رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

هویت

اینترنت تحولات زیادی را در میزان، نحوه و کیفیت ارتباط انسان ها ایجاد و مفهوم زمانی و مکانی ارتباطات میان افراد را دستخوش تغییر کرده است.


در واقع با استفاده از اینترنت، امکان بهره‏گیری از انبوهی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن و برقراری ارتباط گفتاری، نوشتاری و دیداری با هزینه‏ای نسبتاً کم فراهم آمده است.  ظهور این پدیده منشاء تحول در مبنا و معنای مفهوم هویت است. (رفعت جاه و شکوری: 1387) این تحولات را می توان در دو بعد متفاوت دید:


-    هویت در جهان واقعی

2-    هویت در فضای مجازی

این دو بعد بیانگر تاثیرات متقابل هویت در دو فضای واقعی و مجازی است. هویت در جهان واقعی با حضور اینترنت به طریقی دیگر شکل می گیرد به نحوی که تاثیر کانال های سنتی در فرایند هویت سازی کاهش یافته و  غالبا خارج از کنترل مراجع سنتی و غیر‏رسمی و ساختارهای رسمی قرار دارد. (رفعت جاه و شکوری: 1387)

مفهوم هویت مجازی با ورود اینترنت و شبکه های مجازی ارتباط معنا پیدا می کند. بر این اساس فرد هویت خاصی را در جامعه مجازی اینترنت کسب می کند که دارای ماهیت فرامکانی، فراسنی، فرا جنسیتی و است. در واقع فرد امکان اتخاذ شخصیتی کاملا متفاوت با شخصیت واقعی خود را در فضای مجازی دارد.

تا زمانی که فرد در دنیای مجازی با هویت واقعی خود عمل می کند، تغییر  چندانی در رفتار مجازی وی دیده نمی شود اما با اتخاذ یک هویت مجازی، رفتار فرد دیگر لزوما تابعی از شخصیت واقعی وی نخواهد بود. هویت مجازی نمایش چهره دوم انسان در اینترنت است و در آدرس پست الکترونیکی، نام کاربری یا هر چیز دیگری در دنیای مجازی که نماینده ی ناشناسِ انسان است، تجلی پیدا می کند.

یکی از بارزترین هویت های مجازی، هویت های وبلاگی است؛ هویتی مجازی که فرد در وبلاگ برای خود تعریف می کند.

تلاش خوانندگان وبلاگ برای داشتن تعریفی از نویسنده و صاحب یک وبلاگ نشان دهنده گرایش به عینیت بخشی به هویت های مجازی افراد در اینترنت است. در واقع تمایل به واقعی انگاشتن هویت های مجازی وجود دارد.

با گسترش استفاده از اینترنت در میان افراد، اینترنت (همچنین وبلاگ) حضور واقعی و فعال در زندگی مردم پیدا می کند و عمومیت و کارکرد گسترده ای می یابد. همین امر باعث واقعی تر شدن هویت ها در فضای مجازی (خصوصا وبلاگ) می شود. این امر به معنای نزدیک شدن هویت افراد در دو فضای واقعی و مجازی به یکدیگر است.

به طور کلی حضور اینترنت از یک سو فراهم کننده منبع جدیدی برای هویت یابی در دنیای واقعی است و از سوی دیگر امکانی است برای اتخاذ هویت هایی کاملا مجازی در فضای مجازی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد