رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

رامسر شهر من

افزایش سطح مشارکت علمی جوانان در حوزه مدیریت شهری از طریق حساس سازی ، آشناسازی و فعال سازی آنان است.

با کاوش در منطقه باستانی گوهرتپه شهرنشینی مازندرانی‌ها 4500 ساله شد

جام جم آنلاین: سرانجام براساس تاریخ‌گذاری دقیق، مشخص شد که مازندران از 4 هزار و 500 سال پیش دوران شهرنشینی را آغاز کرده است.

طی تاریخ‌گذاری دقیقی که روی زغال‌سنگ‌های به دست آمده از گوهرتپه مازندران در دانشگاه‌های اروپایی انجام گرفت، سرانجام دریافتند که از 5 هزار و 600 سال قبل روند این شهرنشینی آغاز شد.

علی ماه‌فروزی، سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی گوهرتپه با اعلام این مطلب به میراث خبر، گفت: با توجه به شواهد باستان‌شناسی گوهرتپه و دیگر محوطه‌های باستانی مازندران و جنوب شرق دریای خزر، از 4 هزار و 500 سال قبل وارد مرحله شهرنشینی شد، اما پیش از آن، این روند از 5 هزار و 600 سال قبل آغاز شده است.  

گوهرتپه مازندران بزرگترین محوطه باستانی کشف شده در مازندران است و از آنجایی که شواهد بی‌شماری از استقرارهای شهری در آن یافت شده، از مهمترین محوطه‌های باستانی کشور محسوب می‌شود.

ماه‌فروزی درباره تاریخ پیش از آغاز روستانشینی مازندران گفت: بر اساس نتایج به دست آمده از کاوش استروناخ، در <یارین تپه> گرگان می‌توان گفت که یک وقفه تاریخی در حدود 3 هزار و 800 سال طی گذار از دوران غارنشینی به روستانشینی در منطقه دیده می‌شود. این وقفه بین اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد بوده است.

وی بر این نکته تاکید کرد که پس از آغاز روستانشینی در مازندران، کشاورزی و دامپروری نیز به شکل جدی آغاز شد، سپس در دوره شهرنشینی اقتصاد متکی بر کشاورزی، دامپروری، صنعتی و تجاری وجود داشته است.

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد: گوهرتپه به خاطر نزدیکی به دریای مازندران یکی از مهمترین شهرهای زمان خود و از مهمترین شهرهای تجاری منطقه محسوب می‌شده است.

این شهر در آغاز دوره تاریخی به دلایل نامعلومی از رونق می‌افتد و پس از یک دوره وقفه به مدفن ساکنین خود تبدیل می‌شود. یعنی در دوره تاریخی از بخشی از گوهرتپه به عنوان گورستان استفاده شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد