رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

شهر خوب - شهری برای زندگی


در اتوبوس ایستاده بودم و به صحبت های گوینده رادیو گوش می دادم؛موضوع سخن گوینده «شهر زیبا بود» و در این ارتباط تماس هایی را نیز مردم داشتند و تعریف خود را به صورت مختصر از «شهر زیبا» ارائه می دادند. یکی شهری بدون شلوغی را شهر نیکو می پنداشت،یکی کثیفی ها را و دیگری مزاحمت ها را عامل بد بودن شهر می دانست؛اما نکته ی قابل تأمل،صحبت های مردم پیرامون تأثیر آدم ها در خوب یا بد بودن یک شهر بود یکی شهر بدون دغل را خوب می دانست دیگری دروغ را عامل تضییع حقوق می پنداشت و بعدی دورویی را صفتی می دانست که باعث اختلاف سطوح جامعه می شود اما یک بررسی اجمالی که داشتم انجام می دادم دیدم اگر بخواهیم به یک ملاک واحد برای خوب یا بد بودن شهربرسیم باید تمامی موارد را لحاظ نماییم از مردم جامعه گرفته تا مأمور شهرداری که مسئول تنظیف خیابان هاست، از برخورد فروشندگان انواع لوازم و مواد غذایی تا صحبت های عامه مردم با یکدیگر و... همه عوامل موثر به این مقوله ی اجتماعی اند. اما واقعاً شهر خوب چه شهری است؟راستی همین الآن بگویم که نوشتن این مطلب صرفاً یک تراوش ذهنی است و به دنبال رسیدن به شهرایده آل  می باشد.

  

شهر ایده آل دارای تعاریف گوناگونی است مثلاً: شهر مورد رضایت اکثریت ساکنین در (تمامی مناطق آن را) یک شهر ایده آل فرض می کنند ولی شهر ایده آل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ امروزه داشتن سرویس های حمل ونقل عمومی گسترده و با کیفیت اولین الزام در مورد داشتن یک شهر زیباست. استفاده از مترو،اتوبوس،منوریل،تاکسسی و ... همگی این دسته را تکمیل می کنند که متأسفانه این روزها در کشورمان به جز مورد اول باقی موارد،مورد بی رحمی واقع شده اند و غفلت مسئولین دامان آن ها را نیز گرفته است!!

دومین مقوله ی یک شهر ایده آل یا همان زیبا رساندن خدمات به نواحی فقیرنشین و متوسط به اندازه ی دسترسی افراد بالانشین می باشد. یعنی مثلاً اگر در یک مساحت 20 KM2 شما 10 مأمور نظاافت می گذارید برای مناطق پایین دست شهر 3مأمور نگذارید و لااقل 7-8 تا مأمور بگذارید. یکی از دوستان روان شناس از قول پدر شهرداری دنیا نقل می کرد که گفته بود: اگر نمی توانید مساوات را رعایت کنید به هیچ جایی امکانات ندهید.

سومین مقوله ی شهر زیبا داشتن مردمانی با اندیشه های درست و خالی از دغدغه های بیهوده است. مردمانی که برای خانواده و مردمان اطرافشان احترام قائل باشند و یاد گرفته باشند که بایست شخصیت افراد را به خوبی بپذیرند.

چهارمین ویژگی شهر ایده آل آرام بودن آن است؛شهری که دارای مردمانی صبور باشد تا برای هر مشکلی باهم گلاویز نشوند و آنقدر متین که تا راننده ی جلویی پشت چراغ قرمز حرکت نکرده است دستش روی بوق نرود.

پنجمین ویژگی داشتن فضاهای تفریح سالم برای جوانانی است که در فضای کنونی اگر به حال خود رها شوند به راحتی اثیر دام های افراد ناباب می شوند.

ششمین ویژگی وجود فضاهای سبز متعدد برای پاکیزه نگاه داشتن آسمان شهر است و کمک این فضاها به داشتن مکان هایی مناسب برای اجتماع خانواده ها همچون پارک ملت مشهد یا تهران و...

هفتمین ویژگی شهر نیکو وجود خیابان هایی وسیع برای حرکت بی دغدغه ماشین هاست

هشتمین ویژگی شهر زیبا، داشتن توجه نسبت به فرهنگ آپارتمان نشینی است.درحالی که امروزه شاهد تخریب خانه های ویلایی و ساختن ساختمان ها بزرگ هستیم،پس چه نیکوست اگر بتوان به این مردمانی که از خانه های اختصاصی خود به خانه هایی با جمعیت زیاد می آیند یاد داد که بایست به حقوق دیگران احترام گذاشت.

نهمین ویژگی: رسیدن مردم به این قضیه که بایست انصاف در خرید و فروش اقلام مختلف را داشت؛ چه بعنوان خریدار و چه بعنوان فروشنده!!

دهمین ویژگی: داشتن استقلال رأی می باشد یعنی فردی بتواند شورای شهر خود را انتخاب نماید، به آنها نزدیک باشد و بتواند آنچه می خواهد را به آن ها منتقل نماید.

...

فرصتی برای نوشتن بود،غنیمت دانستم و از سوژه ای سوخته یک دلنوشته ی پیشنهادی نوشتم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد