رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

شهری که ترافیک نفسش را بریده است

خبرگزاری ایمنا: رانندگانی که می‌خواهند در «کلمبو»ی سریلانکا در شهر تردد کنند یک مسیر ۱۰ کیلومتری را در طول چندین ساعت طی می کنند. یک شهروند کلمبویی که بخواهد از حاشیه شهر به مرکز شهر تردد کند باید رانندگی با سرعت پایین و ترافیک سنگین را به جان بخرد. حتی در ساعت های پایانی شب هم خیابان ها شلوغ و خودروها متراکمند و گره‌های ترافیکی نفس شهر را بریده اند.

شهری که ترافیک نفسش را  بریده است
مسافران و شهروندان کلمبویی راهی جز استفاده از خودروی شخصی برای تردد ندارند. مسیرهای حمل و نقل عمومی بسیار ناقص و ناکارآمدند و حتی تردد های ضروری هم با کندی صورت می پذیرد.
از طرف دیگر تردد
معضل گره‌های ترافیکی سدی اساسی پیش روی رشد شهرهای آسیایی است و این شهرها باید هر چه سریعتر راهکارهایی مناسب برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و بیرون کشیدن رانندگان از خودروهای شخصی شان پیدا کنند
با این وسائل نقلیه عمومی ناامن است و معضلات مختلف بهداشتی مسافران را تهدید می کند.
شهر کلمبو که تنها ۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد هر روز با ترافیک روبرو است. بیش از ۲۵۰ هزار خودرو هر روز وارد شهر می‌شوند و نزدیک به ۲۲۰ هزار خودرو را وسائل نقلیه شخصی تشکیل می دهند.
مشکل شهروندان کلمبو معضلی است که شهرهای مختلف آسیایی هم با آن دست و پنجه نرم می کنند.   
در بسیاری از این شهرهای در حال توسعه افزایش تردد خودروها در مسیرها و معابر محدود و تنگ به همراه ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی شهروندان را آزار می دهد.
یک گزارش جدید بانک جهانی تأکید می‌کند که معضل گره‌های ترافیکی سدی اساسی پیش روی رشد شهرهای آسیایی است و این شهرها باید هر چه سریعتر راهکارهایی مناسب برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و بیرون کشیدن رانندگان از خودروهای شخصی شان پیدا کنند.
براساس آمارها در حالی که در شهری مانند کلمبو نزدیک به ۸۵ درصد خودروهای در حال تردد شخصی هستند، این وسائل نقلیه مزاحم تنها ۴۵ درصد از بار جابجایی مسافران را به دوش می کشند. این موضوع مساله ای مهم است که
کارشناسان شهری می‌گویند وضعیت فعلی شهرهای آسیایی و ترافیک غیرقابل تحمل آن‌ها ناشی از رشد آن‌ها طی دهه های اخیر بدون در نظر گرفتن طرح های کارای شهری است
می‌تواند کارشناسان حمل و نقل را به تفکر وادارد.
در حالی که حجم ترافیک شهری در کلمبو سالانه ۵ درصد افزایش می‌یابد، خیابان ها و معابر عمومی این شهر با افزایش ظرفیت روبه رو نمی‌شوند و سرعت میانگین تردد در خیابان های مرکزی و حومه ای این شهر در روزهای کاری هفته تنها ۲۱ کیلومتر در ساعت است و در ساعات اوج ترافیک یعنی صبح‌ها و عصرها به ۱۵ کیلومتر در ساعت کاهش می یابد.
محققان دانشگاهی می‌گویند طی سال های اخیر و با رشد اقتصادی شهر تعداد مسافرانی که هر روز برای انجام کارهای روزمره خود وارد کلمبو می‌شوند، افزایش پیدا کرده است و بسیاری از آن‌ها خودروی شخصی را به عنوان وسیله‌ای برای تردد خود انتخاب می کنند.
 از طرق دیگر تنها ۴۲ درصد شهروندانی که هر روز به شهر وارد می‌شوند از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و این در حالی است که این رقم در سال ۱۹۹۵ نزدیک به
سیستم حمل و نقل ریلی چاره اساسی شهرهایی است که گره‌های ترافیکی امان آن ها را بریده است
۶۰ درصد بود.
کارشناسان شهری می‌گویند وضعیت فعلی شهرهای آسیایی و ترافیک غیرقابل تحمل آن‌ها ناشی از رشد آن‌ها طی دهه های اخیر بدون در نظر گرفتن طرح های کارای شهری است. 
شهرهای آسیایی در کشورهایی مانند سریلانکا، هند یا بنگلادش در حالی دچار افزایش جمعیت شده‌اند که بدون تدبیر برای پاسخگویی نیازهای ساکنان جدید خود تنها بار سنگینی را به دوش زیرساخت های شهری و منابع در دسترس خود اضافه کرده اند.
یک سوم شهرهای هندی که مساحتی کمتر از ۵۰ کیلومتر مربع دارند جمعیتی بالای یک میلیون نفر را در خود جا داده‌اند
در حقیقت این شهرها باید به سوی راه اندازی هر چه زودتر اتوبوسهای تندرو «بی.آر.تی» قدم بردارند که این خطوط اتوبوسی راحتی در سفر را به همراه کارایی بالا به مسافران ارائه می دهند
و این باعث شده تا در هر کیلومتر مربع از این شهرها ۲۴۵۰ نفر ساکن شوند و این تراکم بالا به صورت های مختلف در کار مدیریت بخشهای مختلف شهر اختلال ایجاد می کند.
کارشناسان راه حل پایداری را برای حل آن قسمت مشکلات این شهرها که مربوط به امور تردد و حمل و نقل است، پیشنهاد می کنند. آن‌ها می‌گویند سیستم حمل و نقل ریلی چاره اساسی شهرهایی است که گره‌های ترافیکی امان آن ها را بریده است.
 این سیستم گران است و در هر کیلومتر بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه بر جای می گذارد. اکثر شهرهای آسیایی فقیرند و بنابراین باید به فکر سیستم حمل و نقل عمومی کارایی باشند که هزینه کمتری در بر دارد. 
در حقیقت این شهرها باید به سوی راه اندازی هر چه زودتر اتوبوسهای تندرو «بی.آر.تی» قدم بردارند که این خطوط اتوبوسی راحتی در سفر را به همراه کارایی بالا به مسافران ارائه می دهند.
در حال حاضر شهرهای کشورهای آمریکای جنوبی مانند کلمبیا، برزیل، شیلی از سیستم اتوبوس های تندرو استفاده می‌کنند و وضعیت ترافیکی خود را تا حد مناسبی سامان داده اند.
منبع:رویترز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد