیمت زمین در مناطق مرکزی شهرها و امکان پذیرنبودن احداث فضاهای سبز قابل توجه در آنها، وجود شرایط اقلیمی سخت، کمبود آب، عدم استفاده از نیروی متخصص در طراحی و سپردن این مهم به معماران یا طراحان شهری ناآشنا به مسائل تخصصی تنها بخشی از مشکلات موجود در احداث، گسترش و مدیریت فضاهای سبز می باشد. از این رو این سوال به ذهن خطور می کند که گسترش پارک بصورت موجود تا چه حد امکان پذیر بوده و آیا اصولا این فضاهای وارداتی با بستر شهرهای ایران همخوانی لازم را دارند یا خیر؟
ادامه مطلب ...

تعریف هویت و تأثیر آن بر طراحی مبلمان شهری

"کالن "هویت را چنین تعریف میکند: توجه به شخصیت فردی هر محیط و پرهیز از یکنواختی و تشــابه در محیط هــای شــهری. در تعریــف "جیکوبز "هویت محیــط در ارتباط با فعالیت ها و زندگــی در فضاها و عرصه های عمومی تعریف می شــود. "راپاپورت "هویــت را خصوصیاتی از محیط تعریــف م یکند که در شــرایط مختلف تغییــر نم یکنــد. تعریف "الکســاندر "از هویت محیط این است که: هویت محیط حاصل ارتباط طبیعــی و منطقی فــرد با محیط اســت و این ارتباط و احســاس تعلق خاطر به وجود نخواهد آمد مگر آنکه فرد قادر به شناخت عمیق محیط و درک تمایــز آن از محیط های دیگر باشــد. به عقیده "پروشانســکی "هویت محیط زیرساختی از هویت شخص است که از شناخت های ذهنی فرد از دنیای کالبدی که در آن زندگی می کند ، تشکیل می شود .

ادامه مطلب ...

پیشنهادهایی در زمینه روش های درآمدی پایدار برای شهرداری

   عوارض نوسازی:   

       یکی از  مهمترین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها محسوب می شود که از نظر عدالت مالیاتی نیز مناسب ارزیابی شده است. و چنانچه به صورت واقعی دریافت ان انجام گیرد در حدود 30 درصد از بودجه شهرداری را تامین کند. که این امر علاوه بر درآمد زایی ، عامل ثبات قیمت زمین و مسکن شهری می تواند باشد . مدیریت بهینه شهرها مستلزم توجه به مدیریت زمین است . یکی از ابزارهای موثر در مدیریت زمین ، وضع عوارض بر زمین و املاک است . وضع عوارض بر ارزش زمین بایر در حاشیه شهر موجب کاهش بورس بازی ، کاهش تقاضا برای زمین در مناطق حاشیه ، جلوگیری از ایجاد بافت های جزیره ای و متخلخل ، تسریع در پر شدن فضاهای خالی ، کاهش هزینه تاسیسات زیر بنایی و مواردی از این دست می شود که علاوه بر درآمد زایی از منظر عدالت نیز توجیه شدنی است چرا که بخشی از ارزش زمین به دلیل اجرای پروژه هایی است که به وسیله شهرداری یا بخش دولتی در محل صورت گرفته است. چنانچه شهرداری ها عوارض خود را به سمت عوارض نوسازی سوق دهند هم خود به درامد پایدار و بلند مدتی دست می یابند و هم شهروندان در طول زمان آن را آسان تر پرداخت می کنند و البته با روانی کمتری را هم بدنبال خواهد داشت. 

ادامه مطلب بزودی.............