رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

نقش شورا‌ها در یکپارچه سازی مدیریت شهری

در راستای اهدافِ نظام مقدس جمهوری اسلامی در خصوص توسعة نقش سازمان‌های محلی و کوچک‌سازیِ دولت و سیاستِ شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران و با توجّه به چشم‌انداز شهر تهران، به‌منظور تغییر رویکردهای مدیریت شهری و شهرداری و توجه به ابعاد انسانی، فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی، برنامه‌ها و اقداماتی باید طرح‌ریزی گردد که توجه به ابعاد همه‌جانبه مشارکت شهروندان و مدیریت و برنامه‌ریزی آنها از سطح خرد تا سطح کلان را در بر گیرد. مدیریت بر کلان‌شهرِ‌تهران دیگر با روش‌های سنتی و مدیریت متمرکز میسر نیست و برای توسعة همه جانبة شهر، توسعة محله‌ای مورد نظر اغلب کارشناسان و متخصصین می‌باشد.

مدیریت بر شهروندان علاوه بر اینکه امری حساس است در عین حال باید مبتنی بر نیازسنجی‌های روز نیز باشد. همچنین مدیریت ضعیف و تاکید بر روش‌های غلط و منسوخ باعث کاهش بهره وری و به هدر رفتن منابع شده و منابع اقتصادی، فرهنگی، انسانی و... را دچار اضمحلال می نماید.

تاکید بر نقش تمامی عوامل دخیل در مدیریت شهری و دوری از هیاهو و جناح بندی های سیاسی امری است که شوراهای اسلامی شهر در آینده خدمت رسانی خود باید به آن توجه بیشتری داشته باشند و شوراهای شهر و شهرداری ها محلی باشند در راستای تجمیع آرا و نظرات و گروه‌های مختلف دخیل در مدیریت شهر که مسلما از بین تمامی نخبگان سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی می باشند. فی الواقع مدیریت شهری چیزی بیش از مدیریت شهرداری ها است و این نقشی است که شوراها باید به آن توجه خاص داشته باشند. مدیریت شهری شامل یک سلسله سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و اقداماتی است که به طور هماهنگ توسط شوراها، شهرداری‌ها، دولت ، نهادهای قانونگذاری و قضائی ، بخش خصوصی و مردم با محوریت شهرداری و با نظارت و هماهنگی شوراهای اسلامی شهر صورت می گیرد تا بتواند مشکلات ناشی از شهرنشینی را کاهش داده و شهرها را به چشم انداز ترسیم شده آنها و هدف غایی برنامه‌ها که بهره وری در تمامی ابعاد و توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و در نهایت تعالی انسان دین مدار است برساند.

در این راستا توجه به ابعاد خرد جمعی و واگذاری امور محلی به شهروندان و تاکید بر مشارکت، برنامه ریزی و نظارت توسط شهروندان و به واسطه شورایاران نمود بارز آن می باشد که باید با اصلاح روش‌های اجرایی و قانونی و تحقق شوراهای محلی و افزایش اختیارات قانونی نمایندگان محلات از جمله انتخاب مدیران اجرایی تا سطح میانی، توسط همه ذینفعان اثرگذار محلی در جهت مدیریت یکپارچه و تامین منافع همه ذینفعان شهری، صورت پذیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد